شناسهٔ خبر: 53959 - سرویس ریلی

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح شد:

برنامه‌ عملیاتی بخش ناوگان راه‌آهن در سال ۹۷/ خروج ۳۹۷ واگن مسافری فرسوده تا پایان تیرماه سال جاری

مجتبی تفقدی معاون امور ناوگان شرکت راه‌آهن گفت: این شرکت در نظر دارد در قالب یک برنامه عملیاتی ۱۳۴ دستگاه لکوموتیو، ۲۸۰۰ دستگاه واگن باری، ۵۴ دستگاه واگن مسافری بین‌شهری و ۴۶ دستگاه ریل‌باس در سال ۹۷ به ناوگان ریلی کشور اضافه کند.

مجتبی تفقدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه سال ۹۷ شرکت راه‌آهن در بخش ناوگان اظهار داشت: شرکت راه‌آهن در نظر دارد در قالب یک برنامه عملیاتی ۱۳۴ دستگاه لکوموتیو، ۲۸۰۰ دستگاه واگن باری، ۵۴ دستگاه واگن مسافری بین‌شهری و ۴۶ دستگاه ریل‌باس به ناوگان ریلی اضافه کند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت جابجایی ۸۲ میلیون تن بار، ۱۵ میلیون نفر مسافر بین‌شهری و حمل ۷ میلیون نفر مسافر حومه‌ای تحقق این برنامه می‌تواند به تسهیل جابجایی بار و مسافر و افزایش ظرفیت‌‌های حمل کمک شایانی کند.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده ریلی بیان داشت: در حال حاضر با توجه به حساسیت بیشتر واگن‌های مسافری و جهت ایجاد ایمنی و رفاه بیشتر برای مسافران، برنامه از رده خارج کردن واگن‌های مسافری با سن بالا از سال ۱۳۹۴ در دستور کار این معاونت قرار گرفته و تا انتهای سال ۱۳۹۶، تعداد ۶۱۵ دستگاه واگن مسافری با عمر بالا از رده خارج شد.

وی افزود: با این کار سن متوسط واگن‌های مسافری حدود ۱۰ سال کاهش یافته است و طبق برنامه پایان تیرماه ۱۳۹۷ حد اکثر ۳۹۷ دستگاه واگن مسافری از رده خارج می‌شود که بر این اساس در انتهای سال ۱۳۹۷، متوسط عمر واگن‌های مسافری در گردش به ۲۰.۳۳ سال خواهد رسید.

تفقدی با بیان اینکه «هدف بلندمدت شرکت راه‌‌آهن در بخش ناوگان، کاهش متوسط عمر انواع ناوگان ریلی تا ۱۵ سال است» گفت: در انتهای سال ۱۳۹۷، متوسط عمر لکوموتیو در گردش به ۳۱.۵۷ سال و متوسط عمر واگن باری در گردش به ۲۲.۶۵ سال خواهد رسید.

معاون ناوگان شرکت راه‌آهن با اشاره به نقش برجام در رفع عقب‌ماندگی‌های حمل‌ونقل ریلی کشور به‌ویژه در زمینه ناوگان تصریح کرد: موفقیت دولت یازدهم در مذاکرات بین‌المللی و موقعیت پدید آمده در پسابرجام این فرصت را برای حمل‌ونقل ریلی کشور ایجاد کرد تا برای خرید ۵۴۴ دستگاه انواع لکوموتیو برقی و باری، ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری خواب با سرعت ۲۰۰ کیلومتر، ۴۵۰ دستگاه ریل باس حومه‌ای، ۲۰ رام (۸ واگنه) قطار سریع‌السیر جهت بهره‌برداری در خط سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان و ۶۰۰۰ دستگاه واگن لبه‌بلند ۴ محوره مذاکره، تفاهم‌نامه و قرارداد امضا کند.