شناسهٔ خبر: 53591 - سرویس استان‌ها

در سمینار الزامات طراحی معماری و سازه‌ای مطرح شد:

نظارت بر اجرای ساختمان‌ها مهمترین مسئله در ساخت وساز

سمینار معاون وزیر راه وشهرسازی و رییس مركز تحقیقات راه، مسكن وشهرسازی گفت: آنچه مسلم است، حركت در جهت ارتقاء مهندسی كافی نیست و باید از فرصت زلزله كرمانشاه برای موضوعاتی كه به آنها كمتر توجه شده حسن استفاده را نمود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان، سمینار آموزشی الزامات طراحی معماری و سازه‌ای دیوارهای پیرامونی و میان قابها با مشاركت اداره كل راه وشهرسازی، مركز تحقیقات راه ، مسكن وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با سخنرانی اساتید برجسته سازه، زلزله و معماری و ارائه اطلاعات درخصوص مصالح و فناوریهای نوین ساخت طی دو روز در محل راه وشهرسازی استان برگزارشد.

امیر زاغیان رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره كل راه وشهرسازی استان در ابتدای این سمینار گفت: پس از زلزله كرمانشاه، با توجه به اهمیت بهره گیری از تجربه وقوع زلزله و اینكه آسیب پذیرترین قسمت در ساختمانهای زلزله زده،میان قابها هستند، این سمینار و با هدف ارتقاء مهندسی در استان اصفهان برگزار شد.

وی اظهار داشت: با توجه به پیگیری های انجام شده از وزارت متبوع ، مجوز معادل سازی این سمینار به عنوان دوره‌ای از ارتقاء پایه برای همكاران نظارت رشته های معماری و سازه اخذ گردید.

نظارت بر اجرای ساختمانها مهمترین مسئله در ساخت وساز

ربانی فرد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در ادامه ضمن الزام بر رعایت مقررات ملی در ساختمان بیان داشت: وقتی از مقوله زلزله صحبت می‌شود وارد عرصه های مختلفی همچون طراحی، طراحی شهری، بناهای مرتفع در كنار معابر كم عرض و مسائل و مشكلاتی كه در این رابطه در زمان وقوع زلزله می‌تواند حیات را موثر باشد برخورد می‌كنیم كه باید به آن پرداخته شود.

ربانی فرد متذكر شد: مسئله نظارتها مهمترین مسئله بر اجرای ساخت وساز است كه بیشترین آسیب را بی توجهی به این مسئله به وجود می‌آورد به گونه‌ای كه در زلزله كرمانشاه حتی ساختمانهای نوساز هم از این آسیب ها دور نماند.

وی گفت: نبود نظارت های جدی، متخصصانه و مسئولانه باعث می‌شود آنطور كه باید ساختمانهای ایمن ساخته نشود كه در این راستا راهكارهایی در حال طراحی است كه بتوان مسئله نظارت را به صورت جدی پیگیری و حقوق عمومی و منفعت مردم را در نظر گرفت و به لحاظ جانی و مالی بتوان به تكلیف خود عمل نمود.

مجریان ذیصلاح ضامن اجرای ساخت وساز ایمن

مانی فر مدیركل دفتر مقررات ملی و كنترل ساختمان وزارت راه وشهرسازی نیز در ادامه گفت: در رابطه با الگوی ساخت ساختمان به اندازه كافی ضوابط و مقررات وجود دارد و رعایت همه موارد اجباری است اما چنانچه اجرای این امور توسط افراد ذیصلاح انجام نشود طبیعتا ساختمانهای ایمن ساخته نخواهند شد.

وقتی ساختمان توسط افراد فاقد صلاحیت اجرا و از مجریان ذیصلاح حمایت نشود ساخت ساختمانهای ایمن غیر قابل انتظار است.

مدیر كل دفتر مقررات ملی و كنترل ساختمان وزارت راه وشهرسازی اظهار داشت: هنگامی كه وزیر راه وشهرسازی آئین نامه هایی را مطرح و شیوه نامه هایی را صادر می‌كند و استانداری ها جلوی اجرای آن را می‌گیرند نمی توان انتظار داشت كه اتفاق ویژه‌ای در حوزه ساخت وساز بیفتد.

