شناسهٔ خبر: 53132 - سرویس مسکن و شهرسازی

معرفی کتاب؛

زمین‌لرزه؛ طبيعت و فرهنگ

کتاب کتاب زمین‌لرزه؛ طبیعت و فرهنگ نوشته اندرو رابینسون، ترجمه و تالیف مهدی زارع و فاطمه توانایی است که در سال ۹۶ برای نخستین‌بار چاپ شد که در این کتاب ریسک زلزله و تاریخچه‌ای مختصر از زلزله در سده اخیر ایران بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پیش گفتار مترجمان کتاب به قلم مهدی زارع و فاطمه توانایی آمده است: زمین لرزه می تواند پایان و چه بسا آغاز یک تمدن باشد. نام هولناکش در هر سرزمین، تصویر منحصر بفردی را تداعی می کند؛ برای مکانی در شمال شرقی کانادا، شاید تنها در خوابی پریشان خودنمایی کرده و در توکوی بخشی از روزمرگی مردم است.

آدمی در طول تاریخ برای توجیه تجربه سهمگین زلزله- همچون دیگر پرسش های بی پاسخش- به ساخت افسانه پناه آورده و هزاران قصه ساخته است؛ پوسایدن یونان، نامازوی ژاپن، هشت فیل هند، قورباغه غول پیکر مغول و ... که همگی زاییده خیال بشر برای رهایی از بار سنگین این معمای ویران گر بوده اند.

اما افسانه‌ها سبب ماندن ردپای زمین لرزه بر جاده تاریخ و فرهنگ نیز شده و نقش مهمی در شناخت آنها داشته اند. هنوز عکس های گربه ماهی نامازو، بر صنایع دستی و لوگوی هشدار زمین لرزه در ژاپن دیده می شود و قرن هاست که هندوها ختسگی فیل های حامل زمین را علت زلزله دانسته و از خدای گاو، انتقام مصائب را می گیرند.

کتاب پیش رو مروری است بر آنچه زمین‌لرزه‌ها در تاریخ رقم زده‌اند و روایت گر سعی انسان برای شناخت و مقابله با خشم زمین است. از اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، تلاش دانشمندان برای توضیح علمی این پدیده به صورت جدی و گسترده آغاز و منجر به انشعاب شاخه علمی مجزایی، حاصل از ترکیب علوم زمین شناسی، فیزیک و شیمی به نام زلزله شناسی گردیده است. دانش زلزله شناسان از زلزله، ابتدا محدود به رخدادهای لرزه ای بوده و تقریبا هر زمین لرزه درس جدیدی برای آنها به همراه داشت. در این کتاب، روند ظهور و نقاط عطف تاریخ زلزله شناسی، زلزله های سرنوشت ساز و داستان انسان در برابر زلزله آمده است.

اندرو رابینسون نویسنده کتاب با تسلط بر نگاره های تاریخی و دانش زلزله شناسی، مجموعه ای گرد آورده که هم برای اساتید این حزوه جالب توجه، نو و خواندنی است و هم سادگی بیان و آمیختگی مطالب با مسائل انسانی، مخاطب عام را مجذوب خود می کند. مترجمان کتاب نیز تلاش کرده‌اند تا ضمن وفاداری کامل به متن و محتوای مطالب به شیواترین گونه آن را منتقل نموده  و با اضافه کردن یک فصل تالیفی در پایان کتاب، ریسک زلزله و تاریخچه‌ای مختصر از زلزله در سده اخیر ایران را نیز بررسی نمایند.

این کتاب در ۱۰ فصل تهیه شده است و شاملِ رویدادهای مخرب زمین، لیسبون: ۱۷۵۵ خشم خداوند، آغاز علم زلزله‌شناسی، توکیو ۱۹۲۳: هولوکاست، اندازه‌گیری زمین‌لرزه‌ها، گسل‌ها ورقه‌ها و قاره‌های سرگردان، کالیفرنیا: معمای گسل سن آندریاس، پیش‌بینی غیرقابل پیش‌بینی، طراحی در برابر مرگ و ایران، لرزه‌خیزی و پیش‌بینی است.