شناسهٔ خبر: 53471 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی در مراسم راه‌اندازی خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان مطرح کرد؛

گفتمان‌سازی یکی از راه‌حل‌های کلیدی برای نجات شهرها است/ بازآفرینی شهری امنیت را به شهرها بازگردانده است

سخنراني معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش از دولت یازدهم به امنیت و ایمنی به عنوان یک کیفیت در نظام شهری کمتر توجه شده بود و دولت تدبیر و امید با اجرای طرح بازآفرینی، امنیت و ایمنی را به شهرها بازگردانده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی کرمان، آیین راه‌اندازی خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان در مراسمی با حضور معاون وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار کرمان، شهرسازان، معماران، دانشجویان و سایر مدیران شهری استان در محل خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان به عنوان چهارمین خانه گفتمان کشور برگزار شد.

محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در طرح بازآفرینی شهری به حلقه‌های مفقوده کیفیت شهری که در دوره‌های گذشته کمتر مورد توجه بود، تاکید شده است.

وی اظهار کرد: طرح بازآفرینی شهری، تعیین پهنه‌های گسل و مراقبت از عرصه برای ایجاد امنیت در شهر کرمان طی هفته گذشته اجرایی شده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: امن‌ترین منطقه تهران هسته مرکزی و منطقه ۱۲ این شهر است زیرا هیچ گسلی در این منطقه مشاهده نمی‌شود اما با توسعه شهرها در دهه‌های اخیر سکونتگاه‌ها در گسل‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: سازه‌های مسکن مهر نطنز بر روی گسل ساخته شده است لذا نبود تخصص شهری ناامنی با تاب‌آوری پایین به وجود آورده است.

ایزدی تصریح کرد: پیش از این شهرها و بنیان‌های شهری به‌درستی شناخته نشده و این امر به دلیل نداشتن درک صحیح از بنیان‌ها رخ داده است.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور با اسناد مکمل، ازجمله با جلوگیری از ساخت‌وساز و فعالیت کلیدی روی پهنه‌های حادثه‌خیز، این نقیصه‌ها را جبران می‌کند، افزود: تاب‌آوری نیاز شهرها است و اینکه شهرها با رخداد یک حادثه، آسیب بسیاری می‌بیند ناشی از بی‌توجهی به کیفیت‌ها است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طرح‌های تفصیلی و جامع در نسل‌های ابتدایی عمر خود مزایایی داشته است اما اینک زمان تجدیدنظر اساسی رسیده است و به‌طور جدی نظام طرح‌ریزی شهری در تمامی شهرها اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: در طرح‌های جامع و تفصیلی کمتر به کیفیت توجه می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی از دیدبان‌های شهری حمایت می‌کند

ایزدی گفت: باید گروه‌های دیدبان در شهرها تشکیل شوند و این وزارت آمادگی حمایت از این دیدبان‌ها برای رسیدن به نظامی هدفمند و سیستمی پاسخگو را دارد.

وی با بیان اینکه خانه گفتمان و معماری استان کرمان باید دیده‌بان این شهر باشد، اظهار کرد: باید گروه‌هایی را به دیدبانی تشویق کرد و این افراد با نظارت بر شهرها تمام دستگاه‌های متولی را یاری می‌کنند و با دیدبانی از فضاهای موجود شهری مراقبت شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: کرمان برخوردار از آثار فاخر تاریخی بوده است که امروزه با رویکرد سوداگرانه بازار زمین و املاک از بین رفته است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی ۱۲۱ اثر در دولت یازدهم خریداری کرده است و تبدیل به فضایی با کارکرد جدید کرده است.

ایزدی با بیان اینکه یکی از راه‌حل‌های کلیدی برای نجات شهرها گفتمان سازی است، گفت: وزارت راه و شهرسازی با ابزارهای موجود، از گفتمان سازی با محوریت جامعه تخصصی، دولت و دستگاه‌ها حمایت می‌کند.

وی افزود: موفقیت با تبدیل گفتمان به موضوع خاص اجتماعی محقق می‌شود و این خاص یک جریان است و یک جریان نیز به فرد وابسته نیست و در دولت‌های بعدی پیگیری می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پایه‌ریزی جریان خانه گفتمان از اندیشه گفتمان سازی آغاز شده است و این گفتمان موجب آغاز جریان مطالبه گری می‌شود.

وی گفت: در تهران، گرگان، تبریز، مشهد و اصفهان این فضای گفت‌وگو هم‌زمان با یکدیگر و پس از آن در کرمان راه‌اندازی شده است.

ایزدی افزود: باید فضای خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان به فضای گفتمان و صمیمیت تبدیل شود و همچنین از فضای گفتمانی و هم‌اندیشی می‌توان برای پیشبرد اهداف شهرسازی بهره برد.

وی با تاکید بر اینکه در خانه‌های گفتمان باید دولت و شهرداری‌ها مورد نقد سازنده قرار گیرند زیرا نبود گفت‌وگو موجب افزایش ابهام در فعالیت‌ها می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه نداشتن گفتمان در گروه‌های فعال دانشجویی به التهاب تبدیل شده است و می‌توان با گفتمان در این فضاها به جبران نقص‌ها و ضعف‌ها پرداخت و با همراهی و همیاری یکدیگر زمینه بهتری برای فعالیت‌ها آغاز کرد.

گفتنی است، در این آیین خانه گفتمان شهر و معماری استان کرمان، به بهره‌برداری رسید و زمینه بازآفرینی شهری در این مکان آغاز شد.