شناسهٔ خبر: 53974 - سرویس استان‌ها

شاعر و نویسنده در راه و شهرسازی آذربایجان شرقی؛

دو کتابم به زودی به چاپ می‌رسد/ دنیای نویسندگی با دنیای وزارت راه و شهرسازی متفاوت است

مصطفی دانش سلیمانی ادارات راه و شهرسازی با راهسازی و فعالیت‌های عمرانی سرو کار دارد، حوزه‌ای که ظاهر خشنی دارد اما در عمق وجود آن خدمت به مردم لطافت خاصی به آن می‌بخشد، در این میان افرادی با روحیه لطیف و طبعی هنری در این حوزه فعالیت می‌کنند. اشخاصی که با هویت دیگری به جز هویت شغلی خود شناخته می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میان این همه هیاهو و تنش‌های شهری قرن ۲۱ گاهی باید برای خودت پناهی پیدا کنی، باید دلت با کاری یا کسی انس بگیرد. شاید بروی سراغ یک موسیقی گوش‌نواز که حاصل طبع و ذوق هنری نوازنده‌ای بوده که با تارهای سازش نوای نای شاعری را به رقص درآورده، شاعری که در میان همه دغدغه‌های روزانه‌اش، میان تمام کارهای سخت اداری و غیراداری در خلوت خود عاشقانه از ذوق خدا وام گرفته و واژه واژه‌های شعرش التیامی می‌شود بر روح خسته بشر.

حرف از راه و شهرسازی که می‌شود ذهنمان می‌رود به سمت‌وسوی سنگ و آهن و بتن، اما مصطفی دانش سلیمانی که حالا مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی است راه دیگری نیز در پیش گرفته است. او که متولد سال ۱۳۵۳ در تبریز و فارغ‌التحصیل کارشناسی روابط عمومی است، از سال ۱۳۶۹ به وادی شعر و ادب راه یافته و آثار و تألیفات بسیاری دارد و در جشنواره‌های مختلف مورد تقدیر قرارگرفته است.

- رشته تحصیلی شما چیست؟ 

تا مقطع دیپلم در هنرستان فنی رشته ماشین ابزار تحصیل کردم که بعد از این مقطع به دلیل مشکل بیماری پدرم چند سالی در تحصیل وقفه افتاد و پس از این مدت در دانشگاه رشته روابط عمومی را ادامه دادم. 

- از چه زمانی کار خود را در وزارت راه و شهرسازی آغاز کردید؟

از سال ۷۹ تا سال ۹۴ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی مشغول بودم که بعد از این سال کارشناس روابط عمومی و سپس مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی تبریز شدم و در زمینه کارهای اجرایی و فنی فعالیت می‌کنم.

- چه سالی وارد عرصه شعر و ادب شدید؟

از سال ۱۳۶۹ وارد حوزه شعر و ادب شدم و در محضر اساتید بزرگی همچون مرحوم دکتر محمود پدیده شاگردی کردم و شعر را از ایشان یاد گرفتم و اکنون نیز اگر دغدغه کاری اجازه دهد بیش از این بر روی این حوزه فعالیت می‌کنم زیرا این عرصه علاقه شخصی من است.

- از چه زمانی متوجه شدید ذوق هنری دارید؟

سال ۱۳۶۸ و اوایل سال بعدش که در حال تحصیل بودم به شدت به شعر علاقه پیدا کردم و شروع به نوشتن کردم که اتفاقا معلم ادبیاتمان هم شاعر بود و این باعث شد وارد حوزه شعر و نویسندگی شوم.

- اولین اثر شما چه سالی به چاپ رسید؟
سال ۱۳۸۷ نیز یک جلد کتاب چاپ به نام تبسم چاپ کردم که تمام نسخه‌های آن در همان سال به فروش رفت و تنها یک جلد که به همسرم اهدا کرده بودم باقی مانده است.

- در حال حاضر اثری دارید که به چاپ نرسیده باشد؟

چند کتاب در دست مجوز و چاپ دارم که دو کتاب مناجات‌نامه و چهل حدیث منظوم، اگر این ماه توفیق مالی و معنوی پیدا کنم به چاپ خواهد رسید.

یک جلد نیز کتاب درباره صله ارحام و احترام به پدر و مادر از دیدگاه قرآن، حدیث و روایات نوشته‌ام که در مرحله دریافت مجوز است که اگر توفیق پیدا کنم آن را نیز امسال به چاپ خواهم رساند. 

- از چه حوزه‌هایی در بخش نویسندگی استقبال می‌کنید؟

من در تالیف و شعر بیشترین فعالیت را دارم. 

