شناسهٔ خبر: 54052 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیر امور طرح و برنامه بانک‌مسکن مطرح کرد؛

افزایش تمایل خرید خانه در بافت‌های ناکارآمد با کاهش نرخ سود/ نرخ سود تسهیلات حساب پس‌انداز جوانان ۹ درصد است

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری به ۶ درصد، با استقبال خریداران واجد شرایط رو به رو شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی یکی از دغدغه‌های جوانان است که در دولت تدبیر و امید گام‌هایی چون راه اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای خانه‌اولی‌ها و کاهش نرخ سود تسهیلات آن به زیر ۱۰ درصد برداشته شد.

به تازگی با تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های فرسوده شهری از محل صندوق مسکن یکم ۸ به ۶ درصد کاهش یافته تا هم وام ارزان در اختیار متقاضیان قرار گیرد و هم برنامه دولت برای احیای بافت های ناکارآمد شهری محقق شود.

در این میان یکی از مهمترین اولویت‌های بانک مسکن در پرداخت انواع تسهیلات مسکن اعم از تسهیلات ساخت و خرید، بازسازی بافت های فرسوده شهری است به شکلی که اکنون ارزان‌ترین تسهیلات مسکن در شبکه بانکی کشور مربوط به این بخش است.

در این پیوند مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به کاهش نرخ سود تسهلات این بانک از ۸ به ۶ درصد در بافت های فرسوده شهری به ایرنا، گفت: دستورالعمل اجرایی کاهش سود تسهیلات از ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری به تمام شعب این بانک ارسال شد و در حال اجراست.

مرادی افزود: با ابلاغ این دستورالعمل حتی پرونده‌هایی که قبل از ۱۹ اردیبهشت ماه برای تنظیم رسمی به دفترخانه ها ارسال شده بود، بار دیگر به شعب مربوطه عودت شد تا قرارداد های آنها بر اساس نرخ ۶ درصدی تنظیم شود.

وی بیان کرد: اکنون نرخ سود تسهیلات بانک مسکن بر اساس خرید اوراق حق تقدم تسهیلات در خارج از بافت های فرسوده شهری، ۱۷.۵ درصد و در داخل این بافت ها ۱۶ درصد محاسبه می شود.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن بیان کرد: اگر متقاضیان دریافت تسهیلات در صندوق پس انداز خانه یکم سپرده گذاری کرده و متقاضی خرید خانه در بافت های فرسوده شهری باشند، سود تسهیلات آنها ۶ درصد و اگر خانه اولی نباشند سود تسهیلات آنها ۸ درصد محاسبه خواهد شد.

نرخ سود تسهیلات حساب پس انداز جوانان ۹ درصد است

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در ادامه با اشاره به سود تسهیلات حساب پس انداز جوانان افزود: سود تسهیلات حساب پس انداز جوانان از ۱۱ درصد به ۹ درصد کاهش یافته و به تبع آن میزان قسط آن نیز کمتر شده است.

حساب پس انداز مسکن جوانان نوعی برنامه ‌ریزی بلندمدت برای خانه ‌دار شدن جوانان فاقد مسکن است تا متقاضیان با واریز مبلغی به صورت ماهانه و یا یک‌جا حداقل پس از پنج سال و حداکثر ۱۵ سال نسبت به دریافت تسهیلات مسکن اقدام کنند و بر اساس دستورالعمل بانک مسکن سقف تسهیلات حساب پس انداز مسکن جوانان با توجه به سال افتتاح این حساب در شعب بانک متفاوت است.

تداوم پرداخت وام جعاله به خریداران مسکن

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از ادامه پرداخت تسهیلات بدون سپرده جعاله مکمل تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان در سال جاری خبر داد و افزود: متقاضیان خرید مسکن در سال جاری نیز می توانند از تسهیلات ۲۰میلیون تومانی جعاله (تعمیر) بانک مسکن استفاده کنند.

مرادی یادآور شد: سود تسهیلات ۲۰ میلیون تومان جعاله اکنون در شعب در صورت استفاده متقاضی با اوراق مسکن ۱۷.۵ درصد و بدون اوراق مسکن ۱۸ درصد تعیین شده است.

احیای بافت فرسوده شهری در سال‌های اخیر به کانون توجه و تمرکز دولت برای تامین مسکن متقاضیان تبدیل شده به طوری که اولویت تمام برنامه های حمایتی برای ساخت واحدهای مسکونی و تامین مسکن مورد نیاز اقشار متوسط جامعه و کم درآمد جامعه، نوسازی بافت های فرسوده شهری با بیش از ۱۴۰ هزار هکتار مساحت است.