شناسهٔ خبر: 53528 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

اهمیت GIS در سازمان‌های مکان‌محور و نهادینه‌کردن انضباط شهری در ایران/ افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن در بافت فرسوده عملیاتی‌کردن طرح مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران

گزارش آخر هفته تشریح اهمیت GIS در سازمان‌های مکان‌محور و نهادینه‌کردن انضباط شهری در ایران با اجرایی کردن آن، حمایت ۲۵۰۰ میلیاردتومانی دولت از سازندگان در بافت‌های‌فرسوده، اعلام آمادگی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای قانونی‌کردن طرح‌های همسو با اقلیم، افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بافت‌فرسوده از ۱۲ به ۱۵ سال و عملیاتی‌کردن طرح مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران از جمله اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه  و شهرسازی هفته گذشته در اولین همایش GIS یکپارچه در سازمان‌های مکان‌محور ضمن تشریح مفاهیم، چالش‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی موفق GIS یکی از کانون‌های اصلی فساد را عدم‌افشای اطلاعات و انحراف از آن عنوان کرد و گفت: اگر توانستیم اطلاعات را به صورت آزاد منتشر کنیم، آن زمان می‌توان با سربلندی دو هدف را اعلام کرد؛ یکی مبارزه با فساد و دومی افزایش و خلق دارایی های جدید.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: آقای امینی وقتی اجرای این طرح را ترغیب می‌کردند به ایشان گفتم اگر یک طرح انضباط شهری در ایران می‌خواهیم تا مردم از بی‌نظمی و نداشتن قواره مشخص آن ننالند در ابتدای راه باید مردم اطلاعات داشته باشند و بدانند که طرح جامع چیست.

وی ادامه داد: اینکه من از محل پیرامون خودم اطلاعات داشته باشم بسیار مهم است و بدانم که این طرح جامع تفصیلی جه ضوابطی را مشخص کرده است. باید بدانم قرار است اتفاقی در کنار خانه من رخ بدهد، قانونی است یا غیرقانونی است.

این مقام مسئول در دولت دوازدهم افزود: این طرح می‌خواهد بحث تبادل را انجام دهد تا مردم دسترسی داشته باشند و ما در دولت به دنبال این مساله بوده و آن را ایجاد می‌کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه طرح GIS یکپارچه در سازمان‌های مکان محوراز نظر ماهوی یک طرح ضدفساد است، گفت: برای یک کار عملیاتی ضدفساد این مساله پایه‌ای‌ترین کار است. درست است این طرح در ظاهر تکنیکی است که مثلا نقشه‌ها و مشخصات جغرافیایی را منتشر می‌کند اما ماهیت این طرح یک طرح ضدفساد است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

عملیاتی‌کردن طرح مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران

در هفته گذشته، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری از تهیه و تدوین ضوابط ساختمانی در شورای‌عالی خبر داد و مسئولیت‌های وزارتخانه را در عملیاتی‌کردن طرح مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران تشریح کرد. ایزدی با اعلام به جریان افتادن طرح مقابله با آلودگی منابع شرب تهران، اعلام کرد: اجرای طرح مقابله با آلودجی منابع شرب آب تهران با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اعلام آمادگی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای قانونی‌کردن طرح‌های همسو با اقلیم

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آمادگی دارد تا از طرح‌ها و راهکارهای اجرایی که منطبق با شرایط فرهنگی و اقلیم‌های متفاوت کشور هستند هم در جایگاه قانون‌گذاری و هم به عنوان سیاست اجرایی در بحث اسکان موقت و دائم پس از زلزله حمایت کند و این حمایت‌ها را در بالاترین سطوح دولت به تصویب برساند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

