شناسهٔ خبر: 53453 - سرویس مسکن و شهرسازی

هوشنگ عشایری در جمع روسای روابط عمومی ادارات کل راه و شهرسازی:

تبیین و تشریح برنامه‌های بازآفرینی شهری‌/ روابط‌عمومی‌ها، سرمایه اجتماعی اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری هستند

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تبیین برنامه‌های بازآفرینی شهری در جمع روسای روابط عمومی ادارات کل راه و شهرسازی، گفت: برای اصلاح ساختار و افزایش تحقق‌پذیری برنامه بازافرینی شهری، روابط‌عمومی‌ها نقش مهم و موثری دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع روسای روابط عمومی ادارات کل راه و شهرسازی استانی به تبیین برنامه‌های بازآفرینی‌شهری پرداخت و ضمن تبریک فرارسیدن روز ارتباطات و روابط عمومی ها و نقش و تاثیری که این قشر در آگاهی‌رسانی به جامعه و پیشبرد اهداف جامعه دارند نکاتی را ارایه کرد.

عشایری با تاکید بر اینکه جریان برنامه بازآفرینی شهری به جریان اطلاع‌رسانی و ارتباطات، وابسته است و با کمک ارتباطات است که جریان بازآفرینی شهری می‌تواند محقق شود، گفت: در حوزه شهرسازی برنامه اصلی دولت تدبیر و امید، جریان بازآفرینی شهری است و به جز این برنامه، برنامه جامع دیگری در فضای شهری نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همانطور که می دانید پس از سال ها کشمکش و ۲۰ سال تجربه ایران و کاستی های متعدد، امروز این برنامه تبدیل به اتفاقی شده است که در قانون برنامه ششم ماده ۵۹ بند الف به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است تا با همکاری وزارت کشور و شهرداری ها برنامه بازآفرینی شهری را با رویکرد بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله تدوین و تصویب کند و به همه دستگاه های اجرایی نیز ابلاغ نماید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: ما در حدود ۱۳۳۴ محله در طول برنامه پنج ساله ششم داریم که بالغ بر ۶۶ هزار هکتار است و باید بازافرینی شوند. همچنین در این محلات در حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت شهری ساکن اند که متاسفانه دچار بدمسکنی هستند و باید با بازآفرینی این محلات، احیا شوند.

عشایری تاکید کرد: برنامه بازافرینی شهری در ۹ بند و بعد، تدوین شد که ۳ بعد آن شامل کاربری، بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن، ارتقا و بهسازی خدمات روبنایی و ارتقای خدمات زیربنایی است. همچنین ۶ بند دگیر آن نیز در راستای توان افزایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان درون محلات تدوین شده است.

وی تصریح کرد: در این برنامه، بر ظرفیت سازی، شبکه سازی، ابزارسازی، نهادسازی، نهادینه سازی و در نهایت پایش و ارزیابی تاکید شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان مفاهیم ابعاد اجتماعی بازآفرینی شهری، توضیح داد: بازآفرینی شهری و ۶ بندی که به ابعاد اجتماعی ساکنان می‌پردازد در حقیقت دارد این مطلب را القا می‌کند که مشارکت عمومی، اصلی‌ترین محور تحقق‌پذیری برنامه بازآفرینی شهری است.

عشایری گفت: تجربه ۲۰ ساله این بود که در مدیران ارشد در تهران می‌نشستند و برای محلات مختلف و به عنوان نمونه جنگلوک در چابهار استان سیستان و بلوچستان طرح تهیه می‌کردند و دریغ از آنکه بدانند به واقع نیاز آن محلات و خواسته واقعی شان چیست. در واقع این قبیل اقدامات به جای نجات محلات، آن محلات را به محلات ویران شده ای تبدیل می کرد. البته منکر نمونه‌های اجرای طرح‌های توسعه شهری که در برخی از محلات هم افتاد و به نتایج خوبی نیز ختم شد، نیستیم اما پیش‌تر نتایج رویکردهایی این چنینی، خراب‌کاری بود.

