شناسهٔ خبر: 53053 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد:

راه‌اندازی بزرگ‌ترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی کشور در بندر چابهار

بندر چابهار مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: راه‌اندازی بزرگ‌ترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی کشور در بندر چابهار رقابت‌پذیری صادرات این نوع کالا را در منطقه برای کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: زیرساخت‌های ایجاد شده در بندر چابهار که هم راستای با پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های دریایی بوده با چشم‌انداز توسعه اقتصاد دریامحور جهت بهره‌گیری از توانمندی‌ها و قابلیت‌های سواحل مکران در ارتقاء شاخص‌های تجارت دریایی کشور اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

آقایی افزود: از آنجایی که حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی در حوزه صادرات، ترانزیت و ترانشیپ از مبدأ و مقصد بنادر کشور سهم قابل‌توجهی از اقتصاد کشور را شامل می‌گردد لذا توسعه و تجهیز بندر چابهار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی بیان کرد: با زیرساخت‌های بندری و تجهیزاتی ایجاد شده در بندر چابهار در حال حاضر امکان پهلوگیری انواع کشتی‌های فله، کانتینر، جنرال کارگو تا آبخور ۱۶- متر فراهم شده که می‌تواند رقابت‌پذیری کالایی در حوزه‌های صادرات، ترانزیت و ترانشیپ را برای کشور مهیا نماید.

وی گفت: با تأمین و بهره‌گیری از ۲۶ تجهیز استراتژیک از سال گذشته تاکنون این بندر را به بنادر نسل جدید در حوزه تخلیه و بارگیری مبدل نموده به گونه‌ای که عملیات مذکور با نرم قابل قبولی در بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: از طرفی ارائه بسته مشوق‌های سرمایه‌گذاری جهت ترغیب سرمایه‌گذاران، صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی با هدف استفاده از قابلیت‌های موجود در آغاز بهره‌برداری از طرح توسعه بندر شهید بهشتی تصویب و اجرا شده است.

آقایی ادامه داد: با اعمال و اجرایی نمودن تخفیفات موجود از قبیل تخفیف در حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری به کشتی‌های لاینر تا مرز ۹۰ درصد و تخفیف اجاره ثابت زمین در طرح‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، سرعت، سهولت و کاهش هزینه‌های ترانزیت، صادرات و واردات کالا در بندر چابهار محقق خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با ظرفیت‌ها و تسهیلات ذکر شده در بندر چابهار و با توجه به محدودیت‌های ساختاری موجود در بنادر حاشیه خلیج‌فارس در پذیرش کشتی‌های بزرگ و از طرفی برنامه تبدیل بنادر حاشیه دریای عمان به کانون ترانشیپ و هاب لجستیکی صادرات و واردات و همچنین طرح ساخت ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی توسط بخش خصوصی و بصورت B.O.T با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد ریال مطمئناً رقابت‌پذیری صادرات این نوع کالا را در منطقه برای کشور ایجاد نموده و مسیر ترانزیتی کالاهای مواد معدنی افغانستان که در سال‌های گذشته از قابلیت رقابت‌پذیری برخوردار نبوده را بعنوان موادی با خلوص بالا در منطقه احیاء خواهد کرد.

وی ادامه داد: تدوین و پیگیری و اجرای برنامه‌های عملیاتی دقیق در این حوزه سهم کشور از تجارت دریایی افزایش و با پایداری جریان کالا و آغاز فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده با تأمین تجهیزات مورد نیاز این ترمینال توسط سرمایه‌گذار از قبیل Wagan Tippler, Reclaimer,Stacker,BlottCanwayer,Ship loader & Ship Unloader ظرفیت تخلیه و بارگیری سالیانه مواد معدنی تا مرز ۱۵ میلیون تن را فراهم خواهد نمود و رشد اقتصادی این منطقه از کشور، اشتغال و توزیع متوازن جمعیت را باعث خواهد شد.