شناسهٔ خبر: 52754 - سرویس وزارتی

وزیر راه شهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح كرد:

ریل محور اصلی فعاليت‌های وزارت راه و شهرسازی است/ مکاتبه با رئیس جمهوری در خصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی/ اساس‌نامه تشکیل شرکت قطارها‌ی حومه‌ای تقدیم هیئت‌وزیران شد

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های این‌ وزارتخانه در حوزه حمل‌ونقل ریلی گفت: اتصال ریل به چشمه‌های بار، رفع محدودیت‌های شبکه همچون دوخطه و برقی کردن برای افزایش بهره‌وری و توسعه زیرساخت‌ها از جمله مواردی است که در مورد آن‌ها با رئیس جمهوری مکاتبات انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در حاشیه نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های حرفه‌ای در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه به‌خوبی برگزار شد و نمایندگان حرفه‌های مختلف مسائل مختلفی را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند؛ اما با توجه به مبنای کار ما که باید در آینده ایران ترغیب شود، بحث بزرگ شدن و افزایش نقش بخش خصوصی است.

وی افزود: منظور ما از بخش خصوصی فقط اندازه بخش خصوصی است، بلکه فرایند بخش خصوصی حضور در مراتب تصمیم‌سازی است. برای حضور در فرایند تصمیم سازی چند نکته مهم مطرح شد، اول اینکه به قانون اعتقاد داشته باشیم؛ یعنی من به‌عنوان نماینده دولت در چارچوب قانون تصمیم‌گیری کنم و بخش خصوصی از من فراتر از قانون انتظار نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجاری‌سازی فعالیت‌ها بیان داشت: بسیاری ابراز می‌کنند که دولت از بخش خصوصی حمایت کند این مطالبه در قالب یارانه مطرح می‌شود؛ اما می‌دانیم که سیاست یارانه یک سیاست شکست‌خورده است؛ بنابراین مفهوم حمایت از بخش خصوصی در راستای فعالیت‌های تجاری است.

آخوندی تصریح کرد: در حوزه تجاری، باید طرف عرضه کنند خدمت، قیمت خود را بهینه کند و در قالب رقابت بتواند خدمت خود را بفروشد، لذا ما به اصل تجاری‌سازی در حوزه‌های حمل‌ونقل و مسکن اعتقاد داریم و در دستوری که به تمام معاونت‌ها ابلاغ کردم، مبنی بر بررسی تجاری‌سازی حوزه‌ها مطرح شد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به بحث آزادسازی بیان کرد: احتمالاً مقاومت‌های زیادی در این خصوص وجود خواهد داشت؛ اما واقعیت این است که بدون آزادسازی قیمت امکان تجاری‌سازی بخش خصوصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان بدون آزادسازی قیمت‌ها توقع رشد بخش خصوصی را داشت، گفت: در واقع نمی‌توان شرایط ممتنع تعریف کرد. در واقع معجزات ما این است که مسائل ممتنع هم‌زمان بیان می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از تمام کسانی که در حوزه راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری می‌کنند با این اصول حمایت می‌کنیم.

آخوندی با اشاره به اصل رقابت گفت: نهایتاً منافع مردم و مصرف‌کننده از جانب رقابت تأمین می‌شود. وقتی بخش‌های خصوصی با هم رقابت می‌کنند قیمت نهایی کاهش می‌یابد، نه با اعمال دستگاه‌های تعزیراتی و اداری، ما به بحث رقابت اعتقادداریم.

ریل محور اصلی فعاليت‌های وزارت راه و شهرسازی است

وی با بیان اینکه ریل محور اصلی کار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: اتصال ریل به چشمه‌های بار یکی از اقدامات اصلی ما به کمک صاحبان صنایع است. رفع محدودیت‌های شبکه بخش دیگر کار این حوزه است، برخی مقاطع شبکه‌ باید دوخطه و برخی نقاط دیگر باید برقی شود تا شاهد بهره‌وری بیشتر باشیم و به‌طور مرتب با رئیس‌جمهوری در این موارد مکاتبات انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای بیان کرد: اساس‌نامه تشکیل شرکت قطارها‌ی حومه‌ای تقدیم هیئت‌وزیران شد که امیدوارم این مد حمل‌ونقلی وارد نظام ترابری کشور شود که کارهای بسیار زیادی می‌توان در آن حوزه انجام داد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه به توسعه زیرساخت‌های ریلی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه قرارداد‌های خوبی با چین، هند و اروپایی‌ها منعقدشده که بخش عمده کار بر عهده بنگاه‌های بخش خصوصی است.

پیگیري افزایش سقف وام خرید مسکن

آخوندي درباره كاهش تسهيلات مسكن گفت: با مصوبه شورای پول و اعتبار سود تسهیلات برای خرید مسکن در بافت های فرسوده شهری از 8 به 6 درصد کاهش یافت و تلاش می کنیم که سقف تسهیلات نیز تا جایی که امکان دارد، افزایش یابد.

وزیر راه وشهرسازی درباره اجرای قانون دریافت مالیات از خانه های خالی گفت: مسئول پرداخت مالیات خانه های خالی سازمان امور مالیاتی است و ما نیز تلاش می کنیم که این مساله اتفاق بیافتد.