شناسهٔ خبر: 53438 - سرویس بنادر و دریانوردی

عضو هیات عامل سازمان بنادر خبر داد؛

افزایش روند توسعه دریامحور/ تصویب کلیات شرح خدمات موج‌شکن‌ها/ موافقت با تغییر نام اندازه‌گیری مشخصه‌های دریایی

محمدرضا الهیار معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ارتقای امور دریایی یکی از محوری ترین اهداف کارگروه تخصصی ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی سازه‌های ساحلی و دریایی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا اله یار در پنجمین نشست کارگروه تخصصی ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی سازه‌های ساحلی و دریایی، افزود: ارتقای امور دریایی هدف محوری کارگروه تخصصی ضوابط و معیار های فنی و اجرایی سازه های ساحلی و دریایی است. تجربه نشان داد که هرچه مشارکت متخصصان دریایی در فعالیت‌های بندری بیشتر شود، اجرای پروژه‌ها با کمترین مشکل مواجه خواهد شد و افزون بر آن ، استفاده از  دستورالعمل‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 وی، کارگروه تخصصی ضوابط و معیار های فنی و اجرایی را یک کارگروه ملی و با اهداف توسعه‌ای در سطح کشور دانست و افزود: نگاه علمی و سنجش‌های فنی و اجرایی که در این کارگروه به مسائل دریایی می‌شود، می‌تواند مبنای کار قرار گیرد و علاوه بر هم‌افزایی در کشور، سبب افزایش روند توسعه دریامحور نیز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ۵ دستور کار شامل " گزارش اقدامات کمیته تخصصی اجرایی " ، "گزارش کمیته تخصصی فنی" ، " اولویت بندی پیشنهادی کمیته تخصصی فنی در خصوص تدقیق ۱۱ جلد دستورالعمل طراحی سازه های ساحلی" ، " شرح خدمات تیپ موج شکن ها" و" تهیه و تدوین دستورالعمل  اندازه گیری مشخصه های دریایی" ، در کارگروه تخصصی ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی سازه های ساحلی و دریایی به بحث و بررسی گذاشته شد.

بنابر اعلام دبیرخانه این کارگروه ، مقرر شد که کمیته تخصصی اجرایی در نیمه دوم سال ۹۷ نسبت به «ارائه فهرست بهای کار دریایی »جهت طرح در کار گروه اقدام کند.

در مصوبه دیگر توسط کمیته تخصصی فنی ، تصویب شد که در خصوص نوع ۱ و یا نوع ۲ بودن ۱۱ جلد دستورالعمل طراحی سازه های ساحلی، پیشنهاد های ارائه شده به کارگروه ارجاع شود.

همچنین بر اساس اعلام این دبیرخانه، کلیات شرح خدمات موج شکن ها به تصویب اعضای کارگروه رسید و مقرر شد نسخه نهایی بر روی وب سایت قرار گیرد تا نظرات اعضا حداکثر تا یک ماه ارسال شود.  پس از اعمال و تایید در کمیته تخصصی فنی ، جهت فرایند ابلاغ در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گیرد.

کارگروه تخصصی ضوابط و معیار های فنی و اجرایی سازه های ساحلی و دریایی ، پس از بررسی دستورالعمل اندازه گیری مشخصه های دریایی ، با تغییر نام آن به راهنمای نوع سوم ، با تایید کلیه اعضا موافقت کرد.

همچنین بنا بر پیشنهاد معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر ، جلسات این کارگروه به صورت فصلی و ۴ مرتبه در سال برگزار خواهد شد.