شناسهٔ خبر: 54257 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از ایده های برتر پایانه هوایی ایران شهر عنوان کرد:

پایانه ایران شهر نماد برنامه‌ریزی منسجم اقتصادی و حمل ونقلی/ پیش‌بینی تامین مالی بین‌المللی برای احداث ایران شهر/ مشارکت مردم در طراحی و احداث پایانه ایران شهر

سخنرانی وزیر وزیر راه و شهرسازی پایانه ایران شهر را نماد برنامه‌ریزی منسجم اقتصادی و حمل ونقل دانست و گفت: به زودی نظام تامین مالی بین‌المللی برای احداث این پایانه پی‌ریزی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی و تقدیر از ایده‌های برتر پایانه هوایی ایران شهر در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: خوشحالم که امروز شروع تکمیل یک پروژه بزرگ و ملی را اعلام می‌کنم. گامی که با نظرخواهی و مشارکت دادن تمام علاقه‌مندان به توسعه ایران و این فرودگاه برداشته شده است. امیدوارم این اقدام در ماه مبارک رمضان و ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) فرخنده باشد و بتواند نام جمهوری اسلامی ایران را سربلند کند.

آخوندی به پیچیدگی و زمانبر بودن طرح ریزی پایانه ایران شهر اشاره کرد و افزود: مدت‌هاست که بحث‌های زیادی درباره این فرودگاه وجود دارد. واقعیت این است که در این شرایط سخت اقتصادی به دنبال آن بودیم که مقدمات مناسبی را برای شروع این پروژه فراهم کنیم. به طوری‌که اگر یک ریال از پول ایران و این ملت هزینه می‌شود، درست هزینه شود. قطعا فرودگاه امام می‌تواند کانونی برای خلق ارزش افزوده برای ایران باشد، مشروط بر اینکه درست بنیان گذاشته شود و مقدمات کار سنجیده و بر اساس خرد باشد.

وی ادامه داد: فکر ما این بود که تا وقتی طرح جامع وجود ندارد و نمی‌دانیم این فرودگاه چگونه می‌خواهد از فرودگاهی ۵ میلیون نفری به فرودگاهی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ میلیون نفر تبدیل شود، اقدام فوری می‌تواند مشکل‌ زا باشد. اکنون این طرح نشان می‌دهد که چگونه با اندیشه یک کار بزرگ با انتخاب برترین مشاوران بین المللی و بهترین مشاوران ایرانی انجام شد تا این فرودگاه بزرگ قابلیت رقابت با با رقبای جهانی را داشته باشد.

آخوندی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) باید از منظر اقتصادی و برنامه‌ریزی حمل ونقل منسجم باشد، گفت: به دنبال آن هستیم که این فرودگاه بتواند به صورت یکپارچه ترمینالی با ظرفیت ۱۰۰ میلیون مسافر داشته باشد که این کار پیچیده و بزرگی است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که این فرودگاه باید بتواند همزمان با قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان ترکیب شود. اجرای این ایده پس از ساخته شدن فرودگاه بسیار سخت و دشوار است، از همین رو باید از همین الان و در مراحل ابتدایی طراحی به فکر انجام آن می‌بودیم.

ارتقای سطح زندگی مردم تهران با احداث شهر فرودگاهی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکپارچگی در فرودگاه ارزش افزوده ایجاد می‌کند، گفت: بر اساس آنچه در نظر ما بود، این فرودگاه باید میتوانست نظام حمل و نقل تهران را مجددا سامان دهد. بیش از ۱۰۰۰ هکتار انبار و بارانداز پراکنده وجود دارد که هم گرفتاری ترافیکی و هم آلودگی زیست محیطی در شهر ایجاد می‌کند. فرودگاه امام باید به مرکز لجستیکی تهران بدل شود که هم با هوا، هم ریل و هم زمین متصل باشد.

وی افزود: به دنبال این بودیم که این فرودگاه مستقیما به بنادر ایران از طریق ریل متصل باشد. این فرودگاه از ابتدا باید به بندر خشک تبدیل می‌شد.

