شناسهٔ خبر: 52659 - سرویس بنادر و دریانوردی

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

تدوین برنامه جامع لایروبی بنادر کشور/ استقرار کشتی‌های آتشخوار به منظور افزایش ایمنی در بنادر کشور

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام تدوین برنامه جامع لایروبی بنادر کشور از استقرار کشتی های آتشخوار به منظور افزایش سطح ایمنی در بنادر کشور و همچنین تجهیزات بندری خبر داد و گفت: یکی از دلایلی که امسال حوادث در سطح بنادر به وقوع نپیوست به دلیل تاکید سازمان بنادر و سختگیری در خصوص افزایش ایمنی بود.

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص راهکارهای ایمنی در بنادر کشور و مهمترین برنامه‌هایی که آن معاونت در سازمان بنادر و دریانوردی در دستوکار دارد به ارایه نکاتی پرداخت.

حق‌شناس با تاکید بر افزایش ایمنی در بنادر کشور، گفت: در ایام نوروز ۹۷ – ۲۴ اسفندماه تا ۱۴ فروردین- با توجه به اینکه بیش از ۶ میلیون گردشگر و مسافر دریایی داشتیم خوشبختانه با تمهیداتی که در این راستا اندیشیده شد حتی یک حادثه نیز به وقوع نپیوست که اینها نشانه، بالابردن ضریب ایمنی در سفرها و گردشگری دریایی در شمال و جنوب کشور و رعایت قوانین ایمنی دریایی بود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در بیان مهمترین برنامه‌هایی که معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در دستورکار دارد، توضیح داد: مهمترین برنامه‌ای که در دستورکار داریم این است که سطح ایمنی و تردد بنادر را افزایش دهیم برای اینکه چنین کاری اتفاق بیفتند تدوین برنامه‌ای جامع برای لایروبی بنادر کشور را در دستور کار داریم تا تردد ایمن داشته باشیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در کنار این اقدام، واحدهای SAR   را بر اساس همین عنوان که یک کنوانسیون بین‌المللی جستجو و نجات دریایی است در بنادر کشور مستقر کردیم تا چنانچه تصادم یا حادثه ای برای کشتی های رخ دهد، بلافاصله بتوانیم عملیات امداد و نجات را انجام دهیم.

حق‌شناس همچنین خاطرنشان کرد: در سالجاری برنامه‌ای برای مستقر کردن تجهیزات دریایی آتشخوار تدوین کردیم.

وی با اشاره به اینکه آتشخوار اصطلاحی است که برای اطفاء حریق کشتی‌های انجام می‌شود، گفت: چنانچه در کشتی‌های در حال تردد در آب‌های کشور و یا در بنادر کشور حادثه آتش‌سوزی رخ دهد ما می‌توانیم با تجهیزات ناوبری و یدک‌کش‌های اطفای حریق به مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی مبادرت ورزیم.

حق‌شناس تصریح کرد: این راهکار می‌تواند ضریب ایمنی بنادر و تجهیزات و ناوبری دریایی کشور را افزایش دهد. در عین حال این اقدامات در برنامه سال ۹۷ قرار دارد که همه این موارد به منظور افزایش سطح ایمنی بنادر در دستور کار قرار می گیرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در مورد کشتی‌های مسافری نیز حداکثر سخت‌گیری را انجام می‌دهیم تا کشتی‌ها اولا متناسب با تعداد مسافران و همچنین استانداردهای لازم در خصوص صندلی‌ها، جلیقه های نجات و سایر تجهیزات ایمنی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: یکی از دلایلی که امسال حوادث در سطح بنادر به وقوع نپیوست به دلیل تاکید سازمان بنادر و سختگیری در خصوص افزایش ایمنی بود.