شناسهٔ خبر: 52992 - سرویس مسکن و شهرسازی

آخوندی در مراسم مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز بیان کرد:

معماری فهم انسان‌ها از زندگی است/ ضرورت جریان معماری در تمامی پروژه‌های عمرانی/ معماری جاده در ایران موضوعی تعجب‌برانگیز است

سخنراني وزير وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بازگشت به اندیشه‌ورزی در رویکرد‌های تمدنی هرچه بیشتر در جان و فعالیت‌های مدیران ما عمق پیدا کند گفت: قطعا آن چیزی که به سنگ و توده خاکی ایجاد شده بر روی یک زمین ارزش می‌دهد معماری آن بنا است، بحثی که ارزش ساختمان را هزار برابر کرده و بدون اندیشه محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از آثار و معرفی برگزیدگان مرحله اول مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور در جمع فرهیخته معماران شرکت‌کننده در این مسابقه گفت: مدتی بود که طرح خوبی از ساختمان در شهرها ندیده و حالمان چندان خوب نبود، خوشحالم که پس از گذشت مدت‌ها از مشاهده ساختمان‌های عبوس و بی‌معنی که هرکدام با ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه، اجرایی شده‌ بودند، امروز شاهد چند طرح خوب بودیم، به واقع امیدوارم این وضعیت ادامه پیدا کرده و از این پس شاهد بروز تغییر و بازگشت خردورزی در مهد تمدن ایران‌شهری در کشور باشیم.

آخوندی با بیان اینکه معماری خود زندگی بوده و آنچه خلق می‌شود فهم آدم‌ها از زندگی خواهد بود گفت: من امروز آمده‌ام تا از این حسن سلیقه و اقدامی که در حوزه معماری به انجام رسیده قدردانی کرده و آن را سپاس بگویم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما همچنان در مواقعی که قصد داریم ایران را به فردی معرفی کنیم، قطعا بخشی از آثاری که به وی نشان می‌دهیم در کنار آثار فرهنگی مکتوب و معنوی، تعداد زیادی آثار معماری است که نمونه‌ای از آثار فیزیکی و کالبدی به شمار می‌رود.

وی در این‌باره افزود: آنچه همواره من را در بحث ساختمان طی دهه اخیر رنج می‌داد این مطلب بود که بدون شک در آخر کار ایرانی‌ها بسیار بیشتر، خردمندتر و خردورزتر از ظواهر و معماری‌های ساختمان‌هایی هستند که امروز شاهد آن‌ها هستیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بازگشت به اندیشه‌ورزی در رویکرد‌های تمدنی هرچه بیشتر در جان و فعالیت‌های مدیران ما عمق پیدا کرده و آثار خلق شده واجد ارزش‌های فراوانی باشد گفت: قطعا آن چیزی که به سنگ و توده خاکی ایجاد شده بر روی یک زمین ارزش می‌دهد معماری آن بنا است، بحثی که ارزش ساختمان را هزار برابر کرده و بدون اندیشه محقق نخواهد شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به تأسیس دبیرخانه این مسابقه از مدتی قبل خاطرنشان کرد: امیدوارم شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن که وارد این بحث و حوزه بازآفرینی شده است در طول اجرای پروژه پایبند به اصول برگزاری مسابقه بوده و حرفه‌ای عمل کند چراکه در این صورت اندیشه اصلی مسابقه ادامه پیدا خواهد کرد.

آخوندی همچنین اضافه کرد: به تصور من آنچه که می‌تواند در کنار بحث‌های مالی و سازمانی در حال انجام، موضوع بازآفرینی را پیش ببرد وجود نمونه‌های خوب و باکیفیت بوده که می‌تواند در صورت تکرار و ایجاد امیدواری، هویت یک منطقه را نیز تغییر دهد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی قطعا کسانی که به دنبال احداث ساختمان‌های تکراری و بی‌هویت رفتند اگر کمی مطالعه می‌کردند که چگون با انجام این اقدام برچسب مفهوم بی‌کیفیت و باطل شد را به آن محلات می‌زنند، هیچ‌گاه این اقدامات را انجام نمی‌دادند.

