شناسهٔ خبر: 52764 - سرویس مسکن و شهرسازی

عرضه اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در فرابورس

بورس دارندگان اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی می‌توانند از این اوراق که از روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، عرضه آنها آغاز شد، برای دریافت وام مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان استفاده کنند و یا در صورت عدم نیاز از طریق فرابورس آن را بفروشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک ملی ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال ۹۵ درباره واگذاری اوراق خرید خانه از سوی سایر بانک های تجاری جز بانک مسکن، تمهیدات لازم را برای عرضه این اوراق اندیشید و امروز نیز نماد اوراق گشایش یافت.

روز گذشته سه نماد معاملاتی «تملی ۶۱۱»، «تملی ۶۱۲» و «تملی ۷۰۱» در فرابورس ایران گشایش یافت.

بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران در نشست معرفی این اوراق، گفت: مصوبه‌ای که کمیته فقهی سازمان بورس در سال ۸۸ بابت ورقه بهادار بودن اوراق تسهیلات مسکن صادر کرد زمینه انجام معاملات ثانویه را برای این اوراق در بازار سرمایه به وجود آورد؛ براین اساساز طریق اوراق تسهیلات مسکنی که بانک مسکن منتشر کرد معاملات آن از سال ۸۹ در فرابورس آغاز شد.

وی با بیان اینکه ورود دیگر بانک‌ها برای اعطای تسهیلات مسکن نیازمند مجوز شورای پول و اعتبار است، افزود: در سال ۱۳۹۵ با تصویب شورای عالی پول و اعتبار امکان اوراق بهادار‌سازی تسهیلات برای سایر بانک‌ها نیز مهیا شد.

به گفته وی، در این راستا بانک ملی ایران برای توسعه ابزارهای تامین مالی با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه نسبت به کسب مجوز انتشار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از بانک مرکزی اقدام کرد و در سال گذشته موفق به کسب مجوز انتشار این اوراق شد.

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران گفت: از زمانی که معاملات اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در فرابورس آغاز شده تاکنون بیش از ۳۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان توسط بیش از ۷۴۵ هزار نفر استفاده شده است.

اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی محدودیت زمانی فروش ندارد

محسنی همچنین درباره چگونگی معاملات اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در نماد «تملی» در بازار فرابورس نیز گفت: چگونگی معاملاتی این اوراق با همان روند گذشته یعنی اوراق تسه بانک مسکن و حد بالای هر سفارش در هر نماد در هر روز معاملاتی معادل ۲۴۰ ورقه تسهیلات مسکن بانک ملی است.
وی گفت که هنوز محدودیتی برای فروش این اوراق اعمال نشده است.

دریافت اوراق تسهیلات مسکن علاوه بر سود ۱۰ درصدی

هادی سالارخیلی، رئیس اداره کل سازمان و روش‌های بانک ملی نیز درباره مزیت‌های بانک ملی برای تشکیل سپرده کوتاه‌مدت گفت: براساس مجوز بانک مرکزی با تشکیل سپرده کوتاه‌مدت در بانک‌ها، حداکثر ۱۰ درصد سود به دارنده حساب تعلق می‌گیرد اما اگر اشخاص همان مبلغ را در بانک ملی سرمایه‌گذاری کنند علاوه بر این ۱۰ درصد سود، بسته به میزان مانده حسابشان به آن‌ها اوراق تسهیلات مسکن تعلق می‌گیرد.

سالارخیلی در همین زمینه افزود: این افراد علاوه بر اینکه می‌توانند از حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن استفاده کنند، در بازار فرابورس نیز امکان فروش این حق به دیگر افراد را می یابند که سود حدود سه تا چهار درصدی برای آن‌ها دارد.

دریافت وام مسکن تا سقف ۶۰ میلیون ریال

به گفته رئیس اداره کل سازمان و روش‌های بانک ملی، دارندگان اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی می‌توانند از این اوراق برای دریافت وام مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان استفاده کنند و یا در صورت عدم نیاز، از طریق فرابورس آن را به فروش برسانند.

رئیس اداره کل سازمان و روش‌های بانک ملی، هدف این بانک از انتشار اوراق «تملی» را متعادل‌سازی قیمت اوراق تسهیلات مسکن عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بازارگردان اوراق تسهیلات مسکن به دو بخش افزایش یافته به طور قطع روی بازار تاثیر خواهد گذاشت؛ در واقع مهم‌ترین مزیت اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، رقابتی شدن اعطای تسهیلات مسکن است.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن از قیمت آن رضایت داشته باشند، پیش‌بینی کرد استقبال خوبی از این طرح صورت بگیرد.
این مقام مسئول در بانک ملی افزود: با بازگشایی نماد تملی از امروز نیز عموم مردم با این اوراق آشنایی پیدا کرده و به طور قطع برای افراد علاقه مند خرید مسکن یا سرمایه‌گذاری در این حوزه، جذابیت دارد.

تفاوت اوراق مسکن بانک ملی با تسهیلات بانک مسکن

سالارخیلی درباره تفاوت اوراق تملی با اوراقی که بانک مسکن منتشر می‌کند، گفت: این اوراق در عرضه، چگونگی اعطا، تخصیص و تسویه با اوراق بانک مسکن تفاوت‌ دارد.

وی ادامه داد: همچنین افراد با تسهیلاتی که از طریق این اوراق دریافت می‌کنند می‌توانند ملک مورد نظرشان را بدون محدودیت سن بنا خریداری کنند منوط به اینکه ارزش‌گذاری قیمت ملک با تسهیلات مورد نظر متناسب باشد.

وی درباره دیگر تفاوت‌ اوراق بانک مسکن و بانک ملی گفت: اوراق تسه مسکن تا چهار ماه قابلیت خریدوفروش پیدا نمی‌کند در حالی که اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در زمان دریافت، قابلیت خریدوفروش دارد؛ ضمن آنکه سود سه تا چهار درصدی را نیز برای دارنده به همراه خواهد داشت.

گفتنی است، اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی از تاریخ صدور به مدت ۲ سال اعتبار دارد. همچنین سقف تسهیلات مسکن بانک ملی در تهران برای هر نفر ۶۰ میلیون تومان، برای هر زوج، ۱۰۰ میلیون تومان و در شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر برای هر نفر ۵۰ میلیون تومان و برای هر زوج ۸۰ میلیون تومان است.

در سایر مناطق نیز به هر فرد ۳۰ میلیون تومان و به هر زوج، ۶۰ میلیون تومان وام مسکن تعلق می گیرد. همچنین به همه این گروه‌ها ۱۰ میلیون تومان نیز تسهیلات جعاله تعلق می گیرد. سود این تسهیلات نیز ۱۷.۵ درصد تعیین شده و بازپرداخت آن ۱۲ ساله است.