شناسهٔ خبر: 53572 - سرویس ریلی

رییس مركز هماهنگی امور مناطق راه‌آهن خبر داد:

پیشرفت ۸۸ درصدی احداث خط دوم بافق _ زرین شهر در منطقه یزد

مصطفی داودی پروژه احداث خط دوم بافق _ زرین شهر به طول ۵۵۳ كیلومتر كه ۲۳۷ كیلومتر آن در محدوده اداره كل راه آهن منطقه یزد قرار گرفته و ۸۸ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی اداره كل راه آهن یزد، رییس مركز هماهنگی امور مناطق راه‌آهن از پیشرفت ۸۸ درصددی پروژه دو خطه در محدوده اداره كل خبر داد و گفت: به منظور رفاه حال مسافرین، ارتقاءایمنی، كاهش مدت زمان توقف قطار ها و تسهیل برنامه ریزی در جهت تعمیر و بهینه سازی شبكه ریلی، پروژه دوخطه محور بافق ـ ارژنگ به طول ۲۳۷ كیلومتر   مراحل نهایی آماده سازی خود را طی می كند.

سیدمصطفی داودی در توضیح پیشرفت پروژه ادامه داد: زیر سازی و پل سازی محور بافق ـ طبركوه با ۹۵٪ ، زیر سازی و روسازی محورهای طبركوه ـ یزدگرد با ۷۳ درصدی ، یزد گرد ـ نظر آباد با ۹۹درصد نظرآباد ـ شمسی با ۹۶ درصدی و شمسی ـ ارژنگ با ۸۴ درصدی  پیشرفت، مراحل پایانی آماده سازی را جهت بهره برداری طی می كند.

سرپرست اداره كل راه آهن یزد عنوان كرد: اعتبار اجرای طرح دو خطه كردن خطوط ریلی راه آهن یزد ۵ هزار و ۶۰۰میلیارد ریال برآورد و تا كنون حدود ۳هزارو ۳۵۰میلیارد ریال از این اعتبار هزینه شده است.

وی اذعان كرد: یكی از مزایای دو خطه كردن شبكه ریلی، افزایش ظرفیت بارگیری است، به طوری كه ، با استفاده از سوزن های بتنی و تراورس هایی با بارمحوری۳۰ تن ظرفیت افزایش بار واگن ها تا ۲۰ درصد امكان پذیر می كند.

 داودی خاطر نشان كرد، در راستای اجرای پروژه مذكورو همچنین رفاه حال شهروندان در محدوده شهری و دسترسی آسان و ایمن طرفین خطوط راه آهن، احداث و تعریض پل های فولاد آلیاژی(دو دهانه ۱۰ متری)، پل دسترسی مسافرین به ایستگاه اشكذر(یك دهانه ۸ متری)، چرخاب(یك دهانه ۶ متری)، خیابان۶۳ (دو دهانه ۱۰ متری)، آرمان (دودهانه ۱۰ متری)، فیضیه (دو دهانه ۵ متری)، حسین آباد ریسمانی( دودهانه ۱۰ متری)، عمار ( یك دهانه ۵ متری بصورت باكس) و خویدك (دودهانه ۱۲ متری) در دست اقدام می باشد.

داودی افزود: مهم‌ترین مشكل خطوط ریلی در محور اداره كل، به نهایت رسیدن ظرفیت آن است. در این شرایط امكان افزایش قطار به خطوط ریلی از استان سلب شده است، در حالی كه با اضافه شدن خط دوم، امكان اعزام قطار بیشتری در خطوط ریلی استان ایجاد خواهد شد و جای امیدواری است كه با احداث خط دوم، قطارهای بیشتری به مقاصد مختلف راه اندازی شود

سرپرست اداره كل راه آهن یزد مهم‌ترین مزیت دو خطه شدن شبكه ریلی را افزایش ظرفیت شبكه ریلی در كنارارتقاء ایمنی سفرهای ریلی اعلام می‌كند و می‌افزاید: در حال حاضر به دلیل یك خطه بودن خطوط ریلی، قطارها به صورت رفت و برگشتی روی یك خط در حال حركت هستند، از این رو پیش‌بینی می‌شود با دو خطه كردن خطوط، ۲۰ درصد به ظرفیت موجود اضافه شود.