شناسهٔ خبر: 53960 - سرویس مسکن و شهرسازی

آمار بانک مرکزی نشان می دهد:

رشد ۱۶.۷ درصدی معاملات مسکن در اردیبهشت/ رونق معاملات واحدهای کوچک مقیاس در بازار مسکن

آپارتمان آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در اردیبهشت ۱۳۹۷ معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶.۷ درصدی داشته و واحدهای کوچک مقیاس بیشترین سهم از معاملات را داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مطالعه گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ۱۳۹۷ که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده نشان می دهد در این ماه معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته رشد داشته است. بنا بر این آمار در ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۷ ،تعداد معاملات آپارتمانهای مسکوني شهر تهران به ۱۹.۱ هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۲۷۸.۷ و ۱۶.۷ درصد افزايش نشان ميدهد.

بررسي توزيع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکيک عمر بنا در ارديبهشت حاکی از آن است که از مجموع ۱۹۱۰۷ واحد مسکوني معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۳.۹ درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقايسه با اردیبهشت سال قبل ۳.۷ واحد درصد کاهش يافته و در مقابل به سهم واحدهاي با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بيش از ۱۵ سال افزوده شده است.

همچنین آمار نشان می‌دهد که که از ميان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۲.۸ درصدی از کل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهای مبايعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهمهای ۸.۹ و ۷.۹ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۱ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقاه شهر (به ترتيب بيشترين فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۴، ۱۰، ۸، ۷، ۱۵، ۱ و ۱۱ ) بوده و ۱۲ منطقه باقي مانده ۲۹ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

رونق واحدهای کوچک مقیاس

در دو ماهه نخست سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۲۴.۲ هزار واحد مسکوني رسید که در مقايسه با مدت مشابه سال پيش از آن، ۱۱ درصد افزايش نشان میدهد. 

همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد که بیشترین میزان معاملات بر اساس قیمت هر متر مربع، مربوط به بازه قیمتی ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بوده است که ۹ درصد کل معاملات را به خود اختصاص داده. بازه‌های قیمتی ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان و ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان به ترتیب با سهم ۸.۹ و ۸.۴ درصدی در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

از منظر متراژ نیز بيشترين سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکوني با زيربنای  ۶۰ تا ۷۰ متر مربع اختصاص داشته که ۱۵.۶ درصد کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.  واحدهای دارای زيربنای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتيب با سهمهاي ۱۵.۳ و ۱۲.۴ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در اين ماه، واحدهای مسکوني با زيربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۵۵.۶ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین در این ماه توزيع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در ميان دامنه‌های قيمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش ۱۰۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان با اختصاص سهم ۲۰.۵ درصدی، بيشترين سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. واحدهای دارای ارزش ۲۰۰ تا ۳۰۰ و ۳۰۰ تا ۴۰۰  ميليون تومان نيز به ترتيب با اختصاص سهم‌های ۱۷.۵ و ۱۱.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در اين ماه، حدود ۵۱.۴ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۴۰۰ ميليون تومان اختصاص داشته است.