شناسهٔ خبر: 53530 - سرویس جاده‌ای

مروری بر اخبار استان‌ها در حوزه حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت:

حمل‌ونقل ریلی در بندر شهیدر جایی شتاب می‌گیرد/ ۹ کیلومتر دیگر از بزرگراه هراز زیربار ترافیک می‌رود/ امضای تفاهم‌نامه ساخت قطارهای حومه‌ای اراك/ رشد ۱۵۰ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتیر در بندر چابهار

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت سفر وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی و شهر اراک و افتتاح و بازدید چند پروژه در کنار اخبار بنادر از اهم اخبار حوزه دریایی بود. همچنین پیشروی در بزرگراه هراز در سال جاری از دیگر خبرهای حمل و نقل در استان‌های کشور در هفته گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه حمل و نقل طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است.

خوزستان

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: عدم لایروبی اروند مهمترین معضل در زمینه توسعه بندر خرمشهر محسوب می‌شود.

محمد محسنی در نشستی با حضور سرلشکر صفوی، فرماندار خرمشهر، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند و جمعی از دانشجویان دانشگاه دفاع ملی اظهار کرد: حوزه تجارت آبی در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر کشورهای برخوردار از آب های آزاد، دریاها و سواحل نقش مهمی در اقتصاد دنیا ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشور ما به عنوان یک کشور دریایی و ساحلی جایگاه خوبی در حوزه تجارت آبی دارد، افزود: در حوزه منطقه آزاد اروند و بنادر تحت مدیریت این منطقه با حمایت‌های سازمان بنادر اقدامات بسیارخوبی صورت گرفته است.

آذربایجان غربی

میرعبداله حسینی مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی گفت: امسال ۱۶ پروژه برای ایمن‌سازی ۶۲ کیلومتر در جاده‌های بزرگراهی، اصلی و فرعی استان پیشنهاد شده است.

میرعبداله حسینی، ایمن‌سازی ورودی شهرهای شاهین‌دژ، تکاب، مهاباد و ساماندهی تقاطع‌های ماکو، حیدرآباد و محمدیار را ازجمله این پروژه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: طرح‌های احداث بزرگراه ارومیه- سرو، تعریض و بهسازی محور پلدشت- مرگنلر و تکمیل محورهای اصلی خوی- فیرورق و چالدران- آواجیق را از دیگر پروژه‌های پیشنهادی است.

هرمزگان

با برگزاری نخستین نشست کارگروه تخصصی افزایش سهم ریلی در بندر شهید رجایی و تدوین یک برنامه اجرایی، قطار توسعه حمل‌ونقل ریلی در بزرگترین بندر ایران طی سال ۹۷ شتاب می‌گیرد.

این کارگروه به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین سه دستگاه بندر، گمرک و راه‌آهن در راستای تسهیل حمل ریلی کالا و کانتینر در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی بندر شهید رجایی برگزار شد.

همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری بیش از ۸ میلیون تن انواع کالا و ترابری ۳.۸ میلیون نفر- سفر در کارنامه عملیاتی بنادر تجاری و مسافری این استان طی نخستين ماه سال جاری خبر داد.

اله مراد عفیفی پور ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجموعه کل بنادر استان هرمزگان مربوط به دوره يك ماهه نخست سال ۹۷ اظهار کرد: طی این مدت، در مجموع ۸ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۵۱۳ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد.

وی با اشاره به افزایش ۴.۱ درصدی تخليه و بارگيري کالای نفتي و غیرنفتی در بنادر این استان، افزود: از مجموع عملیات انجام شده، ۵ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۲۹۰ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۳ میلیون و ۴۲ هزار و ۲۲۳ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

در ادامه معاون فني و نگهداري اداره كل بنادر و دريانوردی هرمزگان از انجام موفقیت آمیز عملیات خارج سازي شناور مغروقه تنگسير از عمق ۱۷ متری آب های خليج فارس در دهانه ورودی بندر بهمن جزيره قشم خبر داد.

"محمد رضا پور رجبي" در خصوص جزییات این خبر اظهار داشت: شناور مغروقه تنگسير در دهانه ورودي حوضچه بندر چندمنظوره بهمن با محموله كاشي، سراميك و سنگ بادامي معدني غرق شده بود.

سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان جزئیات و اثرات بسته تشویقی تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در نظر گرفته شده برای رونق اقتصادی بندر شهید بهشتی چابهار را تشریح کرد.

