شناسهٔ خبر: 53413 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری خبر داد؛

سهم تصادفات حمل و نقل عمومی کشور پنج درصد است

حمیدرضا شهرکی ثانوی مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سهم تصادفات سیستم حمل و نقل عمومی کشور تنها پنج درصد است و مابقی توسط سایر وسایل نقلیه رخ می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، حمیدرضا شهرکی ‌ثانوی مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۱۱ دستگاه اتوبوس برون شهری در کشور وجود دارد که همه به سامانه سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان(سپهتن) مجهز شده اند.

وی ادامه داد: سامانه سپهتن یک طرح مشترک بین پلیس راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که موضوعات مختلفی از جمله مباحث فنی، پشتیبانی و اجرایی را شامل می‌‌شود.

وی بیان کرد: این سامانه به عنوان سامانه نظارتی شناخته می شود اما می توان از آن اطلاعات مختلفی برای کمیته فنی در حوزه بهره ‌برداری برای مستقبلین، خانواده مسافر و مالک منتشر و وضعیت و موقیعت مکانی مسافر را مشخص کرد.

شهرکی‌ثانوی اظهار کرد: به دلیل اینکه اتوبوس وسیله حمل و نقل انبوه بوده و با مردم ارتباط دارد لذا ابتدا تصمیم گرفته شد سامانه سپهتن در اتوبوس‌های مسافربری نصب شود و بخش بهره بردار این پروژه حوزه حمل و نقل مسافر است.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل فاقد سامانه سپهتن اجازه تردد در جاده‌ها ندارند، یادآور شد: این سامانه قادر به کنترل سرعت مجاز رانندگان با تجهیزات نرم‌افزاری و سخت افزاری است که گزارشات لازم را در اختیار پلیس راه و سازمان حمل و نقل جاده ای قرار می دهد.

وی اضافه کرد: همچنین این اطلاعات برای مالکان ناوگان، سرمایه‌‌گذاران و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و با این اطلاعات شرکت‌ها وضعیت ناوگان و مالکان بر رفتار ناوگان نظارت دارند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، به تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: در این زمینه تسهیلاتی با کارمزد ۶ تا ۱۰ درصد به متقاضیان پرداخت می شود که بخشی از آن از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

شهرکی ثانوی گفت: هر هفته به استان ها فهرست قرارداد، نحوه دریافت تسهیلات، تعداد تعهدات و بازپرداخت ها و تسهیلات اعلام می‌ شود.

وی اظهار کرد: نوسازی و بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی از محل منابع سازمان و در بخش روستایی با مشارکت منابع مشترک با رئیس جمهوری درحال انجام است.

وی ادامه داد: همچنین یک پروژه نوسازی به همت رئیس جمهوری در حال انجام است که در صورت اجرایی شدن با توان بالاتری این امر اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به عمر ناوگان حمل ونقل مسافر در کشور بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار و ۴۸۶ دستگاه مینی بوس با عمر ۲۴.۶ سال، ۲۶ هزار و ۶۲۵ دستگاه و سواری کرایه با عمر ۹.۵ سال و ۱۴ هزار و ۶۱۱ دستگاه اتوبوس با عمر ۱۰.۳ سال وجود دارد.

وی با اشاره به شیب منفی در استفاده مردم از حمل و نقل عمومی عنوان کرد: ظرفیت اشغال کشور در بخش اتوبوسی ۵۰ درصد است و شرایط در حال سخت شدن است.

وی اضافه کرد: سال های گذشته ضریب اشغال صندلی اتوبوس توسط مسافران پایین آمد و از ۴۵ صندلی به ۲۵ صندلی کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه به دنبال تغییر تعریف ناوگان هستیم گفت: با همکاری های مشترک بخش خصوصی تلاش داریم ناوگان اتوبوسی از ۴۵ صندلی به ۲۵ و ۱۵ صندلی کاهش یابد تا خدمات با کیفیت تری به مسافران ارایه کنیم.

شهرکی ثانوی افزود: در این زمینه با تقاضای بخش خصوصی شرکت های تولید کننده، اتوبوس های متنوع تر با صندلی کمتر و با کیفیت بیشتر را تولید خواهند کرد.