شناسهٔ خبر: 53870 - سرویس هوایی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

چهار ایرلاین تحریم شده از گذشته تحریم بودند/‌ تحریم‌‌های تکراری فقط دلگرمی آمریکا به حامیانش است

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ماهان، معراج، کاسپین و پویاایر از گذشته تحریم بوده‌اند، گفت: ادعای تحریم‌‌ جدید فقط بابت خوش‌آمد طرفداران و حامیان آمریکا صادر شد تا به آنها دلگرمی بدهند که اقدامات جدید انجام داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقصود اسعدی سامانی درباره بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر تحریم چند شرکت و فرد که با چهار شرکت هواپیمایی داخلی ایران در ارتباط هستند و همچنین اعلام تحریم چهار شرکت هواپیمایی معراج، پویا ایر، کاسپین و ماهان و ۳۱ فروند هواپیما متعلق به این ایرلاین‌ها توضیح داد: هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است، زیرا شرکت‌هایی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده‌اند از ابتدای انقلاب و سال ۵۷ تحت تحریم ظالمانه قرار دارند.

وی با اشاره به بی‌اثری تحریم‌ها ادامه داد: با وجود اعمال تحریم‌های آمریکا در مورد صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران و فشارهایی که به این صنعت وارد کرده‌اند، این صنعت در ایران هم رشد کمی و هم رشد کیفی داشته است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: تعداد هواپیماهای ما از ۲۵ فروند در سال ۵۷ به بیش از ۳۰۰ فروند تاکنون افزایش یافته است و سال گذشته حدود ۳۰ میلیون مسافر از طریق صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور جابه‌جا شد.

اسعدی سامانی تأکید کرد: در واقع این بیانیه که از سوی آمریکا منتشر شد، بیشتر بابت خوش‌آمد کشورهای طرفدار و حامیان آمریکا صادر شد، تا در واقع بخواهند به نوعی به آنها دلگرمی بدهند که مثلاً اقدامات جدیدی انجام داده‌اند در حالی که از نظر صنعت حمل‌ونقل هوایی هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است و صنعت هواپیمایی کشور همان‌طور که در سال‌های گذشته به رشد خود ادامه داده است با تدابیر اتخاذ شده به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: همین چهار شرکت هواپیمایی که در بیانیه آمریکا معرفی شده اند، از گذشته و حتی در دوران برجام هم تحریم بودند؛ ضمن آنکه هواپیماهای این شرکت‌های هواپیمایی هم تحت تحریم بود و درواقع خبر جدیدی رخ نداده است.

به گزارش فارس روز گذشته ‌وزارت خزانه‌داری آمریکا، نام چند فرد و شرکت هواپیمایی مرتبط با ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.  

‌دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (SDN) که به عنوان اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران عمل می‌کند، این افراد و شرکت‌ها را به بهانه ارتباط با شرکت‌‌های هواپیمایی ماهان، معراج، کاسپین و پویاایر در فهرست تحریم‌‌های خود قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین ۳۱ فروند هواپیمای متعلق به شرکت‌های هواپیمایی ماهان، معراج، کاسپین و پویا‌ایر را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است؛ پنج فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت معراج، ۹ فروند متعلق به کاسپین، پنج فروند متعلق به پویا‌ایر و ۱۲ فروند متعلق به ماهان هستند.  

«استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی نام ۹ فرد و شرکت را به بهانه تأمین کالاهای آمریکایی برای شرکت‌های هواپیمایی تحت تحریم ایران در لیست سیاه خود قرار داده است.  

به ادعای منوشین، ‌تسهیل‌کنندگانی که امروز توسط خزانه‌داری آمریکا تحریم شده‌اند اقدام به تأمین قطعات و ارائه خدمات برای ناوگان هوایی تحت تحریم ایران، از جمله شرکت‌های هواپیمایی ماهان، کاسپین، معراج و پویا ایر کرده‌اند. ‌

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین به کشورها و شرکت‌ها در سراسر جهان درباره خطرات اعطای «حقوق مربوط به فرود» و تأمین خدمات هواپیمایی برای شرکت‌هایی هواپیمایی تحت تحریم ایران هشدار داده است.  

در بخشی از بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در این‌باره آمده است: «ما شماری از هواپیماهای مرتبط با شرکت‌های هواپیمایی تحریم‌شده ایران، شامل ماهان، کاسپین، معراج و پویا را شناسایی کرده‌ایم و به کسانی که به این هواپیماها «حقوق مربوط به فرود» و خدمات عمومی ارائه کنند اخطار می‌دهیم که با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه درباره حفظ روابط تجاری با ماهان و سایر شرکت‌های هواپیمایی تحریم‌شده ایران هشدار داده است: «اشخاص فعال در صنعت هواپیمایی باید از کنترل‌های مناسب برای تضمین پایبندی به تعهدات قانونی‌شان استفاده کنند.»