به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، قاسم عسکری نسب با تشریح جزییات این خبر گفت: در قالب این محموله و با استفاده از دو فروند شناور لندینگ کرافت، میزان ۲۰۰ تن کالای غیرنفتی که عمدتاً شامل میوه و ترهبار بود، به بندر دبی در کشور امارات متحده عربی صادر شد.
وی مزیت مهم بندر لنگه را فاصله ۶۷ مایلی آن با بنادر دبی و شارجه برشمرد و گفت: این مسیر دریایی به عنوان نزدیکترین فاصله سواحل جنوبی ایران با بنادر اصلی کشور امارات متحده محسوب میشود.
عسکری نسب ضمن اشاره به تخصیص محوطه اختصاصی در بنادر غرب هرمزگان برای صادرات کالا به کشورهای حاشیه خلیجفارس بیان کرد: در تلاش هستیم تا از تمامی ظرفیتهای موجود برای رونق بخشی به صادرات کالاهای غیرنفتی دارای ارزشافزوده استفاده کنیم.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر لنگه در زمینه صادرات و واردات کالا اظهار کرد: علاوه بر انجام طرح توسعه دریایی و افزایش اراضی پسکرانه طی سالهای اخیر، تخصیص محوطه ویژه نگهداری کانتینرهای خالی ورودی و کانتینرهای در انتظار نوبت ارسال و همچنین تسهیل شرایط ورود و خروج کانتینر و پهلودهی شناورها از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار در این بندر به شمار میرود که زمینهساز افزایش تبادلات تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیجفارس خواهد شد.
عسکری نسب افزود: ایجاد شرایط مناسب برای بارگیری انواع کالاهای معدنی و مصالح ساختمانی، برخورداری از تجهیزات مناسب، افزایش آبخور اسکلهها تا عمق ۵.۵ متر در تمام نقاط دسترسی حوضچه جهت پذیرش شناورهایی با تناژ پنج تا ده هزار تن و برخورداری از مزیتهای گمرکی و بندری و تسهیل و تسریع در ترخیص و تخلیه کالاها دستاوردها و پیامدهای مثبتی همچون افزایش استقبال صاحبان کالا و صادرکنندگان مواد معدنی و کالاهای غیرنفتی برای فعالیت بیشتر در این بندر را به دنبال داشته است.
وی در پایان افزود: بندر لنگه و بنادر تابعه آن، زیرساختهای مناسبی در زمینه صادرات انواع کالاها از جمله مصالح ساختمانی، کانتینرهای یخچالی و کالاهای معدنی داراست و آماده خدماترسانی در زمینه صادرات کالا به تجار و سرمایهگذاران است.
شایان ذکر است، بندر لنگه به عنوان اصلیترین بندر تجاری منطقه غرب هرمزگان علاوه بر ترانزیت کالا، فعالیتهای صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز پشتیبانی میکند.
موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندرلنگه از یک سو، آن را به بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه خلیجفارس (سیری، لاوان، کیش، هندرابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تبدیل نموده و از سوی دیگر، داشتن حداقل فاصله دریایی با شیخنشینهای امارات متحده عربی از جمله «دبی - شارجه»، این بندر را از بعد کاهش هزینهٔ حمل و کاهش استهلاک شناورها از دیگر بنادر مشابه متمایز کرده است.