 زلزله كرمانشاه به عنوان فرصتی مغتنم برای موضوعاتی كه به آنها كمتر توجه شده

محمد شكرچی‌زاده، معاون وزیر و رییس مركز تحقیقات راه، مسكن وشهرسازی در این سمینار گفت: برای مهندسان و مجموعه هایی كه در مراكز تحقیقاتی و تدوین آئین نامه و مقررات كار می‌شود زلزله كرمانشاه یك فرصت مغتنم است.

اگر به تاریخ زلزله های ایران برگردیم ، زلزله بم موثر بود از حیث اینكه به مقوله آیین نامه توجه جدی تر شود و ویرایش گردد و به مقدار قابل توجهی كمك كرد به كاهش خطرات به گونه‌ای كه در زلزله بابزرگی ۷ ریشتر در دوشهر سرپل ذهاب و اسلام آباد تقریبا ۶۵ درصد ساختمانها سالم ماندند و آسیب جدی ندیدند در صورتی كه در زلزله بم به بیش از ۸۰ درصد ساختمانها آسیب جدی وارد شد.

آنچه مسلم است، حركت در جهت ارتقاء مهندسی كافی نیست و باید از فرصت زلزله كرمانشاه برای موضوعاتی كه به آنها كمتر توجه شده حسن استفاده را نمود.

معاون وزیر راه وشهرسازی متذكر شد: پوسته فلات ایران دچار افرایش جنبش شده به طوری كه تعداد زلزله ها بیش از ۲ برابر و با موجی از زلزله های جدید روبرو خواهیم شد كه باید این زلزله ها فرصتی باشد تا به اشكالاتی كه قبلا بوده توجه و مشكلات مرتفع گردد.

شكرچی زاده با اعلام اینكه یك زلزله بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به كشور وارد می‌كند گفت: در زلزله كرمانشاه و در دو شهر كوچك سرپل ذهاب و اسلام آباد، دولت ۵۱۳۰ میلیارد تومان به صورت بلا عوض و تعهدی تامین مالی و پرداخت نموده كه قطعا اگر این زلزله با همان بزرگی در شهر بزرگتری رخ می‌داد خسارت ها هم ۱۰ برابر می‌شد.

وی خاطر نشان ساخت: زلزله واقعیتی است كه باید درست شناخته شود و با آن درست برخورد گردد وگرنه امكان مقابله با خسارتهای آن بسیار مشكل است.

رییس مركز تحقیقات راه، مسكن وشهرسازی گفت: برای مدیریت ریسك سه راهكار مشخص وجود دارد، كاهش ریسك، كه لازم است وضعیت ساختمانهای موجود بهتر شود، انتقال ریسك، كه باید بیمه ها وارد شده و هزینه ها بر دولت مركزی وارد نشود و جلوگیری از ریسك جدید است به گونه‌ای كه ساخت وسازهای جدید به نحوی ساخته شوند كه در مقابل حوادث دچار مشكل نشوند .

وی اظهار داشت: یكی از نقاط ضعف شناسایی شده مساله اجرای غیر سازه‌ای و عدم پرداختن به موضوع مهم میان قابها است كه در این راستا استان اصفهان بصورت جد پیگیر بوده كه امید است در كل كشور این موضوع پیگیری گردد.

گفتنی است در این سمینار آموزشی بحث" دیوارهای پیرامونی و نمای خارجی ساختمان با تكیه بر نشریه ۷۱۴ ، میان قابهای سازه‌ای با نگرش معماری،میان قابهای سازه‌ای با تكیه بر آیین نامه ۲۸۰۰ و مبحث هشتم مقررات ملی، الزامات طرح ، نظارت و اجرا با بكارگیری تجارب زلزله های مختلف در كشور "در ۸ بخش كلاس آموزشی تدریس و طی دو روز در استان اصفهان برگزار شد.