شناسهٔ خبر: 53701 - سرویس مسکن و شهرسازی

در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد؛

واکاوی تحولات جمعیتی مناطق شهری و روستایی و اثر آن بر طرح‌های توسعه‌شهری/ تجدیدنظر در طرح‌های توسعه شهری در هم‌اندیشی با صاحبنظران

نشست معاون معماری و شهرسازی ضمن واکاوی تحولات جمیعتی مناطق شهری و روستایی و اثر آن بر طرح‌های توسعه شهری، گفت: تحولات جمعیتی همواره مبنای طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی توسعه بوده ولی مدتی است که در کشور با نگاه کیفی به آن توجه نشده است و همان نگاه کمی در طرح‌های توسعه شهری منعکس می‌شده و مبنای برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شهری بوده است که نیازمند تجدیدنظر در این نوع نگاه هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در نشست تحولات جمیعتی شهری و روستایی ایران که با حضور صاحبنظران عرصه شهرسازی و معماری کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد به ارایه توضیحاتی در موضوع روند تحولات جمعیتی شهری و روستایی در ایران پرداخت.

ایزدی با اشاره به این مطلب که مباحث نشست های معاونت معماری و شهرسازی قرار است با موضوعات مختلفی از حوزه توسعه کلان تا خرد در بین صاحبنظران ادامه یابد، گفت: مباحثی که در آینده در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح خواهند شد موضوعاتی هستند که پیش از آن نیازمند این هستند تا در بین صاحبنظران در مورد آن اندیشه شود. به ویژه کار اخیری که در رابطه با تجدید نظر در فرآیند و ساختار و سازمان طرح های توسعه فضاهای شهری انجام می دهیم، اقدامی است که البته با همکاران و نمایندگان صنف و حرفه پیش می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع تجدیدنظر در فرآیند، ساختار و سازمان طرح‌های توسعه فضاهای شهری می‌تواند یکی از بخش‌های اصلی نشست با صاحبنظران باشد و این قبیل موضوعات می‌تواند از دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به شورای‌عالی بیاید و در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

وی به برگزاری جلسه چهارم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اشاره کرد و گفت: بحث تشکیل شورای اعتلای معماری در جلسه چهارم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید؛ موضوع مغفولی که مدت‌هاست تلاش بر این بوده تا پیگیری شود و خوشبختانه در جلسه چهارم شورای‌عالی در مورد آن تصمیم‌گیری شد که جزئیات آن در اسرع وقت به اطلاع عموم علاقمندان خواهد رسید.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع جمیعت و تحولات آن یکی از دغدغه‌هایی بود که از گذشته با آن روبه‌رو بودیم. تحولات جمعیتی همواره مبنای طرح‌ریزی و برنامه ریزی توسعه بوده است ولی مدتی است که در کشور با نگاه کیفی به آن توجه نشده است. عمدتا نگاه به این جریان یک نگاه کمی بوده است و همان نگاه کمی در طرح های توسعه شهری منعکس می شده و مبنای برنامه ریزی و طرح ریزی شهری بوده است که نیازمند تجدیدنظر در این نوع نگاه هستیم.

معاون معماری و شهرسازی گفت: با یک تاملی نسبت به تحولات جمعیتی در دهه‌‌های گذشته متوجه تغییرات و تحولات عمده‌ای می‌شویم که شاید بتواند تاثیرات اساسی در نگاه ما به توسعه سرزمین داشته باشد. به همین دلیل از همکارانم خواستم تا با کمک مدیران شهرسازی، تامل و مروری را بر تحولات جمیعتی داشته باشند. همچنین اطلاع پیدا کردم که صاحبنظرانی در حوزه‌های مختلف اینکار را دنبال می‌کنند که مطالعات آن در این عرصه قابل تامل و هم اندیشی است.

ایزدی از ارایه این موضوع در ستاد ملی بازآفرینی شهری خبر داد و درخواست کرد تا این گروه اطلاعات خود را با صاحبنظران شهرسازی ومعماری کشور نیز در میان بگذارند.

وی گزارش های تحولات جمیعتی ایران را از سوی صندوق جمعتی سازمان ملل  با همت آقای مقدم نیز گزارش مناسبی برشمرد و عنوان کرد: هدف ما از طرح موضوع اخذ دیدگاه‌های صاحبنظران است. در نظر داریم تا بعدها با همکاری که بین حوزه‌های مختلف انجام می دهیم بتوانیم به یک تحلیلی دست پیدا کنیم تا مبنای سیاستگذاری ما برای آینده باشد.

ایزدی یادآور شد: هم‌اکنون این خلاء را در کشور داریم که این تحولات جمعیتی با نگاه کیفی مبنای برنامه ریزی ما نیست. ما با همان روند گذشته داریم طرح ریزی توسعه را ادامه می دهیم که قطعا نیازمند تغییر نگرش و تغییر رویکردهای ما به مبانی برنامه ریزی توسعه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفتگوی خود با صاحبنظران شهرسازی و معماری کشور، گفت: سناریویی را در حدود ۵ سال است که در وزارتخانه دنبال می‌کنیم مبنی بر اینکه شهرهای ما دیگر تغییرات و تحولات جمیعتی که در دو دهه گذشته شاهد آن بودیم را تجربه نمی‌کنند. اما در عین حال جابه جایی جمعیتی به شکل دیگری در حال رخ دادن است. به همین دلیل نیز ین نوع نگاه می طلبد تا نسبت به سیاستگذاری‌های آتی در رابطه با توسعه شهرهای آتی کشور تحلیلی داشته باشیم.

وی افزود: بیشترین تقاضای ما دریافت نظرات صاحبنظران است و تدوین سندی که امیدواریم در آینده نزدیک در شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ارایه می‌کنیم و در نظر داریم تا این سند مبنای توسعه آتی شهرها و حوزه های مختلف باشد.