شناسهٔ خبر: 54016 - سرویس بنادر و دریانوردی

قهرمان قایقرانی آسیا شاغل در اداره کل بنادر و دریانوردی بندر انزلی:

تصمیم‌گیران و مسئولان، ورزشکاران را تنها نگذارند/ نیازمند فرهنگ‌سازی در زمینه ارج‌نهادن به نخبگان هستیم

پویان صیاد حق شمار قهرمان قایقرانی آسیا که هم اکنون در اداره کل بنادر ودریانوردی بندر انزلی به کار مشغول است، می‌گوید: مسئولان ما تنها در زمانیکه ورزشکار در اوج شهرت قرار دارد به آنها بها ندهند و این وضعیت همیشگی باشد، متاسفانه این امر در بین هنرمندان و سایر اقشار نیز حاکم است و در این زمینه به نظر می‌رسد نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور به دلیل بهره‌مندی از نعمت آب،  واجد ورزشکاران بی‌شماری است که اکثرا در رشته‌های مرتبط با آب و دریا در حال فعالیت هستند. این فعالیت در مناطق ساحلی البته به دلیل تجربه و همچنین بهره‌مندی از نعمت دریا، هزینه ورزش کردن را نیز کاهش می‌دهد. قایقرانی نیز یکی از رشته های دشوار و البته جذابی است که ساکنان نوار ساحلی را به خود مشغول داشته است.

پویان صیاد حق شمار یکی از کارمندان سازمان بنادر و دریانوردی است که در اداره کل بنادر و دریانوردی انزلی به کار مشغول است. وی متولد ۱۳۶۶ در بندر انزلی است و از سال ۸۱ ورزش قایقرانی را شروع کرده و ازسال ۸۳ به صورت حرفه‌ای به عضویت تیم ملی قایقرانی کشور درآمده است صیاد حق شمار تا سال ۸۷ عضو تیم ملی قایقرانی جوانان و بزرگسالان کشور بود.

وی درباره مدال هایی که در دوران فعالیت ورزشی خود کسب کرده است، می‌گوید: در طول این مدت چندین مدال قهرمان قایقرانی کشور و همچنین مدال آسیایی مالزی را گرفتم. قهرمانی قایقرانی تک نفره، دو نفره و چهارنفره کشور از سال ۸۲ تا ۸۷ نیز تکرار شد. مدال قهرمانی آسیایی مالزی در سال ۲۰۰۵ در رشته قایقرانی چهارنفره بود. مدال برنز قهرمانی بین المللی قایقرانی چهارنفره رومانی نیز از دیگر افتخاراتی بود که برای ایران کسب کردم.

صیاد حق‌شمار، بعد از قهرمانی حرفه‌ای، سعی کرد تا در مسابقات بنادر شرکت کند و فعالیت قایقرانی را ادامه دهد. سال ۸۷ بعد از آنکه از مسابقات آسیایی کره آمد تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه داد و هم اکنون وی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزش دارد. به گفته خودش، ابتدا در سازمان بنادر به عنوان کارمند اداره رفاه به کار مشغول شد و سپس به دلیل رویکرد مدیریتی اداره کل بنادر و دریانوردی انزلی، وی در کمیته ورزش و بعدها به عنوان دبیر کمیته ورزشی بندر انزلی به کار مشغول شد.

صیاد حق‌شمار می‌گوید: لطف داشتند که مرا در این بخش شغلی انتخاب کردند.

وی از بدو روود به عنوان یک نیروی قراردادی جذب سازمان بنادر و دریانوردی، اداره کل بنادر و دریانوردی بندر انزلی شد و توانست از امتیاز قهرمانی خود در کاری مرتبط با رشته تحصیلی در سازمان بنادر و دریانوردی استفاده کند والبته مدیران بنادر نیز این مورد را مدنظر قرار دادند.

قهرمان قایقرانی  در بیان درخواست‌های خود از مسئولان ضمن سپاسگزاری از اهمیتی که به ورزش دادند، درخواست کرد: برای تبدیل وضعیت بنده و بسیاری از همکارانم به پیمانی به روال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی مساعدت های لازم را داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در استان تا چه اندازه به قهرمانی وی در رشته قایقرانی بها داده شد، اینگونه توضیح داد: انزلی شهری است که از نظر تعداد قهرمانان ورزشی پرتعداد است و مقوله ورزش برای انزلی امری شناخته شده است. به همین دلیل نیز در شهر خود و در بین آشنایان و دوستان به عنوان فردی موفق در زمینه ورزش و همچنین فعالیت شغلی و در عین حال تحصیلی، شناخته شدم.

این قهرمان بین المللی که در اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان فعالیت دارد، ادامه می‌دهد: در اداره جات چندان به قهرمانی بنده بها نمی دادند و ملاک هایشان موارد دیگری بود اما  مردم همواره به من لطف داشتند. وی مدتی نیز در دانشگاه به تدریس مشغول بود.

پویان صیاد حق شمار می‌گوید: مسئولان ما تنها در زمانیکه ورزشکار در اوج شهرت قرار دارد به آنها بها ندهند و این وضعیت همیشگی باشد، متاسفانه این امر در بین هنرمندان و سایر اقشار نیز حاکم است و در این زمینه به نظر می‌رسد نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که تصمیم‌گیران و مسئولان، ورزشکاران را تنها نگذارند، به بیان بخشی از دل گفته های خود پرداخت و گفت: بسیاری از دوستان بنده که قهرمانی ورزش قایقرانی را نیز داشتند بسیار بااستعداد بودند اما نتوانستند برای خود شغل مناسبی درخواست کنند که برخی از آنها مهاجرت کرده و به کشورهای دیگر رفتند و برخی نیز بیکار هستند و به نوعی به شغل های موقت مشغول هستند، امیدوارم مساعدت مسئولان پیش از گذشته شود و به سایر رشته های ورزشی همچون فوتبال اهمیت دهند.

بیشترین دل مشغولی این جوان ورزشکار و افتخار افرین کشور به گفته خودش باز هم ورزش است.