شناسهٔ خبر: 53105 - سرویس استان‌ها

در لرستان انجام شد:

برگزاری نخستین کارگاه آموزشی نسل جدید قیر در لرستان

مراسم نخستین کارگاه آموزشی قیرهای پی جی با شرکت مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و پیمانکاران و مشاوران قیر و آسفالت استان لرستان در سالن بانک صادرات خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در ابتدای این کارگاه آموزشی گفت: با توجه به مصرف سالانه هزاران تن قیر در کشور، کیفیت قیر مصرفی و کاهش مضرات زیست‌محیطی آن از دغدغه‌های اصلی محسوب می‌گردد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر پایین بودن عمر مفید آسفالت چالشی اساسی در حوزه راه‌سازی و راهداری است بنابراین می‌طلبد که در زمینه تحقیقات و آموزش تلاش بیشتری صورت گیرد.

شرفی گفت: تولید قیر نسل جدید یا PG بر کیفیت و عملکرد قیر تأکید دارد و به تناسب شرایط اقلیمی برای هر منطقه نوع خاصی از آن توصیه می‌گردد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان افزود: در استان لرستان بیش از ۸ هزار کیلومتر راه وجود دارد که در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی بر اساس شرایط اقلیمی متنوع استان، برای شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت، رومشکان، دوره چگنی و خرم‌آباد به سمت جنوب قیر پی جی ۱۶-۶۴، شهرستان‌های سلسله و دلفان ۲۲-۵۸ و برای شهرستان‌های دورود، بروجرد، ازنا، الیگودرز و خرم‌آباد به سمت شمال‌شرقی قیر ۲۲-۶۴ توصیه شده است.

وی از حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، آزمایشگاه مکانیک خاک، نوسازی مدارس، سازمان همیاری شهرداری‌ها، پیمانکاران و مشاوران قیر و آسفالت قدردانی و به‌طور ویژه از شرکت نفت قیران‌پخش به‌عنوان مجری برگزاری این کارگاه‌ها در کشور تقدیر کرد.

لازم به ذکر است، این کارگاه یک‌روزه با هدف خلق تجارب جدید با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده که مدرس آن دکتر نادر طباطبایی از اساتید برجسته دانشگاه شریف و بنیان‌گذار قیر پی جی در ایران است.

قیر PG از قابلیت تنظیم دما در سردترین و گرم‌ترین دمای روز برخوردار و استفاده از آن، حداقل عمر آسفالت را ۱/۵ تا ۲ سال افزایش می‌دهد.