شناسهٔ خبر: 52772 - سرویس استان‌ها

رئیس اداره عمران و بهسازی کردستان خبر داد:

اجرای طرح بازآفرینی شهری در هفت محله کردستان

بافت فرسوده رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: طرح بازآفرینی بافت مناطق شهری در هفت محله شهرهای سنندج، قروه، مریوان و سقز در قالب ۱۲ طرح در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، مصطفی رضایی اظهار کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۱۲۴ میلیارد و ۱۰۵ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اجرای برخی از این طرح‌ها از چند سال قبل آغاز شده و ۲ طرح به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد رسیده و ۱۰ طرح در حال اجرا نیز از پنج تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

رضایی احداث منبع ۲ هزار مترمکعبی آب، بهسازی معابر و احداث مرکز فرهنگی، خدماتی و ورزشی در محله نایسر، پله گذاری معابر کمربندی مریوان، تقویت پل‌های عابر رو محله اسلام‌آباد سنندج، احداث شبکه فاضلاب و بهسازی معابر محله تازه‌آباد سقز، بهسازی معابر شهرک امام خمینی (ره) و اجرای فاضلاب محله قلعه قروه و احداث بلوار ۲۲ متری ماموستا هیمن حسن‌آباد را طرح‌های در حال اجرای بازآفرینی شهری در این استان اعلام کرد.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان تأکید کرد: تاکنون ۲ طرح شامل تکمیل مدرسه ۹ کلاسه تقتقان و کانون فرهنگی فرجه و مدرسه ۶ کلاسه نایسر با صرف ۱۸ میلیارد و ۸۶۷ میلیون ریال اعتبار به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۸ طرح در قالب طرح بازآفرینی شهری در کردستان تعریف شده بود، گفت: ۶ طرح احداث مدرسه ۶ کلاسه محله تفینی و مرکز فراغتی معیشتی مریوان، احداث مدرسه ۹ کلاسه نایسر سنندج، پله گذاری معابر شیبدار تقتان سنندج، بهسازی حوزه پیرامونی میدان امام (ره) دیواندره، طرح بازسازی سرای رشیدی، میدان و بقعه پیر عزیزالله سنندج مراحل تهیه اسناد مناقصه خود را سپری می‌کنند.

رضایی به اجرای طرح‌ها در شهرستان سنندج نیز اشاره کرد و یادآور شد: ۱۱۰ میلیارد ریال کار اجرایی تنها در ناحیه منفصل شهری نایسر در حال انجام است که پروژه بهسازی معابر چشمگیرترین آن‌ها است. 

وی اضافه کرد: مقرر شده بود برای کمک به آسفالت و بهسازی سکونتگاه غیررسمی نواحی منفصل شهری نایسر و حسن‌آباد سنندج سازمان ملی زمین و مسکن تا سقف ۱۳۰ میلیارد ریال زمین واگذار کند که شهرداری تاکنون مشخصاتی به ارزش ۹۰ میلیارد ریال ارسال کرده که با معرفی پیمانکار هر مرحله اراضی از سوی راه و شهرسازی تحویل آنان می‌شود.

وی افزود: همچنین مصوب شده بود برای تملک املاک تاریخی شهر که هویت سنندج محسوب می‌شود ۶۰ میلیارد ریال تخصیص یابد اما هنوز شهرداری پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام نداده است.

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می‌شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می‌شود که اعتبار تمام طرح‌های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تأمین شده است.

هم‌اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن‌آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگرچه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.