شناسهٔ خبر: 53734 - سرویس استان‌ها

در جلسه استاندار با دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی مطرح شد؛

۴۰۵ هزار نفر از جمعیت روستاهای سیستان و بلوچستان فاقد راه هستند

نشست دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: سیستان و بلوچستان از محدود استان‌های کشور است که موضع فعال نسبت به ایمن‌سازی جاده‌ها اتخاذ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرتضی باقری در دیدار با استاندار افزود: در بحث ایمنی جاده‌ها رویکرد برخی استان‌ها منفعلانه است و در صورت بروز حوادث جلسات مربوط تشکیل می‌شود، درحالی‌که حضور استاندار در این جلسه موضع فعال استان سیستان و بلوچستان را برای ایمن‌سازی جاده‌ها نشان می‌دهد.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، با ضروری خواندن اعمال قوانین بازدارنده توسط پلیس، نصب دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت، استقرار و احداث مراکز امداد و نجات و اورژانس در مکان‌های مناسب و احداث مجتمع‌های بین‌راهی را برای کاهش تصادفات جاده‌ای مهم برشمرد.

باقری با بیان اینکه تبلیغات صداوسیما باعث شده است حجم مسافرت‌ها به برخی استان‌ها بیشتر از بقیه استان‌ها باشد، نقشه صداوسیما را در معرفی جاذبه‌های گردشگری سایر استان‌ها به‌منظور تشویق گردشگران برای سفر به این استان‌ها و پیشگیری از ترافیک سنگین و وقوع حوادث تلخ جاده‌ای، تأثیرگذار و حائز اهمیت ذکر کرد.

وی بابیان اینکه توسعه بندرها باعث افزایش تردد خودروهای ترانزیتی در جاده‌ها و ترافیک جاده‌ای می‌شود، توسعه ریلی را برای انتقال کالاهای ترانزیتی و مؤثر در کاهش ترافیک جاده‌ای، مناسب‌ترین راه برشمرد.

استاندار سیستان و بلوچستان هم در این جلسه، با اشاره به وسعت ۱۱ و چهاردهم درصدی استان گفت: سیستان و بلوچستان یک و ۴ دهم درصد از بزرگراه‌های کشور را دارا است که در، این زمینه سی و یکمین استان کشور است.

محبی افزود: ۴۰۵ هزار نفر جمعیت روستاهای استان فاقد راه هستند که به دلیل پراکندگی روستاها هزینه بالایی برای احداث راه‌های روستایی مورد نیاز است.

استاندار گفت: مهم‌ترین عامل ماندگاری و توسعه روستاها و پیشگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها، احداث راه‌های روستایی است.

محبی همچنین با اشاره به توسعه بندر چابهار و افزایش ترددات خودروهای ترانزیتی در محور چابهار_ زاهدان_ میلک تصریح کرد: ۷۰ درصد تصادفات استان در این محور رخ می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی باید برای تکمیل هرچه سریع تر این بزرگراه، توجه بیشتری به استان داشته باشد.

براساس گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بیشتر تصادفات استان به صورت رخ‌به‌رخ و با آمار تلفات جانی بالا رخ می‌دهد، احداث بزرگراه‌ها، اصلاح نقاط حادثه‌خیز و فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن را برای کاهش تصادفات جاده‌ای مهم برشمرد.