وی افزود: متعدد می توانیم نمونه بیاوریم که با نیت خیرخواهانه چه خراب‌کاری‌هایی که در محلات انجام شد. علت اصلی خرابکاری با نیت خیرخواهانه نیز عدم‌توجه به نیاز واقعی ساکنان محلات بود.

این مقام مسئول یادآور شد: زمانیکه محله را تعریف می‌کنیم در واقع می‌گوییم که محله، سازمان اجتماعی است که فرهنگ خاص خود، ویژگی‌ها و مشخصات خود را نیز دارد که در تمامی مراحل توسعه شهری باید این مشخصات را مدنظر قرار داد. به واقع نمی‌توان یک طرح را برای دو محله با ویژگی متفاوت اقلیمی و فرهنگی و اجتماعی اجرا کرد.

عشایری با تاکید مجدد بر اینکه محلات سازمان‌های اجتماعی هستند، اعلام کرد: زمانیکه رویکرد برنامه و محوریت برنامه به سمت مشارکت اجتماعی می‌رود یعنی برجسته‌کردن نقش کنشگران در آن و توجه به آنها و در اینجاست که حوزه ارتباطات و روابط عمومی جایگاه خود را بروز می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه بازافرینی شهری را وقتی تدوین و خدمت رئیس محترم جمهوری ارایه کردیم بزرگ ترین مزیتی که این برنامه داشت و توجه رئیس محترم جمهوری را به خود جلب کرد این بود در برنامه بازآفرینی شهری نقش دولت در آن کمترین نقش بود. به واقع در کل فرآیند بازآفرینی شهری نقش دولت در مقابل مردم یک به چهار است.

وی ادامه داد: افزایش نقش مردم در بازافرینی شهری مزیتی است که به تقویت مشارکت عمومی می انجامد.

عشایری با اشاره به اینکه ما در کشوری زندگی می کنیم که مشارکت در آن سخت ترین نوع کار است، گفت: می دانم که مدیران استان‌ها چه دغدغه هایی را دارند زیرا خودم سال ها در استان خدمت کردم. اما در عین حال می دانم که نقش روابط عمومی‌ها در برقراری ارتباط با مردم و همچنین دریافت نظرات مردمی به مدیران چه نقش بی‌بدیلی است و باید از این پتانسیل‌ها نهایت استفاده را ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای اصلاح ساختار و افزایش تحقق‌پذیری برنامه بازافرینی شهری، روابط‌عمومی‌ها نقش مهم و موثری دارند. به همین دلیل نخستین مرکزی را که در شرکت عمران و بهسازی پیشین و شرکت بازآفرینی فعلی ایجاد کردم مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات بود که مدیریت آن را نیز آقای خراسانی یکی از مدیران صاحب نام در عرصه روابط عمومی برعهده گرفته‌اند.

وی همچنین گفت: شرط اول تحقق‌پذیری جریان بازافرینی شهری، ارتباطات است. به همین دلیل نیز به آقای خراسانی اختیارات کافی و وافی به منظور حمایت از روابط‌عمومی‌ها در سراسر کشور داده شده است و ما در شرکت بازآفرینی شهری حمایت های معنوی و مادی را از روابط عمومی ها خواهیم داشت. البته تمامی راهنمایی های لازم را در این باره نیز آقای بی‌نیاز رئیس روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی ارایه خواهند کرد.

عشایری ادامه داد: در دل برنامه های بازافرینی شهری، طرح امید را هم داریم که بر مبنای آن اراضی دولتی واقع در محلات هدف بازآفرینی در اختیار طرح قرار می گیرد و در این مورد دستور رئیس جمهوری نیز وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین توانستیم سود تسهیلات را در بافت های فرسوده از ۸ به ۶ درصد کاهش دهیم و هفته گذشته بانک مرکزی خواسته وزارت راه و شهرسازی را در اینباره تصویب کرد و به مجلس ارایه کرد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد برنامه بازآفرینی شهری علاوه بر مشارکت مردمی ایجاد مطالبه عامه مردم ساکن محلات هدف بازآفرینی شهری است.

عشایری تاکید کرد: مدیران روابط عمومی‌های سراسر کشور، سرمایه اجتماعی اجرای برنامه های بازآفرینی شهری هستند.