شناسهٔ خبر: 5339 - سرویس ریلی

پورسیدآقایی در نشست خبری مطرح کرد:

افتتاح سیستم کنترل اتوماتیک قطارتهران-مشهد/ نصب ایستگاه الکترونیکی در هر ۵ کیلومتر خط‌آهن/ حرکت پشت سر هم قطارها از سال۹۴

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن از بهره برداری سیستم کنترل اتوماتیک قطار از چهارشنبه این هفته در مسیر تهران - مشهد خبر داد و گفت: با استفاده از این سیستم، ظرفیت مسافری این مسیر به دو برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ سیدمحسن پورسیدآقایی در نشست خبری سفرهای نوروزی وزارت راه و شهرسازی که صبح امروز یکشنبه ۲۴ آبان با حضور معاونان حمل و نقلی وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شهید دادمان برگزار شد با اشاره به ایجاد ظرفیت یک میلیون و ۹۶۰ هزار نفری برای سفرهای ریلی نوروز ۹۴ گفت: این مقدار معادل ۵ درصد رشد نسبت به نوروز ۹۳ است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیش فروش بیش از ۵۰ درصد بلیت‌های قطار برای مسیرهای مختلف در نوروز ۹۴ ادامه داد: متقاضیان می‌توانند همچنان هم از طریق مراجعه به آژانس‌های مسافرتی و هم خرید اینترنتی بلیت قطار تهیه کنند.

وی با تأکید بر افزوده شدن ۴ رام قطار به مشهد در نوروز ۹۳ از مسیرهایی که تقاضای سفر کمتر داشت افزود: برای نوروز ۹۴ نیز از شهرهای تهران٬ قم٬ قزوین٬ میانه و تبریز قطارهای فوق‌العاده به مشهد اختصاص یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر تقویت سیستم‌های ایمنی در راه‌آهن اظهار کرد: ۲ اقدام برای ایمنی سفرهای ریلی انجام شد که نخستین اقدام آموزش آن دسته از پرسنل شرکت راه‌آهن است که مستقیما با قطارها سروکار دارند و شامل لوکوموتیورانان و نیروهای مرکز کنترل می‌شوند.

وی نتایج آموزش لوکوموتیورانان را کاهش ۲۳ درصدی سوانح ریلی نسبت به سال ۹۲ عنوان کرد و ادامه داد: نقش عوامل انسانی مسبب سوانح و خطرات ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

پورسیدآقایی پروژه مهم دیگر شرکت راه‌آهن برای ارتقای ایمنی قطارها را بهره‌برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار اعلام و اظهار کرد: این سیستم که کاملا ساخت داخل است از روز چهارشنبه این هفته در مسیر ریلی تهران مشهد به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: در این سیستم هیچ لوکوموتیورانی نمی‌تواند از سرعت تعیین شده برای قطار تخطی کند همچنین اگر لوکوموتیوران سرعت قطار را در مکان‌های تعیین شده مانند ورودی ایستگاه‌ها کم نکند سیستم کنترل اتوماتیک قطار خود به خود از سرعت واگن‌ها کاسته تا قطار در ایستگاه متوقف شود./

وی با اشاره به نصب یک ایستگاه الکترونیکی در هر ۵ کیلومتر خط آهن خاطرنشان کرد: با نصب این سیستم قطارها می‌توانند از سال آینده بدون هیچ محدودیتی پشت سر هم حرکت کنند که به طور متوسط می‌توان در هر ۱۰ دقیقه یک رام قطار اعزام کرد البته بخش خصوصی باید تعداد ناوگان را افزایش دهد که با استقبال مردم از مسافرت ریلی این بخش می‌تواند با افزودن تعداد قطارها٬ آمار سفرها به مقاصد مختلف را بیافزاید.

پورسیدآقایی با تکذیب وقوع تأخیرهای طولانی در اعزام قطارهای مسافری تهران-مشهد گفت: میانگین کل تأخیر قطارهای تهران – مشهد ۲۳ دقیقه بود که این مدت زمان در مقایسه با انجام یک سفر ۱۲ تا ۱۳ ساعته زمان مطلوبی است.

وی با اشاره به توقف چندین رام قطار در مسیر تهران جنوب ادامه داد: این مسئله نیز به دلیل فرسودگی ریل تهران به خوزستان است بنابراین تأخیری نبوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مشکلات پروژه تهران-شیراز است یادآور شد: این مسیر تاکنون دوبار در حالی که تکمیل نشده افتتاح شده است و ما بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز داریم ولی وقتی پروژه‌ای افتتاح شده اعلام می‌شود طبق قانون در اولویت بودجه قرار داده نمی‌شود و ما با سالی ۳۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه راه‌آهن شیراز باید این پروژه را به پایان برسانیم.

پور سیدآقایی راه‌آهن کرمان-زاهدان را نیز از دیگر پروژه‌هایی دانست که نیمه کاره افتتاح شده است و گفت: بخش زیادی از این مسیر ریلی ماسه‌گیر است و باید تونل‌هایی بر روی مسیر ایجاد شود که نیاز به اعتبار دارد./