شناسهٔ خبر: 53189 - سرویس مسکن و شهرسازی

سرهنگ عباس‌نژاد خبر داد؛

حفاظت از ۸۵ هکتار اراضی ملی و دولتی با ارزش ۷۸۰ میلیاردتومان درنخستین ماه سالجاری/ ۹۷ مورد رفع تعرض از اراضی ملی و دولتی در منطقه ایرانشهر

علی عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این مطلب که در فرودین ماه ۹۷ از ۸۵ هکتار اراضی ملی و دولتی به ارزش ۷۸۰ میلیاردتومان حفاظت شد، اعلام کرد: یگان تشکیل شد و ماموریت آن نیز این بود تا اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد که در این اهداف تا حد قابل‌توجهی موفق عمل کرد.

سرهنگ عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد آن یگان در فروردین‌ماه سال ۹۷ به ارایه نکاتی پرداخت.

وی ضمن اشاره به این مطلب که واحدهای گشت یگان حفاظت در تمامی استان‌ها و در ۳۴ اداره کل در مجموع ۲۹۰ واحد گشت سواری و بیش از ۱۳۰ دستگاه موتورسیکلت است، اعلام کرد: طی ماه گذشته، ۳۶۹ مورد تعرض به اراضی گزارش شد که با تدابیر یگان این تعداد نیز با حضور به موقع ماموران یگان در موضوع جرایم مشهود، رفع تعرض شدند.

عباس‌نژاد افزود: مساحت رفع تعرض به اراضی ملی و دولتی در فروردین‌ماه ۹۷ در مجموع در ۸۵ هکتار با ارزش نزدیک به ۷۸۰ میلیاردتومان بود.

مقام مسئول حفاظت از اراضی ملی و دولتی، همچنین گفت: بیشترین تعرض‌ها در یگان حفاظت مربوط به منطقه ایرانشهر در جنوب سیستان است که ۷۶ مورد از ۳۶۹ مورد تعرض در فروردین‌ماه مربوط به این منطقه است. این مشکل به دلیل وجود چابهار و منطقه اقتصادی ویژه چابهار است و امروز به دلیل آینده‌ای که دولت برای چابهار ترسیم کرده است، موجی از مهاجرت‌ها به این منطقه ایجاد شده و حتی بومی‌های استان برای سکونت به آن منطقه روی آورده اند و همین موضوع نیز مشکلاتی را در آن منطقه ایجاد کرده است.

فرمانده یگان حفاظت اعلام کرد: احکام قطعی و اجراییه‌هایی که توسط سازمان در فرودین ماه انجام شد، در مجموع در رفع تصرف از امکان و اراضی تحت مالکیت سازمان ۳۶ مورد بود که ۱۰ مورد آن خلع ید، ۱۸ فقره قلع و قمع و یک مورد هم تخلیه بوده است. همچنین، مجموع احکام قطعی در ۲۲ هکتار زمین به ارزش بالغ بر ۲۶ میلیاردتومان رخ داده است.

به گفته وی، بیشترین احکام نیز مربوط به استان اصفهان، خوزستان و آذربایجان شرقی بوده است. استان‌هایی هم همچون آذربایجان غربی، اردبیل و حتی تهران هیچ حکمی در آنها به اجرا در نیامد.

عباس‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: یگان حفاظت از سال ۹۴ تشکیل شد. قبل از آن نیز اگرچه همکاران ما در استان های مختلف کشور نسبت به حفاظت از اراضی ملی و دولتی فعالیت داشتند اما سازماندهی و ساماندهی نداشتند. یگان تشکیل شد و ماموریت آن نیز این بود تا اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد.

به گفته این مقام مسئول، در این مدت، وضعیت تا حد قابل‌ملاحظه‌ای ساماندهی شود و به دنبال آن شفاف‌سازی با توسعه واحدهای گشتی محقق شد و به مرحله عمل رسید.

وی تصریح کرد: اینکه هم‌اکنون در سراسر کشور واحدهای یگان حفاظت در حال فعالیت هستند اتفاق خوب و مثبتی است و به ارایه اخبار صحیح و گزارش‌های مناسب کمک قابل‌توجهی خواهد کرد و پیرو آن نیز از وقوع جرم در زمینه تعرض به اراضی دولتی و ملی نیز جلوگیری خواهد شد.

سرهنگ عباس‌نژاد همچنین اعلام کرد: امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که تمام واحدهای شهرستانی در سراسر کشور دارای واحد یگان حفاظت شوند تا آمار دقیق تری داشته باشیم.

وی تشکیل یگان حفاظت و گسترش آن را گامی پیشگیرانه در وقوع تعرض به اراضی ملی ودولتی و همچنین تثبیت حفاظت اراضی برشمرد.