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی امور بندری و دریایی کشور، بر اساس وظایف ذاتی خود و با استناد به قانون تسریع در  امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر کشور همچنین افزایش رقابت‌پذیری خدمات بندری و دریایی در منطقه و جهان، ارتقاء توان صادرکنندگان و کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی، مبادرت به بازنگری و بهسازی سطح تعرفه‌های بندری و دریایی کرده است.

همچنین مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت:عملیات تخلیه و بارگیری و جابجایی کانتینر طی فروردین ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

بهروز آقایی با اشاره به افزایش عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار افزود: کل عملیات تخلیه و بارگیری کالا طی نخستین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال از ۱۱۵ درصد رشد برخوردار بوده است.

وی با اشاره به افزایش ۴۲ درصدی پهلوگیری شناورهای بالای هزارتن به  اسکله های بندر چابهار خاطر نشان کرد: در تخلیه کالاهای نفتی ۱۹۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش رشد هستیم.

مازندران

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۹ کیلومتر دیگر از بزرگراه هراز در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد و بدین ترتیب تا پایان سالجاری از محدوده آمل تا بایجان و از پلور تا لاسم به طور پیوسته زیرعبور ترافیک قرار می‌گیرد.

محمدرضا کدخدا زاده با اشاره به اهمیت محور هراز افزود: این محور مهم‌ترین مسیر ارتباطی بین دو استان تهران و مازندران  و همچنین کوتاه‌ترین مسیر تردد میان پایتخت و شهر آمل است و با توجه به حجم بالای ترافیک چهارخطه کردن مسیر در اولویت‌های شرکت ساخت وتوسعه قرار دارد.

وی با اشاره به تکمیل شدن ۶۴ کیلومتر از مسیر اظهار داشت: عملیات اجرایی باقیمانده مسیر با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد در حال انجام است و تلاش می‌شود تا گلوگاه‌های ترافیکی دیگر این محور نیز با اولویت‌بندی صورت گرفته زیرعبور ترافیک قرار گیرد.

تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی بحث تسهیل در نظام دسترسی شهروندان را یکی از پروژه‌های اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری اعلام کرد و افزود: در این راستا آزادراه سهند – تبریز با چشم اندازی روشن، کنارگذر غربی اصفهان برای دسترسی به شهر جدید مجلسی و آزداره مشهدچناران در محدوده‌ای که تحت وظایف وزارت راه و شهرسازی است را طی سال جاری در دستور کار و مورد پیگیری قرار داده‌ایم.

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پایلوت قرار گرفتن شهر جدید پرند در اجرای پروژه‌های TOD  اعلام کرد: قطعا در کنار پروژه‌های مورد نیاز برای تحقق اهداف شهرسازی ریل‌پایه باید سایر زیرساخت‌های حمل و نقلی نظیر سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز تقویت و ارتقا یابد.

طاهرخانی در این خصوص بحث تسهیل در نظام دسترسی شهروندان را یکی از پروژه‌های اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری تلقی کرد و افزود: در این راستا آزادراه سهند – تبریز با چشم اندازی روشن، کنارگذر غربی اصفهان برای دسترسی به شهر جدید مجلسی و آزداره مشهد – چناران در محدوده‌ای که تحت وظایف وزارت راه و شهرسازی است را در دستور کار و مورد پیگیری قرار داده‌ایم.

همدان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: در فروردین‌ماه امسال ۱۰ هزار و ۸۸۵ مترمربع از راه‌های آسفالته استان لکه‌گیری شدند.

محمد رودباری گفت: این اقدام در محورهای اصلی، فرعی، روستایی و راه‌های مواصلاتی استان همدان انجام شده است.

وی تعمیر، مرمت و نگهداری پل‌های کوچک، احداث و تعریض پل‌ها و تعمیرات اساسی پل‌های بزرگ را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بیان کرد و گفت: زه کشی و دریواسیون ۶۲ و تنقیه و لایروبی ۲۴۷ مورد از پل‌ها نیز در این مدت انجام شده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان از آزادسازی ۳۷۵ کیلومتر از حریم راه‌های استان در فروردین‌ماه امسال خبر داد.

حمید پرورشی خرم در گفتگویی اظهار کرد: این اقدام به منظور بالا بردن ایمنی تردد خودروها و حفظ حریم راه و به منظور پیش‌بینی توسعه آتی جاده‌ها انجام شده است.

