شناسهٔ خبر: 54015 - سرویس بنادر و دریانوردی

گفتگو با قهرمان قایقرانی آسیا؛

بهترین لحظه عمر ورزشی‌ام بالا بردن پرچم ایران در آسیا بود/ مسئولان به رشته‌های ورزشی غیر از فوتبال هم توجه کنند

حسین سینکایی قهرمان قایقرانی آسیا در سال ۲۰۰۵ که هم اکنون به عنوان گارد اداره کل بندر و دریانوردی نوشهر مشغول به فعالیت است می‌گوید: مسئولان به ورزشکاران رشته‌های ورزشی غیر از فوتبال نیز بها دهند، قایقرانی و سایر ورزش‌ها نیز به مانند فوتبال دارای اهمیت بوده و شاید کارکردی فراتر از فوتبال برای کشور داشته باشد که بهتر است مسئولان به آنها نیز توجه کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قایقرانی یکی از رشته‌های ورزشی مرتبط با بنادر و دریانوردی است که به نظر می‌‌رسد محل استفاده آن به غیر از ورزش، فعالیت‌های شغلی مرتبط با بنادر و دریا باشد. سازمان بنادر و دریانوردی نیز یکی از سازمان‌هایی است که به رغم فعالیت‌های اقتصادی فراوان، دارای جوانان و نیروهای مستعد و با دانشی است که در آن سازمان در اقصا نقاط کشور مشغول به فعالیت هستند.

در همین راستا نیز با قهرمان قایقرانی آسیا که هم‌اکنون در گارد اداره کل بنادر و دریانوردی نوشهر مشغول به فعالیت است گفتگویی کوتاه در مورد فعالیت‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های فعلی‌اش داشتیم.

حسین سینکایی ۳۱ ساله و کارمند گارد سازمان بنادر و دریانوردی در اداره کل بندر و دریانوردی نوشهر با تاکید بر اینکه بهترین لحظه عمر ورزشی‌اش، بالا بردن پرچم ایران در بازی های آسیایی ۲۰۰۵ بوده است، درباره خود می‌گوید: ۱۹ سال در رشته ورزشی قایقرانی فعالیت داشتم که ۱۰ سال آن به صورت حرفه ای بوده و در فاصله سالهای ۸۰ تا ۹۰ نیز کاپیتان تیم ملی قایقرانی ملی بودم.

رشته تحصیلی سینکایی مهندسی عمران است و وی هم‌اکنون به عنوان گارد اداره کل بنادر و دریانوردی نوشهر مشغول به فعالیت است. به گفته خودش، از سال ۹۳ در اداره کل بنادر و دریانوردی نوشهر مشغول به کار شد.

مدال‌ها و قهرمانی های آسیایی و جهانی وی که افتخاری برای ورزش کشور ایران بوده، بدین شرح است:

- مدال برنز در رشته قایقرانی تیمی در سومین بازی‌های قهرمانی  آسیا در سال ۲۰۱۰

- مدال نقره در رشته قایقرانی تیمی آسیا در سال ۲۰۰۹

- مدال نقره در تورنومنت جهانی رومانی در سال ۲۰۰۷

- قهرمانی آسیا (مدال طلا) در بخش قایقرانی جوانان در سال ۲۰۰۵

-  دو مدال برنز در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در قهرمانی قایقرانی غرب آسیا

آسیایی مالزی کایاک۲نفره ۱۰۰۰ متر    سال  ۲۰۰۵

طلای آسیایی مالزی کایاک ۲نفره ۱۰کیلومتر  سال  ۲۰۰۵

نقره آسیایی مالزی کایاک ۴نفره ۵۰۰ متر       سال  ۲۰۰۵

برنز تورنمنت رومانی کایاک ۴نفره ۱۰۰۰ متر   سال  ۲۰۰۶

برنز غرب آسیا کایاک ۱نفره ۵۰۰ متر

برنز غرب آسیا کایاک ۴نفره ۲۰۰ متر

طلای المپیاد ایرانیان کایاک ۲نفره ۱۰۰۰ متر سال  ۲۰۰۷

طلای المپیاد ایرانیان کایاک ۲نفره ۵۰۰ متر   سال  ۲۰۰۷

نقره المپیاد ایرانیان کایاک ۱نفره ۱۰۰۰ متر   سال  ۲۰۰۷

طلای المپیاد ایرانیان کایاک ۴نفره ۵۰۰ متر   سال  ۲۰۰۸  

و مدال های کشوری ...

مسابقاتی که در آن حضور داشته :

جوانان :

 مجارستان جوانان جهان ( جهانی ) ۲۰۰۴

 مالزی قهرمانی آسیا جوانان ۲۰۰۵

بزرگسالان:

 آلمان و لهستان کاپ جهانی ۲۰۰۶

 مجارستان بزرگسالان جهان (جهانی) ۲۰۰۶

 کرواسی کاپ جهانی ۲۰۰۷

 رومانی تورنمنت بین المللی ۲۰۰۷

 کره جنوبی آسیایی ۲۰۰۷

 آلمان جهانی ۲۰۰۷

به گفته این ورزشکار و افتخارآفرین کشور، مهمترین سرگرمی وی به غیر از قایقرانی، فوتبال و بدنسازی است.

وی می‌گوید اگر به ۱۰ سال گذشته برگردد باز هم رشته قایقرانی را انتخاب می کند. سینکایی همچنین در بیان انتظاراتی که از خود داشته و اینده‌ای که پیش‌تر برای خود در زندگی ترسیم کرده بود، اینگونه توضیح می‌دهد: انتظاراتی که پیش‌تر از خود داشتم فعالیت در رشته ورزشی و مرتبط با علاقمندی‌هایم بود اما متاسفانه این امکان برایم فراهم نشد و هم اکنون در گارد اداره کل بنادر و دریانوردی نوشهر مشغول به فعالیت هستم. البته اینها دلیل بر ناشکری‌ام نیست اما انتظاراتم از خودم بیش از اینها بود.

سینکایی همچنین از سازمان بنادر و دریانوردی به واسطه فعالیت در آن سازمان قدردان است و می گوید که سازمان بنادر و دریانوردی همواره به من لطف داشت و در تمامی مراسم از بنده تشکر و تقدیر، کردند.

به گفته قهرمان قایقرانی آسیا در سال ۲۰۰۵ وی به مدت ۳ سال است که قایقرانی را به صورت حرفه ای کنار گذاشته است و در عین حال یادآوری می‌کند که بعد از کنارگذاشتن ورزش به صورت حرفه‌ای، خاطراتی که از دوران قهرمانی جوانان برای وی باقی مانده است بهترین باقی مانده ای است که از سال‌های گذشته دارد.

وی تصریح می کند که بهترین لحظه‌ای که در عمر فعالیت ورزشی خود داشته بالابردن پرچم ایران در آسیا بوده است.

سینکایی در بیان انتظارات و پیشنهادات خود از مسئولان می‌گوید: عمر ورزشی ورزشکارانی که در ورزش‌هایی به غیر از فوتبال فعالیت می‌کنند عموما کوتاه است زیرا عموما مسئولان به سایر ورزش‌ها، آنطور که باید و شاید بها نمی‌دهند. امیدوارم مسئولان بیشتر به ورزشکاران بها بدهند.

وی همچنین می‌افزاید: مسئولان به ورزشکاران رشته‌های ورزشی غیر از فوتبال نیز بها دهند، قایقرانی و سایر ورزش‌ها نیز به مانند فوتبال دارای اهمیت بوده و شاید کارکردی فراتر از فوتبال برای کشور داشته باشد که بهتر است مسئولان به آنها نیز توجه کنند.