- غیر از شعر و کتاب آیا در عرصه‌های دیگری نیز فعالیت دارید؟

خب در چند روزنامه مقاله‌هایم به چاپ رسیده، همچنین با روزنامه‌های محلی همکاری دارم. اشعار مرحوم حاج حسن دانش (پدربزرگ) را تدوین و بازنویسی کرده‌ام.

- بازخورد فعالیت هنری خود را در حوزه کاری دیدید و چگونه بوده است؟

من چون دوستان زیادی داشتم و توانستم از طریق ایشان وارد انجمن‌های ادبی شوم، به سرعت رشد کردم و در عرض چند سال در تبریز و استان تقریباً چهره شناخته شده بودم و با همه اساتید به طور نزدیک ارتباط داشتم. 
شرکت کردن در جشنواره‌های ادبی هم به نوبه خود بسیار در شناساندن من مهم بودند مخصوصاً جشنواره‌های ملی که در چند مورد برگزیده شده بودم، به عنوان مثال جشنواره طریق جاوید و یادواره امام راحل که در تهران برگزار شد و من به‌عنوان نفر برگزیده در شعر آزاد از استان آذربایجان شرقی در آن برنامه حضور داشتم که برایم بسیار مهم بودند و من توانستم در کشور هم مطرح شوم. 

- هدف نهایی شما در نویسندگی و شعر چیست؟

هنر و ادبیات مانند دریایی است که ساحل ندارد و هر چقدر در آن غوطه‌ور شوی بیشتر به عمق آن پی خواهی برد و من تلاش دارم اگر از دستم بربیاید قدمی هرچند کوچک در اعتلای این هنر گران‌مایه که میراث ادیبان گذشته ماست برداشته باشم.

- فعالیت‌های اجرایی در حوزه هنر نیز داشته‌اید؟ 

در حدود ۲۹ سال است که عضو هیات مدیره انجمن ادبی تبریز هستم که در طی این سال‌ها مسئولیت‌های مختلفی در آنجا داشته‌ام. همچنین مدت ۶ سال و نیم رئیس مقبره الشعرای تبریز بوده‌ام که حدود ۳ سال نیز ریاست انجمن بسیج هنرمندان تبریز را بر عهده داشتم که نمی‌توان از فعالیت‌های اجرایی در حوزه فرهنگ و ادب غافل بود. 

- تاکنون جوایزی در حوزه شعر و ادبیات دریافت کردید؟

مقام منتخب جشنواره شعر غدیر بناب، مقام اول جشنواره میلاد سرخ - امام حسین علیه السلام، شرکت در جشنواره شعر ولایی خوزستان و دریافت لوح تقدیر، مقام منتخب در پنجمین جشنواره فرهنگی پژوهشی طریق جاوید- یادواره امام خمینی (ره)، مقام سوم جشنواره شعر کوثر مرند، نفر اول جشنواره شعر ثریا که حدود ۷۹ تقدیر نامه و لوح یادبود در جشنواره های مختلف شعر دریافت کردم. 

- چگونه بین حوزه کاری خود در وزارت راه و شهرسازی و نویسندگی تعامل برقرار کرده‌اید؟

اصلاً این دو حوزه با یکدیگر قابل تعامل نیستند و دغدغه کاری اجازه نمی‌دهد که تمرکز هنری پیدا کنم اما به دلیل اینکه شعر و نویسندگی جز علایق شخصی من است، زمان مربوط به استراحت را به آن اختصاص داده ام که شاید به نوعی فعالیت هنری بعد از بیش از ۲۵ سال یک وظیفه باشد.

- آیا فعالیت‌های آموزشی در خارج از محیط اداری داشتهاید؟

خارج از محیط اداری فعالیت آموزشی ندارم اما فعالیت اجرایی دارم و مدیرعامل و رئیس هیات مدیره انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی هستم که در حوزه روابط عمومی مطبوعات فعالیت می‌کند و در شهر تبریز کارهای خوبی انجام می‌شود که انجمن روابط عمومی‌ها نیز در استان به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. 

- در زمینه های دیگر هنری نیز فعالیت کرده‌اید؟ 

مدت کوتاهی در زمینه موسیقی و خوشنویسی فعالیت کردم اما با توجه به وسعت حوزه راه و شهرسازی و کارهای اجرایی در این زمینه، این فعالیت‌ها در حد آشنایی با این دو رشته هنری بود. 

- و صحبت پایانی که برای مخاطبان پایگاه خبری دارید.

 به تمام دوستان و افراد می‌گویم هیچ‌وقت کار زیاد باعث نمی‌شود که انسان از تفرج هنری غافل شود و هنر سرمایه بزرگی است که هنرمندان دارند و مردم را به‌طرف آن سوق می‌دهند که باید حتماً آن را ادامه داد.