وی افزود: آزادسازی این محورها علاوه بر تسهیل در تردد رفت و آمد خودروها، نقش بسزایی در کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای خواهد داشت.

پرورشی خرم، رسیدگی به مسائل حریم را از دیگر اقدامات اجرایی عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون راه و ایمنی اگر کسی بخواهد پس از محدوده یکصد متری از حریم راه‌ها مجتمعی احداث کند باید اداره راهداری مجوز این کار را صادر کند.

مرکزی

وزیر راه و شهرسازی به همراه جمعی معاونان و استاندار استان مرکزی از پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح فرهمین بازدید کرد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه جمعی از معاونان و همچنین استاندار استان مرکزی در جریان سفر یکروزه خود به استان مرکزی از پروژه احداث تقاطع غیرهم سطح فرهمین بازدید کرد.

گفتنی است، پروژه تقاطع غیرهمسطح فرمهین پلی به طول ۷۵ متر با ۴ دهانه ۱۸.۷۰ با عرض ۲*۱۱.۸۰ است. همچنین این پروژه هم‌اکنون دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است. کارفرمای این پروژه نیز شرکت کالیبر بتن بوده است.

همچنین در این سفر پروژه آزادراهی کنارگذر شمالی اراک حدفاصل ملک آباد تا سه راهی شازند به دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

در جریان سفر یکروزه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی عملیات اجرایی آزادراه شمالی اراک حدفاصل ملک آباد تا سه راهی شازند آغاز شد.

گفتنی است، دوره مطالعات و احداث این پروژه ۳۶ ماهه و زمان بهره برداری آزادراه ۱۴۰۰ با دوره بهره برداری ۱۵ ساله در نظر گرفته است. هزینه احداث کنارگذر شمالی اراک ۳۶۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

در ادامه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از آغاز عملیات اجرایی پل تقاطع شازند در ابتدای آزادراه اراک- خرم‌آباد خبر داد و گفت:‌ با احداث این تقاطع ترافیک جنوب کشور به آزادراه کنارگذر شمالی اراک منتقل می‌شود و موجب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی خواهد شد.

خیراله خادمی ضمن اعلام این خبر افزود:‌ علی‌رغم محدودیت‌هایی که در منابع و بودجه احداث زیرساخت‌ها وجود دارد، دولت با همکاری بخش خصوصی توانسته است اقدامات مهمی در زمینه توسعه شبکه آزادراهی کشور انجام دهد.

وی افزود: برنامه‌ریزی  وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت وتوسعه در سال ۹۷ در راستای توسعه شبکه  آزادراهی کشور قرار گرفته است که در همین راستا با حضور وزیر راه وشهرسازی عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شمالی اراک آغاز شد.

خبر دیگر در این استان طی هفته گذشته این بود که تفاهم نامه احداث و ساخت قطارهای حومه ای اراك به شهرهای جدید مهاجران و امیركبیر میان وزیر راه و شهرسازی و استاندار استان مركزی منعقد شد.

در جریان سفر یكروزه وزیر راه و شهرسازی به استان مركزی تفاهم نامه احداث و ساخت قطارهای حومه‌ای اراك به شهرهای جدید مهاجران و امیركبیر میان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سيدعلی آقازاده استاندار استان مركزی در ساختمان استانداری واقع در شهر اراك منعقد شد.

گفتنی است دو محور ریلی مذكور از ظرفیت مطلوبی در سطح استان برخوردار هستند. همچنین با توجه به قراردادشتن ایستگاه راه‌آهن اراك در مركز این شهر دسترسی مناسبی برای مردم ایجاد خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تکمیل طرح کنارگذر ساوه را اولویتی زیرساختی دانست و گفت: در صورت تأمین منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کنارگذر ساوه امسال زیر بار ترافیک می‌رود.

امیر امینی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح کنارگذر ساوه افزود: این طرح ۴۰ کیلومتر طول دارد که برای تکمیل و بهره‌برداری از آن به ۲۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است

وی روند پیشرفت فیزیکی این طرح را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تاکنون عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از مسیر کنارگذر ساوه به اتمام رسیده و ۱۷ کیلومتر دیگر نیز به روکش آسفالت نیاز دارد و سه کیلومتر انتهایی این طرح در مرحله زیرسازی است

فارس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس با اشاره به سهم ۲۲ درصدی موتورسواران در تلفات جاده‌ای گفت: حدود ۱۴ هزار موتورسوار در شهرستان‌های نورآباد، جهرم، فسا و داراب و لار و لامرد در طول سال ۱۳۹۶آموزش دیده‌اند.

علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت فرهنگ ایمنی و آموزش آن به موتورسواران برای کاهش تلفات جاده‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه موتورسواران بخش مهمی از مرگ و میرها یعنی بیش از ۲۲ درصد از تلفات استان را به خود اختصاص داده‌اند، آموزش استفاده کنندگان از این وسایل نقلیه کار بسیار مهمی است که می‌تواند در کاهش تلفات این بخش و به تبع کاهش کلی تلفات اثرگذار باشد.

با بهره‌برداری از آزادراه لار – بندرعباس، سالانه بیش از ۷ میلیون خودرو از این محور تردد خواهد کرد. جلسه ارائه طرح توجیهی، فنی و اقتصادی آزادراه لار - بندرعباس در سالن جلسات این اداره کل و با حضور مهندس رحیمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، دکتر جمشید جعفرپور نمایندهٔ مردم شریف شهرستان‌های لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، مهندس باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان و نیز حسنی معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان لارستان برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: با احداث محور فرعی و پل بزرگ حسین‌آباد در منطقه جره شهرستان کازرون این شهرستان به شهرستان دشتستان یا همان برازجان متصل می‌شود.

فیروز تکاور در بازدید از محور جره به حسین‌آباد که یک محور فرعی است، گفت: حوزه استان بوشهر تا حوزه استان فارس زیرسازی و آسفالت شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: از سمت استان فارس حدود ۱۰کیلومتر در سال گذشته نیز به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ کیلومتر باقی‌مانده که به صورت راه دسترسی معمولی است نیز سال گذشته به مناقصه رفته و پیمانکار آن تعیین شده و امسال عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: سال ۹۶ بیش از سه میلیون و ۴۱۹ هزار تن کالا از مبادی استان خراسان شمالی جابه‌جا شده است.

علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: این میزان بار در قالب ۲۵۰ هزار و ۳۱۱ سفر از مبادی شهرستان‌های استان به سایر نقاط استان و یا کشور حمل شده است و میزان جابه‌جایی بار در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۶ درصد رشد داشته است.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: میانگین عمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی این استان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: وجود ناوگان جدید چه در بخش بار و چه در بخش مسافر در این استان یک ظرفیت خوب در حمل‌ونقل عمومی و جابجایی کالا به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: میانگین عمر ناوگان باری در این استان ۱۳.۳ سال است.

وی افزود: وانت‌بارها در این استان به طور متوسط ۷.۲ سال عمر دارند و اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی نیز در این استان ۱۰.۳ سال عمر دارند.

بدیعی مقدم اظهار کرد: عمر مینی‌بوس‌های استان نیز به طور متوسط ۱۸.۴ سال است.

قم

سرپرست اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم از اجرای طرح گسترده احداث، اصلاح وتعریض شانه راه درمحور ترانزیتی قم- تهران خبر داد.

حسین برقراری سرپرست اداره راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم گفت: در راستای افزایش ضریب ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای، طرح احداث، اصلاح وتعریض شانه راه در محور ترانزیتی قدیم قم– تهران اجرایی شد.

وی بیان کرد: این طرح در راستای شناسایی و رفع نقاط حادثه‌ساز به صورت امانی و با بهره‌مندی از عوامل فنی و ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری آغاز شد.

لرستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: در فروردین امسال ۲۸ هزار و ۹۹۹ سفر توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان انجام شده است.

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با اعلام این خبر افزود: این تعداد سفر نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: در مجموع طی فروردین‌ماه امسال ۲۷۵ هزار و ۴۳ مسافر از طریق ناوگان استان جابجا شده که نسبت به فروردین سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.

کردستان

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان از احداث ۱۵۵ کیلومتر راه روستایی در سال گذشته خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها میزان راه‌های آسفالته روستایی کردستان به ۲ هزار و ۹۳۰ کیلومتر رسیده است.

رامین محمودی مدیر ساخت و توسعه راه‌های راه و شهرسازی کردستان گفت: ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان در حال احداث بوده و ۳۰۰ کیلومتر راه جدید روستایی نیز برای اجرا در حال برنامه‌ریزی است که با برگزاری مناقصه‌های جدید به یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

وی افزود: طرح‌های روستایی در حال اجرا حدود ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار موجودی دارد ولی اتمام یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر در دست بررسی نیازمند حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است