شناسهٔ خبر: 54212 - سرویس استان‌ها

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران

برنامه سوم شهرداری هفته آتی نهایی می‌شود

شهرداری تهران معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در تشریح جزئیات برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران به تدوین برنامه رقابتی شهرداری‌های مناطق برای نخستین بار در برنامه سوم اشاره کرد و گفت: پیش‌نویس برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تا هفته آینده نهایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: قطعا بخش عمده‌ای از برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران  معطوف به مشکلاتی خواهد بود که شهروندان در نظرسنجی‌ها به آنها اشاره کرده‌اند و از شهردار جدید تهران نیز خواسته‌اند که در جهت حل این مشکلات نهایت تلاش خود را به کار بگیرد که مشکلاتی همچون آلودگی‌های زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی سیما و منظر شهری و ترافیک و شبکه حمل و نقل عمومی، از دید شهروندان مهم‌ترین موضوعات شهر تهران هستند.

وی افزود: در شرایطی که ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از وسایل متحرک است طبیعی است که برنامه سوم به موضوع حمل و نقل عمومی، ترافیک و به تبع آن آلودگی  تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت شهروندان و همه ذی‌نفعان شهر در کاهش نابرابری شهری و امکان‌پذیری توسعه شهر گفت: مشارکت اگر مناسب تدارک دیده شود می‌تواند به‌عنوان سازوکار انسجام بخش اجتماعی نقش‌آفرینی کند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به اینکه در دومین برنامه پنج ساله شهرداری مشارکت ذی‌نفعان وجود نداشته، افزود: در برنامه دوم پنج ساله نه تنها مشارکتی وجود نداشته بلکه همانند یک سرویس ساده و عادی تدوین این برنامه برون سپاری شد و پکیج آماده‌ای از بیرون دریافت شد. مشکل دیگر این بود که با وجود تصویب و ابلاغ برنامه دوم آقای قالیباف شهردار وقت سند برنامه دیگری به نام سند راهبردی شهر تهران را در ابتدای کار خود به شورا ارائه کرده بود و خودشان شخصا تعلق بیشتری به این برنامه داشتند. به این ترتیب از روز اول دو متن راهنما برای مجموعه شهرداری تهران وجود داشت.

وی گفت: در حال حاضر با سازماندهی که انجام شده هر یک از سازمان‌ها و حوزه‌های تخصصی خودشان برنامه را تدوین می‌کنند؛ برای مثال برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده را سازمان نوسازی با همکاری سایر ذی‌نفعان تدوین می‌کند و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران در برنامه سوم نقش هماهنگ‌کننده و دبیرخانه‌ای دارد. در حقیقت برنامه در سطح شهرداری تهران پخش است و هر معاونتی در حوزه تخصصی خود مشغول تدوین برنامه است.

میرزایی ادامه داد: پیش نویس‌ها در معاونت‌ها و سازمان‌ها تهیه شده و در مراحل تدوین دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی، خبرگان، تشکل‌های تخصصی، شهرداری و شورا به‌صورت موثر حضور دارند و سه عضو ناظر نیز از زنان، جوانان و اصحاب رسانه  در مراحل تدوین برنامه حضور دارند. اجماع این اضلاع بر سر محورهای مختلف برنامه سوم می‌تواند به معنی تضمین اجرای کامل آن باشد.