شناسهٔ خبر: 53372 - سرویس استان‌ها

شهرفروشی، مهم ترین معضل تهران

علی نوذرپور علی نوذرپور*: دیروز شورای شهر تهران بعد از چند هفته پرچالش، سرانجام در یک فرآیند مبتنی بر شفافیت، شهردار منتخب کلانشهر تهران را انتخاب کرد. محمد علی افشانی که هم‌اکنون معاون عمرانی وزیر کشور است، در رقابتی تنگاتنگ با سمیع‌الله حسینی مکارم، سرپرست فعلی شهرداری تهران، توانست حداکثر آرا را جلب کرده و منتخب شورای شهر پایتخت شود.

با این همه باید گفت که پایتخت درحال حاضر با چالش‌ها و معضلات بی‌شماری روبه‌روست که به اعتقاد بنده، مهم‌ترین مسأله پیش روی آن و بویژه شهردار جدید، حل معضل درآمدهای پایدار خواهد بود. چراکه متأسفانه براساس تفریغ بودجه سال 95، حدود 79 درصد درآمدهای شهرداری تهران، متکی بر منابع ناپایدار یا به عبارتی منابع متکی بر ساخت وساز، تراکم فروشی و شهر فروشی است.

حل این معضل پیچیده البته به سادگی میسور نیست. اما هم‌اکنون وقت آن است تا مسیری که طی چند دهه گذشته آغاز شده، پایان یابد. این مسأله نیازمند یک برنامه جدی و زمانبر است. در ابتدا باید منابع درآمدی را به سمت منابع پایدار همچون عوارض نوسازی، عوارض کسب و کار، دریافت عوارض از نقل و انتقال مستغلات و تعریف منابع جدید در آمدی متکی بر عوارض حمل بار شهری ببریم.

درواقع همه این موارد، چالش‌های اساسی و بنیادی محسوب می‌شوند که نیازمند اقداماتی خاص در عرصه‌های مختلف بویژه در حوزه قانونگذاری است. دقیقاً در پستی که محمد علی افشانی در آن قرار داشت.

براین اساس باید تأکید کرد که لازم است لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری ها» در سریع‌ترین زمان ممکن به مجلس ارسال شود، چراکه بخشی از درآمدهای پایدار، به قانون احتیاج دارد و در غیر این صورت برای اجرا امکانپذیر نیست و در حد شعار باقی می‌ماند. بخشی دیگر البته نیازمند مصوبه شورای شهر است. این لایحه باید اولویت اول شهردار تهران قرار بگیرد.

چراکه صرف تنظیم بودجه و تصویب آن در شورا مشابه کاری که در هر سال انجام می‌شود، با همین منابع مشخص، جوابگوی این حجم بالای مسائل کلانشهر تهران نیست. درحال حاضر در بودجه 97 برای حوزه شهرسازی، 50 درصد منابع درآمدی تعریف شده است، درحالیکه این رابطه بسیار خطرناک است و باید قطع شود. اساساً حوزه شهرسازی در شهرداری تهران، حوزه مالی نیست و وظیفه تأمین درآمد برای شهر را ندارد، اما متأسفانه خلاف این موضوع عمل می‌شود. به طور حتم آقای افشانی، از بسیاری جهات، فرد بیگانه‌ای نسبت به شهر محسوب نمی‌شود.

ایشان علاوه بر اینکه در حوزه عمران شهری فعالیت‌های زیادی داشته است، مسئولیت پشتیبانی، نظارت و حمایت از شهرداری‌ها را نیز در کارنامه کاری خود دارد. براین اساس شهرداری‌ها را بخوبی می‌شناسد و در حوزه منابع انسانی، قوانین و مقررات و ساختارها، مسئولیت اجرای پروژه‌های عمرانی بسیاری را در شهرهای مختلف بر عهده داشته است. با این همه ایشان در این فرصت باقیمانده، کار بسیار سختی پیش رو دارد. اما مهم‌ترین راهکار پیش رو ارتباط تنگاتنگ با دولت و مجلس است.

خوشبختانه از این منظر، افشانی دچار مشکل نخواهد شد. از آنجاکه عضو کمیسیون خاص کلانشهرهاست و ارتباط مناسبی با دولت و همین‌طور نمایندگان مجلس دارد، می‌تواند از این مزیت به نفع شهر بهره‌برداری کرد.ضمن آنکه او، پشتکار یک فرد آشنا به حوزه عمران و قاطعیت و تصمیم‌گیری امور در موعد مناسب و مقرر را دارد.

آشنایی 30 ساله افشانی با شهرداری‌ها و اعتقاد به حوزه شهرسازی، طرح جامع و تفصیلی به طور حتم به حل چالش‌ها در تهران کمک شایان توجهی خواهد کرد.بویژه درحال حاضر که در زمان بازنگری طرح تفصیلی نیزقرار گرفته‌ایم. ایشان البته در کارنامه اخیر خود، با به نتیجه رساندن مناقصه 600 واگن و اختصاص اعتبار ویژه برای حل معضل کلانشهرها در حوزه پسماند، 2 کار ویژه انجام دادند که امیدوارم با توجه به این سابقه و تجربه، مسیر بدرستی به پایان برسد.

*کارشناس شهری

منبع: روزنامه ایران