شناسهٔ خبر: 52883 - سرویس وزارتی

با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران صورت گرفت؛

آغاز بهره‌برداری از بندر جدید بین المللی ترکمنباشی ترکمنستان

بندر ترکمنباشی بهره‌برداری از بندر بین‌المللی جدید ترکمنباشی، در ساحل دریای‌خزر، با حضور رئیس جمهور ترکمنستان، وزیر راه و شهرسازی ایران و مقامات عالی‌رتبه بیش از ۲۰ کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به همراه هیات وزیران این کشور آسیای مرکزی، هیات های بلند پابه بیش از ۲۰ کشور دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران و نیز تعداد زیادی خبرنگارمحلی و خارجی در مراسم افتتاح رسمی این بندر حضور داشتند.

بندر جدید ترکمنباشی، به عنوان بزرگترین بندر زیر سطح دریا در کتاب رکوردهای جهانی «گینس» نیز ثبت شد که گواهی مربوطه به آن نیز در این مراسم به رئیس جمهور ترکمنستان اهدا شد.

بندر جدید بین الماللی ترکمنباشی، مجهز به تاسیسات بارگیری زمینی، ریلی ولنگرگاه بوده و قادر به پذیرش ۱۷ فروند کشتی است.

مساحت کلی بندر ترکمنباشی ۱۵۲ هکتار و ظرفیت آن بالغ بر ۱۷ میلیون تن است که از سوی یک شرکت ترکیه ای با صرف هزینه ای بالغ بر ۲ میلیارد دلار احداث و با پیشرفته ترین تجهیزات و دستگاه و فناوری نوین روز جهان مجهزظرف پنج سال در سال دریای خزر حداث شده است.

طول کلی این بندر حدود ۲ کیلومتر و در مجموعه آن ترمینال باری، ترمینال مسافربری، ترمینال بارگیری و تخلیه بار، انبار و سوله کشتی، واحد کشتی سازی و واحدهای تعمیرات و خدمات فنی، ایجاد شده است.

ترکمنستان یکی از کشورهای ساحلی دریای خزر است و بندر ترکمنباشی واقع دربخش ترکمنی دریای خزر نیز یکی از بنادر بین المللی تجاری و باری حوزه دریای خزر محسوب می شود.