شناسهٔ خبر: 53356 - سرویس هوایی

افزايش چشمگير تعداد سرويس‌های عملياتی و فرودگاهی ۲۴ ساعته در سال ۹۷

فرودگاه مهرآباد معاون توسعه سامانه‌ها و تجهيزات اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، از اتمام عمليات فنی شناسايی سرويس‌های عملياتی و فرودگاهی با ماهيت شبانه روزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، به مناسبت فرارسیدن  ۲۷ اردیبهشت مصادف با روز جهانی مخابرات و فناوری  اطلاعات هوانوردی، گفت و گویی را با معاون توسعه سامانه ها و تجهیزات اداره كل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی انجام دادیم و درباره مهمترین برنامه ها و اقدامات در طراحی و استقرار سامانه ها و تجهیزات مخابراتی فرودگاه ها با علی رحمانی نیا به صحبت نشستیم.

ابتدا درباره حوزه های كاری معاونت توسعه سامانه های هوانوردی و فرودگاهی اداره كل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی توضیح دهید.

حوزه های كاری این معاونت شامل طراحی، استقرار و توسعه در حوزه‌های هوانوردی و فرودگاهی در زمینه های نرم افزار، زیرساخت و بانک های داده‌ای است.

مهمترین اقداماتی كه در سه سال اخیر در این حوزه ها انجام داده اید، چه بوده است؟

ما توانستیم در سه حوزه نرم افزار، زیرساخت و پشتیبانی، با تکمیل پروژه های نرم افزاری، تجهیزاتی و زیرساخت، سرویس های عملیاتی و فرودگاهی متعددی را ارائه دهیم. مهمترین دغدغه امروز ما نیز تامین نیروی انسانی برای سرویس های عملیاتی۲۴ ساعته است.

بزرگترین طرح شما در سال ۹۷ چه خواهد بود؟

امسال به دنبال راه اندازی مركز داده ماژولار MDC هستیم. اكنون دو دیتاسنتر؛ یكی در ساختمان مركز عملیات مخابرات هوانوردی و دیگری؛ در ساختمان اصلی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران هستیم و درنظر داریم مركز داده سوم را در مركز کنترل فضای کشور مستقر کنیم.

چه خبر از طرح یكپارچه سازی نرم افزارهای شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران؟

این طرح شامل بهره برداری از اطلاعات نرم افزارهای حوزه های عملیاتی با حوزه پشتیبانی است. در اجرای این طرح، ساختار نرم افزارهای پشتیبانی را با حداقل تغییر به نرم افزارهای غیرجزیره ای و مرتبط با حوزه های عملیاتی تبدیل خواهیم کرد. در حوزه بانك داده نیز از سال گذشته به دنبال احصا و تشخیص اولیه اقلام داده ای برای تبدیل به بانك داده ای متمرکز هستیم.

قدری هم درباره اهداف استراتژیك خودتان  در سال ۹۷ صحبت كنید.

هدف اول ما تكمیل زیرساخت های تجهیزاتی با افق پنج ساله است كه این طرح تا اواسط امسال به پایان خواهد رسید. هدف دوم نیز افزایش سرویس های عملیاتی و فرودگاهی ۲۴ ساعته است كه تا پایان امسال محقق خواهد شد و به تازگی شناسایی سرویس های دارای ماهیت ۲۴ ساعته شدن به اتمام رسیده است.

بزرگترین توفیق معاونت شما در سال های اخیر چه بوده است؟

در سال های اخیر سامانه های حوزه عملیات فرودگاهی به یكی از موضوعات اولویت دار شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تبدیل شده است. این سامانه ها با سیستم ارائه خدمات به مسافران هوایی مرتبط هستند و به ارتقای رضایتمندی مسافران می انجامند. در این راستا همچنین می توان به راه اندازی سامانه اطلاعات پرواز یکپارچه کشوری از سال گذشته در ۲۴ فرودگاه كشور اشاره كرد.