دانشگاه تهران به مثابه مجموعه‌ای فراتر از مجموعه دانشگاهی در مقیاس شهر

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با طرح توسعه دانشگاه تهران و تصمیماتی که شورای‌عالی در سالیان گذشته در این رابطه اخذ کرد، گفت: تصمیمات شورا بنا به ماهیت خود تصمیم درستی بود که به جای پراکنده کردن این مجموعه دانشگاهی در نقاط مختلف شهری، همچون کاری که برخی دانشگاه‌ها کردند و بیرون‌بردن دانشگاه از محدوده شهری، تمرکز خود را بر روی دانشگاه مادر گذاشته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخرین تصمیمات شورای‌عالی شهرسازی و معماری در رابطه با طرح جامع شهر مرند

در هفته گذشته، آخرین تصمیمات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در رابطه با طرح جامع شهر مرند اعلام شد. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در هفته گذشته طی نامه‌ای به استاندار آذربایجان‌شرقی مصوبه شورا را در رابطه با طرح جامع شهر مرند با تاکید به رعایت مفاد صورتجلسه کمیته فنی یک شورای‌عالی در تاریخی ۹۶.۷.۲۵ ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمایت ۲۵۰۰ میلیاردتومانی دولت از سازندگان/روح اصلی برنامه ملی بازآفرینی شهری، مشارکت مردمی است

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی روح اصلی برنامه بازآفرینی شهری را مشاركت مردمی دانست و گفت: برنامه ملی بازآفرینی شهری دارای ۹ بعد است که سه بعد آن کالبدی و شش بعد آن غیرکالبدی و در حوزه اجتماعی و نهادی محسوب می‌شود بنابراین لزوما در تغییر ساختار سازمانی باید به این حوزه توجه ویژه‌ای می‌شد تا ارتباط مستقیمی با مردم در پی داشته باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازگشت نظام مهندسی به جایگاه مرجعت علمی با انجام اصلاحات

مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ناراضی بودن مردم از روند کنونی ساخت و ساز در کشور گفت: نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود که مرجعیت علمی است، برمی‌گردد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد صدور پروانه‌های ساختمانی، نشان از فعال شدن بازار مسکن است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۹.۳ درصدی شاخص اجاره بهای مسکن تهران، گفت: صدور تعداد مبایعه نامه‌ها و افزایش ارزش آنها و همچنین روند رو به رشد صدور پروانه های ساختمانی، نشان از فعال شدن بازار مسکن است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر مخاطرات طبیعی

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن تشریح پنج هدف عمده‌ای که کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های‌زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی در راستای تحقق آنها گام برمی‌دارد، گفت: اقدام‌های پیشگیرانه در برابر مخاطرات و کاستن خسارت‌های آن، مهمترین اقدام حفاظت منابع ملی و ملموس‌ترین اقدام عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر تقویت زیرساخت‌های حمل و نقلی در شهرهای‌جدید

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی بحث تسهیل در نظام دسترسی شهروندان را یکی از پروژه‌های اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری اعلام کرد و افزود: در این راستا آزادراه سهند – تبریز با چشم اندازی روشن، کنارگذر غربی اصفهان برای دسترسی به شهر جدید مجلسی و آزداره مشهدچناران در محدوده‌ای که تحت وظایف وزارت راه و شهرسازی است را طی سال جاری در دستور کار و مورد پیگیری قرار داده‌ایم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی با اعتبار ۲۹ هزار میلیاردتومانی

نادر قاسمی عضو هیات‌مدیره بانک‌مسکن ضمن تشریح سیاست‌های اعتباری این بانک برای سال جاری گفت: برای تأمین مالی ۷۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه تدارک دیده‌ایم که رقم اعتباری برای آن ۲۹ هزار میلیارد تومان است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن در بافت فرسوده از ۱۲ به ۱۵ سال

محمدعلی دهقان‌دهنوی عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در هفته گذشته با اعلام این مطلب که زمان بازپرداخت تسهیلات در بافت فرسوده از ۱۲ به ۱۵ سال افزایش یافته است، گفت: در فروردین سالجاری تا ۲۲ اردیبهشت، ۲۷ هزار و ۵۸۶ واحد مسکونی تامین اعتبار شده‌اند و همچنین ۹۴۱۰ میلیاردتومان تسهیلات پرداخت شد که از نظر تعداد و مبلغ ۶۳ درصد، رشد را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)