شناسهٔ خبر: 53317 - سرویس مسکن و شهرسازی

بهار، جوانی و شوق دانستن

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در یادداشتی به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب به تجلیل از صنعت نشر و جایگاه کتاب و کتابخوانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن کامل یادداشت دکتر مظاهریان به شرح زیر است:

هرساله با آغاز سال جدید و فرا رسیدن بهار یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی جامعه که همانا برگزاری نمایشگاه کتاب است با همت معاونت فرهنگی وزارت راه و شهرسازی و همکاری ناشران سراسر کشور برپا می شود.

نمایشگاه کتاب را می توان  فرصتی دانست برای نگاه به حاصل کار و تجربه  اهالی قلم این سرزمین،  که  آنچه را با قلم جادویی خویش می نگارند در حقیقت بذر آگاهی است  برای رشد و شکوفایی نسل آینده.

هرچند که حال این روزهای نشر و انتشارات  و بازار کتاب  کشور چندان خوب نیست و ناشران ما همچنان درگیر و دار فشارهای اقتصادی هستند ولی  عشق به دنیای نشر سبب شده  این مسیر را همچنان ادامه دهند .

امسال نیز چون سال های گذشته در هوایی بهاری این نمایشگاه میزبان اساتید، دانشجویان و مردم فرهنگ دوست و اهل کتاب و مطالعه بود و برای من نیز فرصتی فراهم شد تا در نمایشگاه امسال شرکت کنم.

خوشبختانه وجود بازدید کنندگان فراوان در سالن ها و راهروهای  نمایشگاه کتاب امسال جدای از کیفیت کتاب ها خود نشانه ای امید بخش از اشتیاق جوان امروز ایرانی برای آگاهی و دانستن است.

در این بازدید نگاهی به وضعیت آماری نشر کشور نیز داشتم که ذکر آن شایدخالی از لطف نباشد؛ برای مثال سال ۱۳۹۶ پربارترین سال تولید و نشر کتاب ایران در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود و در این سال تعداد عناوین کتاب های منتشر شده به مرز ۱۰۰ هزار عنوان رسیده بود و در مقایسه با سال ۱۳۹۵ دارای رشد ۱۱ درصدی می باشد و خوشبختانه بر اساس اخبار رسیده نمایشگاه کتاب امسال نیز حدود ۹۵ میلیارد تومان فروش داشته که نشان از استقبال خوب از سی و یکمین دوره نمایشگاه دارد.

به طور کلی با نگاهی به آمار ۴۰ ساله نشر کشور می توان دریافت که در طی ۴۰ سال گذشته چه مسیری را طی کرده ایم مثلا در سال ۱۳۵۷ تنها ۲۹۴ عنوان کتاب منتشر شد و این  تعداد کتاب در طول سال های پس از انقلاب اسلامی تقریبا رو به افزایش بوده اما پس از  جنگ تحمیلی هشت ساله  روند آن افزایش چشمگیری داشته و باید گفت از نیمه دهه ۱۳۷۰ تا نیمه دهه ۱۳۸۰ (در دولت هفتم و هشتم) بیشترین اوج و افزایش این روند را شاهد بوده ایم. همچنین باید گفت که  در این سال ها تنها در سال ۱۳۹۱ به دلیل وجود تورم ناشی از تشدید تحریم های بین المللی با افت ناگهانی چاپ و نشر روبروگشته ایم و تعداد عناوین نسبت به سال قبل خود کاهش یافته که خوشبختانه از آن سال تا دولت یازدهم تلاش شده تا این کاهش جبران شود.

در همین رابطه در خصوص قیمت کتاب نیز باید گفت که بعد از جنگ و با توجه به تورم و افزایش نسبی قیمت کاغذ، قیمت کل کتاب نیز متناسب با افزایش تعداد عناوین با شیبی ملایم افزایش یافت اما در دولت های دهم و یازدهم این روند صعودی با جهش شدیدی همراه بوده که در دولت یازدهم به دلیل مهار تورم در ۵ سال گذشته، از افزایش شتابان آن جلوگیری شده است.

امیدوارم مسیر روشن صنعت تولید و نشر کتاب در کشور ما همچنان ادامه پیدا کند و جوانان این سرزمین با عشق، امید و شور و شوق دانستن در مسیر مطالعه کوشا باشند و این راه ادامه پیدا کند.