شناسهٔ خبر: 52830 - سرویس مسکن و شهرسازی

به ریاست شکرچی‌زاده برگزار شد؛

گزارش دومین جلسه کمیته تدوین سیستم‌های هوشمند و IT ساختمان

جلسه دومین جلسه کمیته تدوین سیستم‌های هوشمند و IT ساختمان به ریاست دکتر شکرچی‌زاده و با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون محورهای موضوعی مرتبط در محل این مرکز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دومین جلسه کمیته تدوین سیستم‌های هوشمند و IT ساختمان به ریاست دکتر شکرچی‌زاده و با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون محورهای موضوعی مرتبط در محل این مرکز برگزار شد.

به دنبال قرارگیری وظیفه تدوین و بازنگری مشخصات فنی و عمومی ساختمان (نشریه ۵۵) در دستور کار سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این جلسه با حضور اعضای کمیته تدوین، اساتید دانشگاه، نمایندگان سازمان‌ها، شرکت‌ها و اتحادیه‌های مرتبط حوزه سیستم‌های هوشمند و IT برگزار شد.

مهندس رشیدی اقدم رئیس بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته درخصوص مصوبات اولین جلسه کمیته شامل بازنگری و نهایی شدن فهرست فصل سیستم‌های هوشمند و IT ساختمان و برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی دو روزه درخصوص ساختمان‌های هوشمند را ارائه نمود.

وی در تصریح سرفصل‌های تهیه شده افزود: در فهرست تهیه شده تمرکز اصلی بر منطبق بودن مباحث با رسالت نشریه ۵۵ و همچنین بکارگیری بهینه و ضابطه‌مند سیستم‌های هوشمند و IT در ساختمان‌ها با هدف مدیریت مصرف انرژی، ایمنی، امنیت و رفاه و آسایش محیطی است.

در بخش دیگری از دومین جلسه کمیته تدوین سیستم‌های هوشمند و IT ساختمان، دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به پیشرفت روزافزون بکارگیری تکنولوژی، سیستم‌های نوین و هوشمند در ساختمان‌ها، تدوین مقررات در این حوزه را ضرورت حال حاضر کشور برشمرد و افزود: با تدوین مناسب و کاربردی این فصل از نشریه ۵۵ در گام‌های بعدی، هم در مقررات ملی ساختمان به این مقوله توجه ویژه می‌شود و هم می‌توان با استفاده از ابزار گواهینامه فنی ساختمان علاوه بر استانداردسازی محصولات موجود در بازار مسیر پژوهشگران و تولیدکنندگان داخلی را جهت ورود به بازار این حوزه هموار نمود.

نقد و بررسی پیرامون سرفصل‌های تهیه شده از سوی شرکت‌کنندگان در جلسه بخش بعدی برنامه این نشست بود که در نهایت، ضمن تایید کلیات فهرست، عناوین جدیدی برای اضافه شدن به این فصل پیشنهاد شد.

در بخش پایانی و جمع‌بندی این جلسه مقرر شد، مهندس رشیدی اقدم رئیس کمیته سیستم‌های هوشمند و IT ساختمان، اصلاحات مورد توافق در جلسه را در فهرست اعمال و جهت تایید نهایی به شورای راهبردی ارسال نماید. همچنین تهیه برنامه مدون کارگاه آموزشی تخصصی برای طرح و بررسی در جلسه آتی کمیته در دستور کار قرار گرفت.