شناسهٔ خبر: 53875 - سرویس استان‌ها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان؛

۶۹۹۴ واحد مسکونی زلزله زده ثلاث باباجانی بازسازی شد

ثلاث باباجانی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان گفت: کار تعمیر و بازسازی ۶ هزار و ۹۹۴ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله آبان ماه سال گذشته در شهرستان ثلاث باباجانی به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رضا قادری اظهار کرد: براساس تقسیم بندی سازمانی، بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی زلزله زده در شهرستان ثلاث باباجانی بر عهده بنیاد مسکن کردستان قرار گرفته است.

وی افزود: از این تعداد واحد مسکونی بازسازی شده، چهار هزار و ۴۷۴ واحد شهری و ۲ هزار و ۵۲۰ واحد نیز در مناطق روستایی این شهرستان قرار داشت.

قادری با اشاره به اینکه کار بازسازی یک هزار و ۴۱۲ واحد مسکونی این شهرستان هنوز باقی مانده است، تاکید کرد: قرار است در مجموع هشت هزار و ۴۰۶ واحد مسکونی در این شهرستان توسط بنیاد مسکن کردستان تعمیر و بازسازی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان یادآور شد: ۱۱۹ واحد مسکونی جدید نیز در این شهرستان ساخته و تحویل متقاضیان شده است ضمن اینکه ۲ هزار و ۳۶۱ مورد پی کنی، یک هزار و ۷۰۱ آرماتوربندی و یک هزار و ۵۱۸ مورد انجام فونداسیون از جمله دیگر اقدامات انجام شده توسط این نهاد در منطقه زلزله زده شهرستان ثلاث باباجانی است.

قادری همچنین از نصب یک هزار و ۶۰ مورد اسکلت فلزی، ساخت ۷۴۳ سقف و انجام ۶۲۳ مورد دیوار چینی در این شهرستان طی ۶ ماه بعد از زلزله خبر داد.
او با اشاره به اینکه تاکنون ۷۱۹ واحد تجاری در ثلاث باباجانی نیز تعمیر شده است، اضافه کرد: از این تعداد، ۶۷۴ واحد شهری و ۴۵ مورد نیز روستایی بود ضمن اینکه عملیات بازسازی ۸۰۴ واحد تجاری دیگر آغاز شده که ۷۳۵ واحد آن شهری و ۶۹ مورد روستایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان آمار تعداد واحدهای آواربرداری شده در این شهرستان را ۲ هزار و ۷۱۸ مورد اعلام کرد و گفت: ۵۶۳ مورد شهری و ۲ هزار و ۱۵۵ واحد نیز روستایی بوده است.

۲۰۲ روستا در ثلاث باباجانی بازسازی می شود

قادری در ادامه گفت: تعداد روستاهای ارزیابی شده برای بازسازی در شهرستان ثلاث باباجانی ۲۰۲ مورد است که ۲۱ مورد از این روستاها بالای ۵۰ درصد تخریب شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان افزود: تعداد واحدهای ارزیابی شده احداثی، ۳ هزار و ۳۵۷ واحد است که ۷۲۷ واحد آن شهری و ۲ هزار و ۶۳۰ واحد نیز روستایی است.

وی از انجام ارزیابی ساخت ۸۵ مورد واحد تجاری این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد، ۶۲ واحد آن شهری و ۲۳ واحد روستایی است ضمن اینکه واحدهای ارزیابی شده تجاری تعمیری نیز یک هزار و ۱۷۱ مورد است که یک هزار و ۱۰۲ واحد شهری و ۶۹ واحد هم روستایی است.

قادری به تشکیل پرونده برای ساخت ۶۸۰ واحد مسکونی شهری نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برای ساخت سه هزار و ۴۲۰ واحد روستایی نیز پرونده تشکیل شده است.

بنیاد مسکن کردستان به عنوان دستگاه معین برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله آبان ماه سال گذشته شهرستان ثلاث باباجانی در ۲ شهر تازه آباد و ازگله و ۱۴۸ روستای این شهرستان تعیین شده است.

این نهاد با ۴۷ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و ۱۲۰ نیروی انسانی، کار بازسازی و احداث بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد آسیب دیده را در دستور کار دارد.

شهرستان ثلاث باباجانی دارای ۳۵ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد یک هزار نفر در شهر ازگله، ۱۳ هزار نفر در شهر تازه آباد و ۲۱ هزار نفر نیز در روستاهای آن سکونت دارند.

زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دیده اند