عباس آخوندی همچنین به لزوم تبدیل مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی به مرکز تولید صنعتی با تکنولوژی بالا اشاره کرد و گفت: نحوه اتصال فرودگاه به منظقه آزاد و ویژه به نحوی که ارزش افزوده ایجاد کند و تبدیل به مرکز خرده فروشی نشود، از دیگر اهداف ما در وزارت راه و شهرسازی بود.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به طرح جامع شهر فرودگاهی گفت: طراحی طرح جامع فرودگاه بحث ساده‌ای نبود که بتوانیم از کنار آن بگذریم. ساخت یک بنا کار سختی نبود ولی ایجاد یک مجموعه که بتواند به یکی از قلب‌های تجاری و اقتصادی کشور تبدیل شود، نیاز به برنامه‌ریزی داشت. امروز دارای یک سند طرح جامع شهر فرودگاهی با همه اهدافی که به آن اشاره کردم، هستیم.

وی افزود: این فرودگاه باید بتواند به جای اینکه باری برای تهران باشد، فضای تنفس ایجاد کند و کیفیت زندگی در شهر را ارتقا دهد.

ایجاد تصویر مطلوب از ایران در عرصه بین المللی

آخوندی همچنین به اهمیت فرودگاه امام خمینی (ره) از نگاه بیرونی اشاره کرد و گفت: سال هاست که درباره موقعیت ژئوپلتیک این فرودگاه صحبت می‌شود. این منطقه  پل فیروزه‌ای است که شرق و غرب و شمال و جنوب جهان را به هم متصل می‌کند وعرشه این پل فرودگاه امام و ترمینال ایرانشهر است . این ترمینال باید مردم جهان را به هم متصل کند. شعار ما دوستی و صلح و پیوند تمام مردم جهان بر فراز آسمان ایران است.

وزیر راه و شهرسازی دریافت ایده از مردم و تدوین طرح جامع شهر فرودگاهی را گام اول توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دانست و گفت: گام یک محکم برداشته شد. اکنون ما می دانیم چه می‌خواهیم و می دانیم گام های توسعه چگونه باید برداشته شود تا این امکان بزرگ دچار اسراف و بهره وری کم نشود. گام دو ساخت خود ترمینال است. این ترمینال ۱۰۰ میلیون نفری در چند مرحله احداث شده و مرحله اول احداث آن ایجاد ترمینال ۲۵ میلیوت نفری ایران شهر است.

آخوندی اجرای این طرح را طراحی و اجرای بزرگترین ترمینال مسافری ایران دانست و افزود: برای من خیلی مهم بود که آنچه اینجا ساخته می شود نشانی از فرهنگ و هویت ایرانی باشد. در عین حالی که معاصر و مدرن باشد و از فناوری‌های نوین جهان بهره ببرد. ترمینال ایران شهر باید بتواند آسایش و جذابیت لازم را برای مردم ایران و تمام مسافران جهان داشته باشد.

وی ادامه داد: بحث ما فراتر از یک کالبد و ساختمان بود. می شد ترمینال مدرنی ساخت که هویت مشخصی نداشته باشد، مانند اتفاقی که در خیلی از نقاط جهان افتاده است. اما ما به دنبال آن بودیم که ترمینالی بسازیم که هویت داشته باشد و نمادی از سبک زندگی ما ایرانیها و نگاه به جهان و یکتاپرستی و فلسفه نور و روشنایی و پیروزی نور بر ظلمت باشد. مهم بود که این ترمینال تجلی واقعی مفهوم ایرانشهر باشد.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به لزوم هویت‌بخشی به پایانه‌های فرودگاهی گفت: این ترمینال اولین جایی است که مسافران خارجی از آن وارد تهران می‌شود و مبدا و مقصدی برای آنهاست که از این نقطه عبور می کنند. هویت چیزی نیست جز انکه من با رفتار و پندار و سبک زنگی، خود را به شما معرفی کنم. مهم است که پایانه ایرانشهر چه تصویری از ما برای جهان ایجاد کند.

وی ادامه داد: خیلی از ما از تصویری که از ما ایجاد می شود ناراضی هستیم. بخشی از این تصویر به مسائل کارکردی و بخشی نیز به فضا باز میگردد. امیدواریم فضایی را خلق کنیم که یگانه و ایرانی باشد.

