شناسهٔ خبر: 53110 - سرویس هوایی

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل:

معترضان به تاخیر در تحویل بویینگ، مخالف خرید هواپیما بودند/ حداکثر استفاده را از فرصت پسابرجام کردیم/ انعطاف قراردادها براساس تغییر شرایط

اصغر فخریه کاشان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با بیان اینکه عده‌ای که امروز معترض تاخیر در تحویل هواپیماهای جدید هستند در زمان انعقاد قرارداد‌ها، مخالف خرید هواپیما بودند، گفت: قرارداد با شرکت‌های سازنده قابلیت انعطاف براساس تغییر شرایط را دارد و دور بعدی مذاکرات با بویینگ بزودی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت و راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، اصغر فخریه کاشان درباره قراردادهایی که پس از برجام به امضا رسید و در مراحل مختلف مقدماتی تا نهایی شدن قرار گرفتند، گفت:  در وزارت راه و شهرسازی قرارداد برقی سازی راه آهن تهران- مشهد، قرارداد برقی سازی راه آهن اینچه برون- گرمسار، قرارداد راه آهن چابهار، قرارداد قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان، قرارداد برقی شدن راه آهن تهران- تبریز، قرارداد با شرکت‌های سازنده داخلی برای تولید کامیون و نوسازی ناوگان باری جاده‌ای، قرارداد‌های شرکت فرودگاه‌ها برای خرید رادار و ۱۵۰ قرارداد نوسازی تجهیزات فرودگاهی به امضا رسید که این قرارداد‌ها گوشه‌ای از اقدامات این وزارتخانه عمرانی برای استفاده از شرایط برجام بود.

وی تاکید کرد: این حجم از قرارداد‌ها نشان می‌دهد که وزارت راه وشهرسازی حداکثر استفاده از فرصت پسابرجام و امکانات در اختیار را کرده اما واقعیت این است که جهان برای ایران محدودیت ایجاد می‌کند.

مشاور وزیر راه وشهرسازی در امور بین الملل با بیان اینکه به آنچه که به صلاح کشورمان و در توان و حوزه اختیاراتمان بود عمل کردیم، گفت: همین افرادی که امروز متعرض هستند وزارت راه وشهرسازی چرا تنها ۱۱ فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان هوایی کشور کرده است زمانی که در حال انعقاد این قرارداد‌ها بودیم مخالف خرید هواپیما بودند.

فخریه کاشان با اشاره به یکی از مزایای قرارداد با شرکت‌های بویینگ، ایرباس و‌ای. تی. آر گفت: یکی از مزیت قرارداد با ایرباس، بویینگ و‌ای. تی. آر این است که قابلیت انعطاف براساس زمان و شرایط دارد.

وی افزود: از آنجایی که نمی‌توانستیم به طور دقیق شرایط آینده را پیش بینی کنیم و احتمالات زیادی را پیش رو داشتیم، این انعطاف پذیری را در قرارداد ایجاد کردیم که هرگاه یک شرایط تغییر کرد، برنامه جایگزینی داشته باشیم. تمام این موضوعات به امضای دو طرف رسیده است و از مهم‌ترین مزایای قراردادهای ما با شرکت‌های سازنده هواپیما است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با اشاره به دور بعدی مذاکرات با بویینگ برای تحویل سفارش ایران ایر گفت: مذاکرات برای بویینگ پس از اعلام تصمیم آمریکا درباره برجام- که گفته شده امشب است-موکول می‌شود.

وی همچنین درباره یکی از موضوعات قرارداد با این شرکت‌های سازنده هواپیما مبنی بر انتقال تکنولوژی ساخت برخی از قطعات هواپیما گفت: وزارت راه وشهرسازی مسئول اجرای این بند از قرارداد نیست و ما این بستر را برای دستگاه‌های مربوطه ایجاد کردیم و این دستگاه‌ها مسئولیت پیگیری این بند از قرارداد را بر عهده گرفتند و آن‌ها باید از این بستر استفاده می‌کردند.