شناسهٔ خبر: 53353 - سرویس جاده‌ای

سردار حمیدی عنوان کرد:

دلیل اصلی کاهش تلفات ناوگان عمومی جاده‌ای در نوروز/ ارتقا ایمنی راه‌ها پول می‌خواهد

سردار حمیدی رئیس پلیس راه راهور ناجا ضمن تشریح آمار تخلفات و تحوادث رانندگی در نشـست تخصصـی تحلیل وضعیت ایمنی جاده‌ای نوروز ۹۷ گفت: علت اصلی کاهش تلفات و تصادفات ناوگان عمومی جاده‌ای حمل‌ونقل مسافر در نوروز امسال اتصال بانک‌های اطلاعاتی پلیس و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود که منجر به نظارت بهتر بر ناوگان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سردار محمدحسین حمیدی در نشـست تخصصـی تحلیل وضعیت ایمنی جاده‌ای نوروز ۹۷ اظهار داشت: کاهش تلفات و تصادفات از ۲۷ هزار به ۱۶ هزار کشته با راهکارهای مدیریتی ساده بود، اما امروز برای کاهش تلفات باید اقدامات جزعی‌تر صورت بگیرد.

وی یادآور شد: روند تلفات رانندگی حدفاصل نوروز ۹۲ تا ۹۶ علی‌رغم افزایش خودرو و گواهینامه کاهشی بوده است که علت اصلی کاهش‌ها به خاطر افزایش تعداد نصب دوربین‌های نظارتی بوده است که موجب کاهش تصادفات از فوتی به جرحی و جرحی به خسارتی شد.

سردار حمیدی بابیان اینکه نمی‌توان حالت انفعالی را پذیرفت و باید به دنبال متغیر‌های مثبت رفت گفت: طبق اعلام مراجع رسمی تعداد تردد‌ها در نوروز امسال ۱۵ درصد و میزان اقامت در اماکن استراحتگاهی ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 رئیس پلیس‌راه‌ راهور ناجا با اشاره به افزایش ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو و صدور ۱ میلیون ۴۵۰ هزار گواهینامه در سال ۹۶ ابراز داشت: باوجود تمامی این افزایش‌ها، عوامل اثرگذار در وقوع سوانح ترافیکی، جان‌باختگان به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه در نوروز ۹۷ به میزان ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش‌یافته است.

وی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام‌شده از سوی پلیس ارتقای محسوسی در ایمنی خودروها مشاهده نشده است و ارتقا ایمنی راه‌ها نیز به بودجه و اعتبارات نیاز دارد.

به گفته سردار حمیدی طبق برآوردهای جهانی برای کاهش ۱ کشته در تصادفات رانندگی باید ۵۰۰ میلیون تومان از ایمن‌سازی راه‌ها گرفته تا تجهیزات امدادی و پلیس هزینه شود.

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا تأکید کرد: برای برنامه‌ریزی باید با عدد و رقم صحبت کرد و از این مرحله به بعد با ابلاغ دستور‌العمل و آموزش کاهش تلفات رقم نمی‌خورد. اگرچه به قوانین بازدارنده نیز نیاز می‌شود.

سردار حمیدی با اشاره به افزایش ۵ درصدی سفرهای ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای در نوروز ۹۷ اظهار داشت: تعداد تلفات در این ناوگان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۹ درصد و تعداد تصادفات نیز ۴۸ درصد کاهش داشته است.

وی علت اصلی کاهش تلفات و تصادفات ناوگان عمومی جاده‌ای حمل‌ونقل مسافر در نوروز ۹۷ را اتصال بانک‌های اطلاعاتی پلیس و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود که منجر به نظارت بهتر بر ناوگان شد.

این مقام مسئول یادآور شد: ۴۰۰ هزار خودرو باری در کشور تردد دارند که هیچ‌گونه سیستمی بر روی آن‌ها نظارت ندارد و برای کنترل آن‌ها همچنان از روش‌های سنتی استفاده می‌شود. این در حالی است که عامل اصلی کاهش تلفات رانندگی در کشورهای پیشرفته توسعه سامانه‌های هوشمند برای نظارت بر رفتار رانندگان بوده است.

سردار حمیدی از توقیف ۴۹ هزار خودرو و ۲۹ هزار موتورسیکلت در ایام نوروز ۹۷ خبر داد و گفت: در این ایام ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تخلف ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: ۳۵ درصد تخلفات عدم توجه به جلو، ۲۰ درصد تخلفات تخطی از سرعت مطمئنه و ۳۶ درصد از حوادث نیز به دلیل واژگونی خودروها بوده است که ۳۸ درصد تلفات را به خود اختصاص می‌دهد.

سردار حمیدی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای باکیفیت تصریح کرد: با این وضعیت قشر متوسط توان خرید خودروهای ایمن را نخواهد داشت و قیمت خودترهای بی‌کیفیت و با کیفیت پایین نیز افزایش خواهد یافت؛ بنابراین در آینده به خاطر افزایش تعداد این خودروها، تعداد واژگونی‌ها افزایش خواهد یافت.

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا با اشاره به سهم ۲۲ درصدی نقاط پرحادثه از حوادث رانندگی گفت: باید هزینه لازم برای رفع نقاط پرحادثه اعلام شود. هزینه نگهداری راه‌ها به‌قدری بالاست که فقط هزینه خط‌کشی سالانه جاده‌ها به ۴۰۰ میلیارد تومان است و بعید است سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چنین پولی را دریافت کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از تصادفات به علت ارتکاب تخلفات عدم توجه به جلو و سرعت و سبقت غیرمجاز رخ‌داده است و برای جلوگیری از این تصادفات نیاز به بازنگری در مجازات این‌گونه تخلفات و افزایش سامانه‌های ثبت تخلف است.

سردار حمیدی یادآور شد: حدود ۱۶ درصد از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها است که علی‌رغم پیگیری‌های پلیس برای بازنگری قوانین مرتبط با موتورسیکلت‌رانان متخلف، اما تاکنون اقدام مؤثری از سوی سایر نهادهای ذی‌ربط صورت نگرفته است.