شناسهٔ خبر: 53541 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح اصلی ترین موضوعات در سند راهبردی ایران و سوریه/ تاکید بر نقش مهم ایران در دوران سازندگی سوریه

سفر وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گفت: سوریه پس از هفت سال دست و پنجه نرم کردن در بحران و جنگ هم اکنون در مرحله جدیدی قرار گرفته و ایران در دوره سازندگی این کشور نقش مهم و تاثیر گذاری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، عباس آخوندی گفت: سوریه درحال بازگشت به وضعیت امنیتی مطلوبی است و می تواند سازندگی و بازسازی کشورش را آغاز کند. 

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه در کنار ملت و دولت این کشور ایستاده و مسئولان سوری خواهان حضور گسترده ایران در امر بازسازی این کشور هستند، گفت: سوریه و ایران به همین منظور در حال تشکیل مقدمات نشست عالی کمیسیون مشترک در سطح نخست وزیر این کشور و معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران هستند تا بتوانند سندی را برای همکاری های راهبردی و دراز مدت تنظیم و امضا کنند. 

آخوندی با اشاره به این که سند راهبردی بین ایران و سوریه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی در حال تنظیم است، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای تنظیم این سند راهبردی اقتصادی، متنی را قبلا برای طرف سوری ارسال کرده که پاسخ های اولیه آن نیز دریافت شده و مذاکراتی برای اجرایی شدن این سند انجام گرفته و امیدواریم با توجه به روابطی که بین دو کشور حاکم است، متن آن در این سفر آماده و بعد از ماه رمضان نشست عالی کمیسیون دو کشور با حضور مقامات ایران و سوریه برگزار و این سند به امضای دو طرف برسد. 

وی ادامه داد: اصلی ترین موضوعات در این سند راهبردی اقتصادی و فرهنگی، مقوله تجارت و همچنین موضوعات تخصصی در قالب حمل و نقل، صنعت، بازسازی خانه ها و مراکزی که دچار آسیب جنگ شده است.

همچنین وزیر اقتصاد سوریه بر لزوم تقویت همکاری های دوجانبه میان دو کشور در تمامی زمینه ها تاکید کرد.

سامر الخلیل  ضمن اعلام این مطلب، افزود: سفر وزیر راه و مسکن و شهرسازی ایران به سوریه بیانگر تاکید دو دولت و رهبران ایران و سوریه در زمینه تحکیم و گسترش مناسبات مشترک در تمامی زمینه های اقتصادی، تجاری، مالی و بانکی است.

وی با اشاره به امضای توافقنامه اقتصادی راهبردی طولانی مدت میان تهران و دمشق، از این دیدار به عنوان یک 'فرصت مهم برای فراهم آوردن زمینه نشست های کمیته مشترک اقتصادی و کمیسیون عالی مشترک میان دو کشور' نام برد. 

وزیر اقتصاد سوریه افزود: ما هم اکنون پس از فائق آمدن بر مشکلات و سختی ها در آستانه بازسازی سوریه قرار داریم؛ ما توانستیم با همکاری کشورهای شرافتمند و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران بخش عمده تروریسم را از بین ببریم و بخش مهمی از جغرافیای سوریه را باز پس بگیریم. 

این مقام سوری از مرحله پیش رو کشورش به عنوان 'مرحله بازسازی سوریه' نام برده و بیان داشت: ما هم اکنون به دنبال آن هستیم تا ایران شریک واقعی ما در این مرحله باشد. 

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در راس هیاتی برای تبادل همکاری های اقتصادی بین ایران و سوریه وارد دمشق شد و مورد استقبال سامر الخلیل وزیر اقتصاد این کشور قرار گرفت. 

موضوع محوری این نشست مقدمه ای برای برگزاری کمیسیون عالی در بخش اقتصادی است که در روزهای آینده با حضور مسئولان عالی رتبه دو کشور ایران و سوریه برای قراردادهای نهایی انجام خواهد شد.