شناسهٔ خبر: 54222 - سرویس استان‌ها

به ریاست استاندار، معاونین و مدیرکل راه و شهرسازی صورت گرفت

برگزاری دهمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان مرکزی

جلسه دهمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان مرکزی به ریاست استاندار، معاونان و مدیرکل راه و شهرسازی استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان مرکزی، دهمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان مرکزی به ریاست سیدعلی آقازاده استاندار و با حضور مهدی زندیه وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی، مجید شارقی مدیر کل راه و شهرسازی استان، فرماندار شهرستان اراک، شهردار اراک  و سایر اعضا برگزار شد.

در این نشست ۴ دستور کار که شامل گزارش پروژه‌های بازآفرینی مسکن امید استان، ارائه گزارش شهرداری اراک در خصوص برنامه اجرائی بازآفرینی شهری، ارائه گزارش شهرداری ساوه در خصوص خصوص برنامه اجرائی بازآفرینی شهری و پیگیری مصوبات آخرین جلسه ستاد در سال ۹۶ بود مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

     مدیرکل راه و شهرسازی در حاشیه این جلسه ابراز داشت: به منظور توسعه همه جانبه در عرصه‌های اقتصادی  اجتماعی، فرهنگی و کالبدی و در راستای ارتقای کیفیت زندگی در محدوده‌ها و محلات هدف و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در سطح کشور تفاهمنامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تنظیم شده تحت عنوان سند ملی راهبردی احیا ، بهسازی،نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری  که در همین راستا مقرر است ۳۵ محله در سطح شهرهای استان مرکزی طی یک برنامه پنج ساله نوسازی و مقاوم سازی شود که امید است  با همکاری و همیاری ۲۲ دستگاه عضو بتوانیم به برنامه مورد نظر تا سال ۱۴۰۰ دست یابیم.

شارقی افزود تا کنون ۲ شهر بزرگ استان طرح سکونتگاه غیررسمی مصوب دارد که بر این اساس در شهر اراک ۴۵۴ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی با ۲۳ درصد جمعیت شهر و ۷ درصد مساحت آن ودر شهر ساوه  ۲۵۸ هکتار  با جمعیت ۱۹ درصد شهر و ۱۲.۵ درصد  مساحت شهر شناسایی شده است.

شارقی عنوان کرد : در انجام این طرح‌هاکه شامل توسعه زیرساخت‌ها،  خدمات روبنایی و زیربنایی می باشد منابع مالی مورد نیاز بازآفرینی بر حسب اهداف کمی برنامه ششم توسعه  تا پایان سال ۱۴۰۰،۳۹ درصد  بخش خصوصی، ۳۱ درصد اعتبارات دولتی و ۳۰ درصد اعتبار شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است که از ۳۱ درصد اعتبارات دولتی تنها ۳ درصد سهم شرکت عمران و بهسازی و ۲۸ درصد سهم سایر دستگاههای دولتی عضو ستاد بازآفرینی می باشد .

مدیرکل راه و شهرسازی بر جذب اعتبارات سال ۹۶ تا پایان سال مالی برای اجرای پروژه‌های مرکز چند عملکردی توسعه محله فوتبال، پله گذاری محله باغ خلج اراک، احیاء و بهسازی بازار اراک، کف سازی میدان ارگ اراک، روکش آسفالت محلات هدف ساوه، احداث مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران ساوه، ساماندهی شبکه توزیع برق در محلات هدف اراک و ساوه، پایگاه خدمات اجتماعی اراک، اختصاص قیر رایگان مصرفی جهت روکش آسفالت محلات هدف به شهرداری ساوه و راه اندازی نهاد توسعه محله با رویکرد اجتماعی محور در اراک اظهار امیداری کرد و گفت تمام تلاشمان را بکار خواهیم بست تا این مهم در آینده ای نزدیک محقق شود.

وی گفت : پروژه بازآفرینی امید نیز با روند اجرائی ابلاغی سازمان ملی زمین و مسکن در استان مرکزی مورد بحث و بررسی و توافق قرار گرفت .

شارقی در خاتمه اظهار داشت : شهرداری ساوه محلات عباس آباد، قاسم آباد، یاقوت آباد، فانوس آباد و امین آباد را جهت اضافه نمودن به محلات هدف بازآفرینی پیشنهاد نمود که در دستور کار این اداره کل قرار گرفت