شناسهٔ خبر: 53093 - سرویس وزارتی

وزیر اقتصاد گرجستان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

نقش چشمگیر ایران در بحث توسعه کریدورهای منطقه/ افزایش ۲۸ درصدی گردش تجاری بین ایران و گرجستان طی یک سال/ تأکید بر توسعه روابط بانکی و سرمایه‌گذاری بین ۲ کشور

جلسه معاون اول نخست‌وزیر گرجستان با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی کامل این کریدور روابط تجاری بین کشورها تا حد چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد گفت: براساس آمار موجود طی یک سال گذشته ۱۸۱ میلیون دلار گردش تجاری بین ۲ کشور  اعلام شده که نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دیمیتری کومسیشویلی معاون اول نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد گرجستان و هیئت همراه در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و حضور در ایران بیان کرد: توسعه کریدورها مسئله بسیار مهمی برای گرجستان به شمار رفته که ایران در این حوزه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تأکید براینکه قطعا توسعه کریدورها بین ۲ کشور برای ایران و گرجستان منافع بسیاری خواهد داشت گفت: درحال حاضر روابط موجود بین ۲ کشور خوب و مناسب بوده و هر پروژه و اقدام دیگری باعث ایجاد انگیزه در افزایش مراودات خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت بالای ایجاد مسیر مناسب بین آسیا و خلیج فارس بیان کرد: از احداث و تکمیل راه‌اهن آستارا بسیار خرسند بوده و امید داریم تا با بهره‌برداری هرچه سریعتر از این پروژه تمامی  سیستم‌ها به این خط بین‌المللی متصل و کریدور ریلی مذکور راه‌اندازی شود.

معاون اول نخست‌وزیر گرجستان با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی کامل این کریدور روابط تجاری بین کشورها تا حد چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد گفت: براساس آمار موجود طی یک سال گذشته ۱۸۱ میلیون دلار گردش تجاری بین ۲ کشور  اعلام شده که نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر اقتصاد قسمت عمده این مبادلات تجاری را در حوزه حمل و نقلی اعلام کرد و افزود: درحال حاضر هفته‌ای ۳۱ پرواز بین ایران و گرجستان انجام شده که تمایل داریم این امار در ایام تابستان به سه برابر افزایش پیدا کند.

به گفته وی طی یک سال گذشته ۳۶۶ هزار و در سه ماهه نخست سال جاری حدود یکصد هزار ایرانی به گرجستان سفر کرده‌اند.

معاون اول نخست‌وزیر گرجستان ضمن ابراز تمایل برای گسترش هرچه بیشتر و سریع‌تر کریدورهای ایران – ترکیه – آذربایجان و گرجستان بیان کرد: توسعه روابط بانکی و بخش‌های سرمایه‌گذاری از دیگر موارد مورد توجه ما در روابط بین ۲ کشور است چراکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری کلان و قابل توجهی بین ایران و گرجستان وجود ندارد.

وزیر اقتصاد گرجستان همچنین نسبت به همکاری برای ایجاد نمایندگی‌های قوی ایران در حوزه‌های لجستیک و پتروشیمی  در بنادر دریای سیاه اعلام آمادگی کرد و افزود: معتقدیم ایران از طریق آذربایجان یا ارمنستان می‌تواند مسیر خوبی برای ارائه منابع گازی و نفتی باشد.

این مقام مسئول درخصوص پروژه بندر آناکلیا واقع در گرجستان اعلام کرد: این پروژه که می تواند توزیع‌کننده خوبی در حوزه دریای سیاه باشد درحال حاضر دارای ظرفیت ۹ میلیون تنی است که باید به ۱۰۰ میلیون تن افزایش یابد، مسئله‌ای که برای تحقق نیاز به توسعه کریدرو و بندر دارد.

به گفته وی درصورتی که این بندر در شرایط فعالیتی مناسبی قرار بگیرد راه اهن گرجستان نیز تکمیل و ظرفیت عبور کالا تا سه برابر افزایش می‌یابد./