شناسهٔ خبر: 53828 - سرویس شرکت‌ها

معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه عنوان کرد:

خرمشهر نماد مقاومت و پیروزی

سردار محبی معاون فرهنگی و تبلیغات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر را نماد مقاومت و پیروزی دانست و گفت: با اتحاد و ایستادگی می‌توان دشمن را به عقب‌نشینی وادار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خداداد محبی، معاون فرهنگی و تبلیغات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در مراسم نماز جماعت ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: کشور ما در فراز و نشیب تاریخی در نوبت‌های مختلف مورد تهاجم قرار گرفته و در هر تهاجم بخشی از سرزمین از دست رفته است. تا جایی که وسعت ایران از ۱۱ میلیون کیلومتر مربع به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع رسیده. ناکارامدی و ناتوانی حاکمان وقت در حفظ سرزمین عامل اصلی این موضوع است و آخرین مورد از دست دادن سرزمین به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد که بحرین از ایران جدا شد.

وی ادامه داد: تنها نبردی که در طول سالیان موجب کوچک شدن سرزمین نشد دفاع مقدس و نبرد ۸ ساله ما با حضور مستقیم و غیر مستقیم ۶۵ کشور جهان بود. این افتخار بزرگی است و می‌تواند برای آیندگان ایران یک درس و سرمشق باشد.

محبی به حماسه آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گفت: در بین پیروزی‌های مختلفی که در دوران دفاع مقدس داشتیم، آزادسازی خرمشهر تجلی و برجستگی بیشتری داشت. این روز به عنوان روز مقاومت نام‌گذاری شده و نقطه عطف جنگی به شمار می‌آید.

وی چند علت را برای این واقعیت بیان کرد و افزود: اولین علت تعابیر حضرت امام درباره این عملیات است. امام خمینی فرمودند؛ فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش‌های انسانی است. یا در جای دیگری گفتند: فتح خرمشهر یک مساله عادی نبود، بلکه مافوق طبیعت است. همچنین تعابیر دیگری چون خرمشهر را خدا ازاد کرد، آزادسازی خرمشهر یک معجزه الهی بود، و فتح الفتوح خواندن این عملیات در دیگر بیانات امام نمود دارد.

محبی ادامه داد: علت دوم تغییر ماهیت جنگ است. جنگ تا قبل از آزادسازی خرمشهر جنبه دفاعی و انفعالی داشت و به پدافند می پرداختیم. اما با آزادسازی این شهر جنگ به جنگ تهاجمی و آفندی تبدیل شد. برتری نظامی جمهوری اسلامی هم از نظر توان، هم طراحی و هم پشتیبانی مردمی در این نقطه برای تمام دنیا اثبات شد. هرگز تصور نمی‌کردند که خرمشهر را ایران با عملیات نظامی پس بگیرد. صدام می‌گفت اگر ایران خرمشهر را آزاد کند، کلید بصره و بغداد را به ایران می‌دهد.

وی تغییر مواضع دشمن را علت سوم برجسته بودن عملیات بیت‌المقدس دانست و افزود: لحن عراق و شرکا و پشتیبانانش بعد از این عملیات عوض شد. آمریکا موضع بی‌طرفی خود را به حمایت رسمی از عراق عوض کرد و پشتیبانی ها از عراق گسترده شد. عراق نیز بعد از این پیروزی به دنبال رایزنی برای پایان جنگ بود.

معاون فرهنگی و تبلیغات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه سخنانش به بیان ویژگی‌های منحصر به فرد این عملیات پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های این عملیات اتحاد نیروهای نظامی بود. امام دست فرماندهان ارتش و سپاه را در دست هم گذشتند و این دو نیرو قرارگاه مشترک تشکیل دادند. این برای امروز یک الگو است. اگر اتحادی در داخل کشور شکل بگیرد، می توانیم مقابل دشمن بایستیم.

وی حضور گسترده نیروهای مردمی را دومین ویژگی عملیات بیت‌المقدس دانست و افزود: سومین ویژگی این عملیات انقلابی بودن و خروج روند اجرای عملیات از چهارچوب‌های کلاسیک نظامی بود.

محبی ادامه داد: ویژگی آخر اینکه در این عملیات ۶ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور آزاد شده و ۱۹ هزار اسیر و ۱۶ هزار کشته به عراقی‌ها تحمیل شد. این برای در هم شکستن ارتش عراق اتفاق مهمی بود.

معاون فرهنگی و تبلیغات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپس به تبیین پیام سوم خرداد پرداخت و گفت: یکی از پیام‌های سوم خرداد مقاومت و ایستادگی در مقابل گستاخی دشمن است. اگر در مقابل این گستاخی در هر عرصه‌ای بایستیم، دشمن عقب خواهد نشست.

وی ادامه داد: اگر آمریکا قدرتی برای حمله به ایران داشت، تردید نمی‌کرد. آمریکا نشان داده به قوانین بین المللی و اصول انسانی پایبند نیست. آمریکا به خاطر ضعف سراغ تحریم می‌رود و از برجام خارج می شود و این نشان قدرت آمریکا نیست. امروز شکست های پیاپی آمریکا آشکار شده است.

محبی افزود: درس ما از سوم خرداد و آزادسازی خرمشهرمقاومت و ایستادگی است. ملت ایران ملت بزرگی است که به عظمت خود پی برده است. نباید سستی، خستگی ، مشکلات و کمبود باعث زانو زدن شود.