شناسهٔ خبر: 52799 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

کاهش ۳۸ درصدی اعتبارات مصوب شرکت ساخت و توسعه در سال ۹۷/ بهره برداری بیش از ۱۶۷۹ کیلومتر انواع راه‌ها در سال ۹۶

جلسه معاون وزیر راه وشهرسازی در جلسه مجمع عمومی صاحبان سهام طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای از کاهش ۲۵ درصدی اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در فصل حمل‌ونقل سال ۹۷ خبر داد و گفت: سهم شرکت ساخت و توسعه از اعتبار مصوب سال ۹۷ در وزارت راه و شهرسای ۴۵ درصد است که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اولین جلسه مجمع عمومی شرکت در سال جدید با صاحبان سهام طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای  با حضور غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

خیراله خادمی در این جلسه در توضیح اهداف و عملکرد شرکت ساخت در طول برنامه پنجم توسعه گفت: در توسعه شبکه راه‌آهن طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵، ۸۱۲ کیلومتر شبکه ریلی احداث شده است که معادل ۵۲ درصد از اهداف ترسیم شده است. این عدد در توسعه شبکه آزادراهی ۴۸۲ کیلومتر است که معادل ۴۵ درصد از هدف گذاری در این حوزه محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ در توسعه شبکه بزرگراهی نیز عملکرد ۳ هزار و ۱۳۷ کیلومتر بود که نشان دهنده تحقق ۹۶ درصدی اهداف در این حوزه است. در توسعه راه‌های اصلی و بهسازی نیز ۲ هزار و ۳۱۴ کیلومتر عملکرد در برنامه پنجم توسعه بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای در سال ۱۳۹۵ خاطرنشان کرد:‌ اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای کشور ۵۷۴ هزار و ۸۰۹ میلیارد ریال بوده است که اعتبار فصل حمل و نقل و وزارت راه و شهرسازی ۱۱ درصد از این رقم و معادل ۶۶ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

خادمی افزود:‌ سهم شرکت ساخت وتوسعه  از فصل حمل‌و ‌نقل نیز معادل ۴۸ درصد از این ۱۱ درصد در سه حوزه راه، بزرگراه و آزادراه بود.

وی در بخش دیگری از توضیحاتش اعتبارات مصوب ابلاغی و دریافتی در سال ۱۳۹۵ را بررسی و عنوان کرد: ۴۶ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال از محل منابع عمومی و ۵ هزار و۶۹ میلیارد ریال از محل سایر منابع اعتبارات دریافتی این شرکت در سال ۱۳۹۵ بوده است.

معاون وزیر راه  وشهرسازی در ادامه عملکرد شرکت ساخت وتوسعه در سه حوزه راه، راه‌آهن و آزادراه را توضیح داد و بیان داشت: در سال ۱۳۹۵ عملیات ریلگذاری بیش از ۲۰۰ کیلومتر از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی انجام شد.

خادمی در بررسی ۲۱ طرح آزادراهی خاطرنشان کرد: بر اساس موافقتامه ۳ هزار و ۵۰۶ کیلومتر آزادراه در این ۲۱ طرح در برنامه‌ بوده است که ۹۴۰ کیلومتر آن در دست ساخت قرار دارد و در سال ۱۳۹۵، ۳۳ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی بخش امور پیمان‌ها و رسیدگی فنی شرکت ساخت را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود:‌ بخش پیمان‌ها و رسیدگی فنی در شرکت نمونه‌ای نادر در کشور است که در بسیار از موارد  اساس بستن قرارداد‌های حوزه زیرساخت‌های کشور است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه همچنین در این جلسه اهداف و عملکرد‌ پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۶ را بررسی کرد و اظهار داشت: در مجموع ۱۶۷۹ کیلومتر انواع راه‌ طی سال گذشته در کشور احداث شده است که از این میزان ۵۱۰ کیلومتر راه‌اهن، ۱۴۹ کیلومتر آزادراه، ۷۶۰ کیلومتر بزرگراه و  راه اصلی و ۲۶۰ کیلومتر راه روستایی است.  

خادمی اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۶ را ۴۱ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال عنوان کرد و خاطرنشان ساخت:  از این میزان تنها ۲ هزار و ۵۲۴ میلیارد ریال تخصیص نقدی بوده است و بخش‌های دیگر از محل اسناد خزانه، اوراق مشارکت اسلامی و سایر منابع تامین شده است که در مجموع ۴۰ هزار و ۹۷۶ میلیارد ریال تامین اعتبار شده است.

وی در مقایسه اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ اعلام کرد: اعتبار مصوب طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای کل کشوردر سال ۱۳۹۶ معادل ۷۱۳ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال بوده است که این رقم در در سال ۱۳۹۷ به ۶۲۰ هزار و ۲۱ میلیارد ریال کاهش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش اعتبارات فصل حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۷ خبر داد و افزود:‌  این  اعتبار در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود:‌ سهم شرکت ساخت و توسعه از اعتبار مصوب سال ۹۷ در وزارت راه و شهرسای ۴۵ درصد است که نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است.

تامین منابع مالی نقدی، تخصیص به موقع، متناسب و کافی، تقویت و تامین منابع مالی  مورد نیاز برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، انطباق سال مالی طرح‌های عمرانی با سال مالی کشور از جمله مواردی بودند که در این جلسه از به بحث و تبادل نظر گذارده شد.

در پایان این جلسه  نیز هیأت مدیره  به گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در خصوص مسایل مطرح شده پاسخ داد.