به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اين نشست بهروز آقايي مدير كل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان با بررسی فرصتها و چالشهای ترانزيت از طريق بندر چابهار گفت: سازمان بنادر و دريانوردي در جهت توسعه بخش ترانزيت از هر فرصتي كه تعالي بخش ترانزيت باشد حمايت ميكند.
وی با اشاره به گزارش گسترده اي از اقدامات انجام شده در حوزههای داخلی و خارجی برای توانمندسازی ترانزيت در سال گذشته و تمهيدات بكار گرفته، اظهار کرد: ترانزيت كالا از قلمرو كشور نقش بسزايي در جذب و حفظ بازار ترانزيتي ايفا ميكند لذا بايد از تمام ظرفيتهای بخش خصوصی و دولتي براي توسعه ترانزيت استفاده كنيم، ايشان از مهمترين مولفههای تاثيرگذار در تعيين استفاده مطلوب از كريدورها و مسيرهای حمل و نقل بين المللي كالا را هزينه هاي حمل و نقل دريايي، زميني، بندري و ساير هزينه های ديگر برشمرد و با تشريح هزينه هاي مترتب بر كالا اعم از زميني و دريايی گفت: هزينه حمل نقل زمينی۵۰ درصد، هزينه دريايی۳۴ درصد، هزينههای بندر چابهار ۷ درصد و هزينههای بنادر مبدأ ۹ درصد بوده که هزینههای زمینی و دریایی در تعيين قيمت نهايی برای كالاهای ترانزيتی نقش تعيينكننده دارد.
بهروز آقايي با اشاره به نقش و جايگاه بندر چابهار در كريدور هاي بين المللي ترانزيت شمال و جنوب، اكو، موافقتنامه عشق آباد و تراسيكا تصريح كرد: كشور هند به عنوان يكي از قدرتهای نوظهور جهانی سهم قابلتوجهی از تجارت بينالمللی را به خود اختصاص داده ضمن اینکه ارزش تجارت بينالمللی كشور افغانستان چهارصد ميليارد دلار و بيشترين تجارت با كشورهاي ايران و پاكستان صورت پذیرفته که باید در این خصوص هدف گذاری مدونی برای جذب این تجارت در بندر چابهار از طریق سازمان های دولتی و بخشهای خصوصی برنامهریزی شود.
در پايان پيشنهاداتي از قبيل رقابت پذیری هزینه حمل دريايي براي كانتينر از بنادر ديگر، كاهش زمان ترخیص کالا و کانتینر در بندر چابهار، رايزني با كشور افغانستان جهت حذف و یا ارائه تخفیف بیشتر در عوارض متقابل دو کشور که در جهت جذب این کالاها برای بخش های خصوصی داخلی و خارجی تأثیرات و عوایدی قابل ملاحظه ای ایجاد مینماید، ارائه نمودند.