شناسهٔ خبر: 54093 - سرویس بنادر و دریانوردی

سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

پایان اجلاس بررسی همکاری‌ها برای تامین ایمنی دریانوردی در خزر/ تفاهم ۵ کشور برای طراحی استانداردها و یکسان‌سازی شاخص‌های دریانوردی

جلسه مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به زودی شاهد تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تامین ایمنی دریانوردی در دریای‌خزر خواهیم بود تا این دریا پاک‌تر و ایمن‌تر شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده با اشاره به اجلاس دو روزه بررسی همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر که با حضور نمایندگان دولت های ایران، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و فدراسیون روسیه در تهران برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاس با مشارکت کامل و حسن نیت نمایندگان دولت‌های این پنج کشور برگزار و تمامی موضوعات مربوط به ایمنی دریای خزر به بحث گذاشته شد و در پایان پیش نویس سندی که توسط هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود به عنوان مبنا به امضای همگان رسید.

 وی ادامه داد: به طور حتم تهیه پیش‌نویس پروتکل همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی نیازمند اصلاحات و کار کارشناسی بیشتر است و به همین منظور قرار شد تا هر یک از نمایندگان کشورهای مربوطه کارگروهی را تشکیل دهند و هر چند ماه یک بار با یکدیگر تبادل نظر کنند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توان تخصصی نمایندگان پنج کشور حاشیه دریای‌خزر، بیان کرد: به زودی شاهد تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تامین ایمنی دریانوردی در دریای‌خزر خواهیم بود که بر این اساس دریای‌خزر پاک‌تر و ایمن‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر این که شاید چند سال زمان ببرد تا استانداردهای جدید ایمنی دریانوردی در دریای‌خزر نهایی شود، گفت: علت طولانی شدن تهیه استانداردهای ایمنی دریانوردی در دریای خزر این است که باید تعداد کنوانسیون‌های بسیار زیادی مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گیرد.

پسنده افزود: باید در حوزه آلودگی‌ها، بازرسی‌ها، نیروی انسانی و نحوه ساخت کشتی‌ها ورود کنیم و تمام کنوانسیون‌هایی که در حال حاضر در حوزه کشتیرانی وجود دارد به صورت اصلاح شده در دریای خزر مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تمام کشتی‌ها در تمام بنادر دنیا مورد بازرسی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در حال حاضر شاخص‌های بازرسی در بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر متفاوت است و یک کشتی ممکن است در یک بندر به راحتی تردد کند و در یک بندر با آن برخورد شود. علت اینکه یک کشتی در یک بندر متوقف و در بندری دیگر متوقف نمی‌شود این است که شاخص‌ها یکسان نیست و ما قصد داریم شاخص های دریانوردی را در دریای خزر یکسان کنیم تا کشتی‌ها در هر یک از کشورهای حاشیه دریای‌خزر با یک خط‌کش ارزیابی، کنترل و بازرسی شوند.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد مهمترین مشکل دریای خزر که موجب شده کشورهای حاشیه این دریا دور یک میز جمع شوند و به تهیه پروتکل همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی بپردازند، تصریح کرد: نبود مدیریت یکپارچه در خصوص استانداردهای ایمنی در دریای خزر موجب شده که نتوانیم بر اساس یک شاخص رفتار کنیم.

سومین نشست بررسی همکاری تامین ایمنی دریانوردی در دریای‌خزر با حضور هیات های نمایندگی کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان در روزهای هفتم و هشتم خردادماه در هتل همای تهران برگزار شد.