شناسهٔ خبر: 53047 - سرویس مسکن و شهرسازی

پاكدستی؛ اولويت اول

شهرداری ابراهيم امينی*: تهران به اعتبار اینكه هم پایتخت ایران است و با توجه به جمعیتی ١٢ میلیون نفری شناور در شهر از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است.

تهران به اعتبار اینكه هم پایتخت ایران است و با توجه به جمعیتی ١٢ میلیون نفری شناور در شهر از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است. بعد از ریاست‌جمهوری جایگاه حقوقی شهردار قرار گرفته و می‌بینیم وقتی بحث انتخاب شهردار به میان می‌آید از شخصیت موثری مانند معاون اول رییس‌جمهور، برخی وزرا و دیگر اشخاص دارای سوابق موثر مدیریتی دعوت می‌شوند كه بیایند و تهران را اداره كنند.

با توجه به همین اهمیت كسی كه به عنوان شهردار انتخاب می‌شود باید پتانسیل‌هایی داشته باشد كه بر اساس آن ویژگی‌ها بتواند كلانشهر تهران را با تمام پیچیدگی‌ها و تنوع خدمات شهری به خوبی اداره كند. وجود بیش از ٥٠ سازمان و شركت و حدود ٧٠ هزار پرسنل در ساختار شهرداری تهران به خوبی لزوم انتخاب شهردار را روشن می‌كند. به نظر من اولین ویژگی شهردار تهران باید پاكدستی باشد. شهردار آینده باید بتواند با فساد مبارزه كند و روابط سالم و قانونی را در دستگاه مدیریت شهری تضمین كند. پاكدستی شهردار را هم می‌توان از روی پیشینه او در جایگاه‌های مدیریتی كه قبلا در آنها حضور داشته، تشخیص داد. از طرف دیگر شهردار تهران باید از توان بالایی در انسجام‌بخشی سازمانی برخوردار باشد و بتواند تمام زیرمجموعه‌های شهرداری تهران را در چارچوب یك مدیریت یكپارچه و هم‌راستا اداره كند.

شهردار تهران باید بداند خدماتی كه شهرداری ارایه می‌دهد خدمات متنوعی است كه باید بتواند آنها را از حوزه سیاست جدا كند. طبیعی است كه شهردار هم طبیعتا دیدگاه سیاسی دارد اما نباید شهردار صرفا به عنوان چهره‌ای سیاسی نزد افكار عمومی شناخته شود بلكه وجه اصلی او تخصص و توانمندی در سطوح بالای مدیریتی باشد. چنین فردی طبیعتا نباید به شهرداری به عنوان سكوی پرتاب رسیدن به ریاست‌جمهوری نگاه كند. اگر شهردار چنین دیدگاهی داشته باشد تلاش خواهد كرد با كارهای نمادین توجه شهروندان را جلب كند و در این مسیر منابع اداره شهر در مسیرهای نادرست هدر می‌رود. اجرای طرح‌های اصولی و بهبود كیفیت زندگی در شهر تهران نیازمند انتخاب شهرداری است كه بتواند با توان جسمی بالا و نشاط و سرزندگی برای اداره پایتخت وقت بگذارد.

به جز ویژگی‌های ذكر شده، شهردار تهران باید شخصیتی بدون حاشیه باشد. كسی كه قدرت تعامل با تمامی اركان نظام را داشته باشد، با شورای شهر ارتباط مستمر و تعامل داشته باشد و بتواند از ظرفیت شورا برای اصلاح روندهای مدیریت شهری بهره بگیرد. در سایه این تعامل و همكاری است كه می‌توان امیدوار بود وضعیت نامطلوب شاخص‌های كلانشهر تهران در حوزه‌های مهمی مانند محیط‌زیست، آسیب‌های اجتماعی، ترافیك و... بهبود پیدا كنند.

ابراهيم امينی

منبع: روزنامه اعتماد