وی در خصوص برگزاری مسابقه معماری بازآفرینی شهری تبریز و ارائه الگوها و طرح‌های جدید در این حوزه بیان کرد: خوشبختانه ما با این اقدامات می‌توانیم فضایی را خلق کنیم که برای همه مردم فرخنده  مبارک باشد، من از تمامی معماران شرکت‌کننده در این مسابقه تشکر می‌کنم، من در طول بازدید از آثار، همه طرح‌های برگزیده را یک به یک دیده  و از هرکدام مطلبی جداگانه آموختم چراکه هریک از آن‌ها دارای دریچه و نگاهی جدید به زندگی، شهر و آینده جامعه ایران بوده و همگی از اندیشه‌های باارزشی برخوردار بودند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای من بسیار مهم بود که هیچ یک از معماران بدون اندیشه وارد مسابقه نشده و کار شکلی و ظاهری انجام نداده بودند، اثر هرکس دارای فلسفه‌ای جداگانه بود، مطلبی که باید به عنوان سیاست اصلی در تمامی پروژه‌های وزارت‌خانه درنظر گرفته شود.

به گفته عضو کابینه دولت دوازدهم وجود اندیشه و فلسفه معماری تنها مختص پروژه‌های حوزه مسکن و شهرسازی نبوده و در ساخت بیمارستان، ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو، ترمینال‌های فرودگاهی، جاده و ... باید مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی همچنین در این‌باره تأکید کرد: قطعا معماری باید در تمامی پروژه‌های عمرانی جریان داشته باشد، امری که متأسفانه در دید کالایی شدن و کالایی گرایی تا پیش از این مدنظر نبود و به طور مثال باعث شد تا در نهایت تمامی ایستگاه‌های راه آهن ما در بیابان و به دور از محیط شهری احداث شود.

وی با بیان این مطلب که اساسا نگاه کالایی با نگاه به زندگی متفاوت است گفت: برای نمونه جاده چالوس و یا هراز دارای زیباترین نمادهای طبیعی ایران است درحالیکه از معماری جاده در این مناطق بسیار کم صحبت می‌شود، به واقع بحث معماری جاده هنوز در کشور ما بحثی تعجب‌برانگیز محسوب شده و افرادی که با اقدامات نادرست خود هزینه‌های بسیاری بر گردن مردم گذاشتند از آن انتقاد می‌کنند.

این مقام مسئول معماری جاده را عامل اصلی دادن روح و زندگی به عابرین و مسافران قلمداد کرد و افزود: به واقع بیمارستان‌ها نمی‌توانند به عنوان یک اثر معماری در شهرها شناخته شوند؟ به تصور من رویکرد و نگاه افراد در این حوزه باید تغییر کند، مفهومی که امیدوارم مورد استقبال جامعه حرفه‌ای قرار گرفته و در این راستا حرکت کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درخصوص مبحث نظام مهندسی و تبدیل سرنوشت آن به توزیع کوپن نیز بیان کرد: وجودم با مشاهده این صحنه از صمیم قلب به دردآمده و متأثر می‌شود زیرا مهندسی که باید به خلق ارزش افزوده بپردازد، حال به چنین سرنوشتی دچار شده است که در صورت تلاش برای تغییر آن نیز چه داستان‌ها و اتفاقاتی به وجود می‌آید.

آخوندی در پایان سخنان خود تأکید کرد: اطمینان دارم که جامعه معماران، مهندسان و مدیران ارشد ایران حتما از این نگاه حمایت می‌کنند و شرایطی را پدید می‌آورند که رویکرد تمدن ایران‌شهری در زندگی معاصر بازخوانی شده و آثار ارزشمندی در این دوره نیز از ایرانیان به جای گذاشته شود./