شناسهٔ خبر: 54066 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل:

۲۷ پروژه در محلات هدف بازآفرینی استان اردبیل اجرایی می‌شود

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از اجرای عملیات ۲۷ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در قالب ستاد بازآفرینی شهری در محلات مختلف در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، محبوب حیدری در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در استانداری اردبیل اظهار کرد: ما سال گذشته ۶ جلسه استانی و ۲۰ جلسه شهرستانی را برگزار کردیم و امسال نیز ۴ جلسه شهرستانی و یک جلسه استانی را در حال برگزاری داریم.

وی با بیان اینکه مطالعات بازآفرینی شهری در سه شهر اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد اجرا شده و با تعیین پروژه‌های اجرایی و وظایف دستگاه‌های مختلف دبیرخانه در این زمینه ورود پیدا کرده است، عنوان کرد: ما امسال تلاش می‌کنیم در سایر شهرستان‌ها نظیر گرمی، نمین، کوثر، بیله‌سوار و خلخال نیز مطالعاتمان را نیز به اتمام رسانده و زمینه اجرای پروژه‌ها را در سال آینده فراهم کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از تکمیل مطالعات بافت تاریخی خلخال و گرمی نیز خبر داد و افزود: در پرداخت تسهیلات بانک‌های عامل به ویژه بانک مسکن و سپه بدون محدودیت عمل کرده و حتی سقف اعتبارات استانی نیز برداشته شده است به طوری که ما در سال گذشته یک هزار متقاضی را به بانک‌ها معرفی کردیم تا در قالب بازآفرینی شهری در محلات بافت فرسوده و تاریخی بتوانند نسبت به احداث واحدهای جدید اقدام کنند.

حیدری سهمیه امسال را نیز یک هزار واحد معرفی به بانک‌ها اعلام کرد و گفت: تاکنون ۲۵۸ متقاضی به بانک‌ها معرفی شدند که قرار است در مجموع برای ۸۰۰ واحد بانک مسکن و ۲۰۰ واحد نیز سایر بانک‌ها پرداخت تسهیلات را انجام دهند

وی بیان کرد: در سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها پرداخت شد که برخی از آن‌ها با پیشرفت مناسب در حال تکمیل نهایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از ساخت سالن ورزشی ایران‌آباد، بهسازی و آسفالت معابر شهری در محلات اردبیل، احداث سرای محله در گلمغان و همچنین اجرای کامل کانال سنگی در گلمغان به عنوان پروژه‌های مهم اجرا شده خبر داد و افزود: ما نسبت به مستندسازی پروژه کوچه علی و عالی‌قاپو در اردبیل و توسعه و بازسازی محله شیخ صفی و تحویل خانه صمدی به شهرداری به عنوان یک بنای تاریخی اقدام کردیم که سند آن به نام راه و شهرسازی است.

 حیدری گفت: در محله میراشرف توانمندسازی این محلات و احداث کلانتری ۱۶ و همچنین در مشگین‌شهر محوطه‌سازی مرکز مدیریت بحران و همچنین احداث مدرسه ۶ کلاسه و بهسازی و جدول‌گذاری و آسفالت معابر و توسعه شبکه آب و فاضلاب پارس‌آباد و همچنین اجرای پروژه‌های متعدد در محله زیرنهر تراب هدف‌گذاری شده تا این ستاد بتواند با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف پروژه‌ها را اجرایی کند.

وی از تحویل ۶۰۰ تن قیر به شهرداری‌های استان برای آسفالت و بهسازی محلات هدف خبر داد و تصریح کرد: امسال ۲۷ پروژه با ۱۲ میلیارد تومان در قالب ستاد بازآفرینی شهری در استان اردبیل عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: قرار است در قالب این ستاد در مدت ۱۰ سال در استان اردبیل ۴۰ محله بازآفرینی شده و طرح‌های آن به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

حیدری همچنین به احداث ۶۳۴ واحد مسکن امید در مناطق مختلف استان اشاره و اظهار کرد: این پروژه‌ها که ۳۰۰ واحد آن در شهر اردبیل و مابقی در سایر شهرستان‌ها اجرا می‌شود با یک طراحی و نمای مناسب احداث خواهد شد که امیدواریم ساکنان محلات بافت فرسوده بتوان از مزایای این مساکن استفاده کنند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی در استان بر اساس بخشنامه کشوری باید ۳۰ درصد اعتبارات خود را در محلات حاشیه و سکونتگاه‌های غیررسمی هزینه کنند تا زمینه افزایش رفاه و تأمین برخی از امکانات آن‌ها فراهم آید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به برخی چالش‌های پیش ‌روی این ستاد نیز اشاره کرد و افزود: عدم تشکیل جلسات منظم شهرستانی و کارگروه‌های تخصصی، عدم تأمین بسته تشویقی توسط شهرداری و سایر نهادها و همچنین عدم همراهی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به شدت ما را رنج می‌دهد که امیدواریم این نارسائی‌ها و کاستی‌ها به شدت مرتفع شود.