شناسهٔ خبر: 53352 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات مدیره بانک مسکن خبر داد:

تشریح سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال ۹۷/ تغییر رویکرد دولت از ساخت‌وساز برون‌شهری به درون‌شهری/ ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی با اعتبار ۲۹ هزار میلیارد تومانی

نادر قاسمی عضو هیات مدیره بانک مسکن ضمن تشریح سیاست‌های اعتباری این بانک برای سال جاری گفت: برای تأمین مالی ۷۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه تدارک دیده‌ایم که رقم اعتباری برای آن ۲۹ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر قاسمی عضو هیات مدیره بانک مسکن امروز در نشست خبری با خبرنگاران سیاست‌های اعتباری سال ۹۷ را با تأکید بر احیای بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری تشریح کرد.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که رونق‌بخش مسکن سبب رونق بخشش اقتصادی می‌شود، گفت: سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در اسفند ۹۶ برای کلیه شعب بانک مسکن اعلام شد و از ابتدای سال جاری دستورالعمل‌های ابلاغی و منابع تأمین اعتبار برای آنها توزیع شده و در حال اجراست.

عضو هیات مدیره بانک مسکن ادامه داد: تأمین مالی بخش مسکن در بافت فرسوده شهری، تقویت توان مالی بخش تقاضا، تعیین واحدهای میان‌متراژ، ارائه تسهیلات به واحدهای متقاضی مسکن، حمایت از انبوه‌سازان دارای پروانه انبوه‌سازی، حمایت از سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین برای کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کنند از مهمترین اولویت‌های بخش مسکن و سیاست‌های این بانک در سال جاری است.

وی افزود: افزایش تسهیلات برای سازندگان حرفه‌ای و افزایش میزان سرمایه برای ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها از ۳۵ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان در کلان‌شهرها از دیگر برنامه‌های بانک مسکن در سال جاری است.

قاسمی در بیان جزئیات سیاست‌ها اعلام کرد: در طرح جامع مسکن ۴۴۰۵ در ۴۹۵ شهر، ۱۳۵ هزار هکتار زمین پیش‌بینی شده که ۵۸ هزار هکتار آن در سکونتگاه‌های غیررسمی و باقی در بافت‌های ناکارآمد است که در کل ۵.۱ میلیون واحد تا سال ۱۴۰۵ در دستور کار است.

وی یادآور شد: از این میزان سه میلیون واحد در مناطق شهری و بقیه در مناطق روستایی ساخته می‌شوند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن از تغییر رویکرد دولت از ساخت‌وساز برون‌شهری به درون‌شهری خبر داد و گفت: در تقویت توان مالی بخش تقاضا بانک مسکن ضمن تاکید بر بخش تقاضا طرف تولید را نیز مدنظر قرار داده است که برای سال جاری ۱۹۰ هزار واحد برای خرید خانه پیش‌بینی کرده‌ایم و همچنین ۱۹۰ هزار واحد برای تأمین مشارکت در بخش تولید پیش‌بینی شده است.

وی اعلام کرد: بیشترین مخاطبان بانک دهک‌های ۴ و ۵ جامعه هستند که نیازشان واحدهای ۶۰ تا ۸۰ متری است که هدف‌گذاری بانک مسکن بر اساس سیاست‌های ابلاغی است.

قاسمی بیان کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد فاقد متقاضی در کشور وجود دارد و در مقابل این آمار سه میلیون نفر متقاضی واقعی مسکن در کشور شناسایی شده‌اند و یکی از سیاست‌های بانک مسکن شیفت تسهیلات به این دسته از متقاضیان است.

وی حمایت از انبوه‌سازان را که پروانه انبوه سازی دارند از دیگر اولویت‌ها برشمرد و گفت: امسال پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان در شرایطی انجام می‌شود که آنها باید ۵ سال گارانتی کیفیت به خریداران بدهند در عین حال حمایت از سازندگان حرفه‌ای از دیگر برنامه‌هاست که در این راستا سازندگانی که از فناوری نوین برای کاهش مصرف انرژی استفاده کنند یک درصد از نرخ تسهیلات کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیات مدیره بانک مسکن همچنین اعلام کرد: تسهیلات افرادی که به‌صورت سنتی خانه می‌سازند ۷۰ میلیون تومان است که برای سازندگانی که کاهش مصرف انرژی را در دستور کار قرار می‌دهند ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات تخصیص می‌یابد.

قاسمی گفت: امسال برای تأمین مالی ۷۰۰ هزار واحد مسکئوونی برنامه تدارک دیده‌ایم که رقم اعتباری برای آن ۲۹ هزار میلیارد تومان است.