شناسهٔ خبر: 53493 - سرویس استان‌ها

برگزاری دومین همایش ملی نظارت کارگاهی نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد

جلسه دومین همایش ملی نظارت کارگاهی نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد با هدف شناخت و ارائه راهکارهایی برای پیاده‌سازی نظارت مستقیم در کارگاه‌های ساختمانی متوسط به بالا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد، دومین همایش ملی نظارت کارگاهی نظام‌مهندسی ساختمان استان، امروز در محل سالن غدیر یزد با حضور نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد و دیگر مسئولین برگزار شد. 

محمدرضا نقصان محمدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در سخنانی در این همایش با اشاره به جایگاه مهم مهندسان و ناظرین در ارتقا کیفیت ساخت‌وسازها خطاب به مهندسان گفت: یکی از مهترین بخش‌های اجرایی کشور شما مهندسین عزیز هستید و حوزه کاری شما می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه و عمران کشور داشته باشد. 

 وی بیان کرد: ما اگر بتوانیم آموزه‌هایمان را از این بستر مکانی بگیریم و مسائل و مشکلات  را با استفاده از بستر فراهم شده اصلاح کنیم یکی از ارزشمندترین روش‌هایی است که می‌تواند اتفاق بیفتد. 

 وی افزود: ارزش‌های معماری استان یزد نشان از وجدان کاری معماران و مهندسان زمان خود بوده و اینکه کار را به نحو  احسنت به اتمام برسانند. 

 مدیرکل راه و شهرسازی یزد ادامه داد: متأسفانه امروزه بیشتر به پایان کار تکیه و توجه می‌شود تا تمام کردن کار و این در صورتی است که  پایان کار شاید نتواند کار را تمام کند و آنچه باید در دید مهندسین به‌خصوص ناظرین ساختمان باشد کار را به اتمام رساندن است و این به وجدان کاری، دینی که داریم و مراجعه به داشته‌هایی که برای آن ساخت‌وساز است برمی‌گردد.  

 این مقام مسئول با اشاره به بستر خوب تاریخی شهر یزد افزود: در زمان‌های گذشته آنچه اهمیت داشته پیوند داشته‌ها با آورده‌های مهندسی بود، که با حداقل داشته‌ها حداکثرها را خلق کردند، به صورتی که با مصالح گلین که کم‌ارزش‌ترین، کم مقاوم‌ترین، فراوان‌ترین مصالح ساختمانی بوده توانسته‌اند باوجدان کاری، تفکر و تمام کردن کار بهترین ساخت‌وسازها را رقم بزنند.

نقصان محمدی گفت: ساخت‌وسازهایی که یزد را جهانی می‌کند و برای ما و جهانیان ارزش دارد درحالی‌که امروزه با مقاوم‌ترین، در دسترس ترین مصالح آنچه که می‌سازیم به‌سرعت پایداری و مقاومت خود را از دست می‌دهد.  

وی خاطرنشان کرد: موضوع امروز در مهندسی بهره‌وری و استفاده بهینه از داشته‌ها است، و به این مهم دست نمی‌یابیم مگر با تغییر در رویکردها، روش‌ها و ارزش‌گذاری به کاری که انجام  می‌دهیم. 

نقصان محمدی در ادامه گفت: امروزه در استان یزد دو موضوع مهم در حوزه اداره کل راه و شهرسازی مورد بررسی و  پیگیری قرار گرفته است، که حمل‌ونقل و مباحث بازآفرینی شهری است و اداره کل راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری به دنبال این است که به کمک مهندسین و ناظرین بتواند کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد چراکه مردم یزد شایسته بهترین‌ها هستند. 

وی در پایان با اشاره به اینکه حساس‌ترین قسمت کار مهندسان بحث نظارت است گفت: امیدواریم بتوانیم بااهمیتی که در حوزه شهری و ساخت‌وسازهای شهری وجود دارد با کمک مهندسان و ارتقا کیفیت کار اصلاحات موردنظر را انجام دهیم و نهایتاً کار را تمام کنیم و کار تمام شده است که ارزش ماندگاری دارد و می‌تواند طی سالیان سال ماندگار شود.

 گفتنی است، این همایش طی روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت‌ماه به مدت دو روز با هدف شناخت و ارائه راهکارهایی برای پیاده‌سازی نظارت مستقیم در کارگاه‌های ساختمانی متوسط به بالا برگزار شد.