مشارکت دادن مردم از مرحله اول احداث ایران شهر

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به طرح مفهوم ایرانشهر پرداخت و گفت: ایران شهر نام یک تمدن و یک سبک زندگی است. ایران شهر نام دیگری از تمدن اسلامی است، تمدنی که اسلام را در دل خود پذیرفت با استفاده از آموزه‌های اسلام تمدن اسلامی را خلق کرد. ایران شهر مهدی برای رشد و شکوفایی تمدن اسلامی است.

وی ادامه داد: وقتی از ایران شهر صحبت می کنیم، از پیشینه تاریخی بر مبنای یکتاپرستی ایرانیان حرف می‌زنیم. از کسانی می‌گوییم که در این سرزمین با سختی های مختلف روبرو شدند اما باز زندگی را در این سرزمین حفظ کردند و ما را با این میراث و ثروت فرهنگی عظیم بهره مند کردند. بسیار خرسندم که این نام برای بزرگترین پایانه فرودگاهی کشور انتخاب شد.

آخوندی سپس به اهمیت بازگشت به رای و نظر مردم اشاره کرد و گفت: برای طراحی ترمینال ایران شهر می‌توانستیم از دو روش بهره ببریم. یکی روش تجاری بود که بر مبنای آن مشاوری معروف بین‌المللی را انتخاب کنیم که با یک شریک داخلی به طراحی و احداث پایانه بپردازند. اما روش دیگر این بود که از گام اول با مردم پیش برویم. اولین گام این بود که بدانیم مردم چه تصور و آرزویی در رابطه با این فرودگاه دارند، و ما این راه را انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: این تجربه درس خوبی بود برای من مسئول که نشان می دهد اگر با مردم صحبت کنم، چقدر می توانم فکر و ایده و دانش و پشتیبانی فرهنگی دریافت کنم. دیدیم که بیش از ۵۰۰ نفر بی هیچ چشم داشتی به خلق ایده و مفهوم پرداختند. این برای من دلگرم کننده است. همچنین بیش از ۱۲ هزار اظهار نظر دریافت شده، یعنی این تعداد انسان آنچه می خواستند را بیان کردند.

تامین مالی احداث ایران شهر در بازار بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به باقی مراحل احداث پایانه ایران شهر گفت: در ادامه راه هم همین مسیر را پیش خواهیم گرفت. یعنی ضمن آنکه تلاش می‌کنیم از نظر فناوری و مهندسی هیچ کم نگذاریم، به جنبه های اجتماعی و انسانی هم به همان مقدار توجه خواهیم کرد.

وی افزود: در گام دوم طراحی ایران شهر مسابقه بین اندیشمندان خواهیم داشت. آنچه که از مرحله اول دریافت کردیم را در اختیار گروه دوم قرار خواهیم داد، تا بر مبنای آن به طرح ایده های تخصصی بپردازند. این بزرگترین دستمایه برای کسانی است که می خواهند وارد طراحی حرفه ای و تخصصی و فنی ترمینال ایران شهر شوند. این اتفاق طی همین چند هفته رخ خواهد داد.

آخوندی به تامین مالی احداث این پایانه نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با این اقدام گام سه را به صورت موازی پیش می‌بریم که همان رجوع به نظام تامین مالی بین المللی است. امیدوارم به زودی شاهد پروژه ای باشیم که در آن شتابزدگی و بی اندیشگی نیست و همه چیز در آن بر مبنای خرد و اندیشه شکل گرفته است.

این عضو کابینه دوازدهم همچنین به مشکلات جاری فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: برای آنکه بتوانیم از وضعیت موجود هم سریع خارج شویم، ترمینال سلام را به زودی راه اندازی می‌کنیم. احداث این ترمینال اکنون مراحل نهایی را طی می کند. ترمینال جدید با ظرفیت مشابه ترمینال فعلی که می تواند بار سنگین کنونی را از دوش ترمینال شماره یک بردارد.

وی افزود: امیدوارم با احداث ترمینال سلام از شرمندگی مردم خارج شویم و آسایش آن‌ها را تامین کنیم.

آخوندی همچنین به نام سلام اشاره کرد و گفت: در این ترمینال هم مردم هم خواهد دید که نگاه ما تنها به کالبد نیست و به ایجاد هویت ایرانی-اسلامی نیز پرداخته ایم. نام سلام از اسما الهی است و نشان از صلح و دوستی دارد. مردم خواهند دید که چگونه می توان در مدرنترین ساختمان ها اندیشه و فلسفه زندگی و هویت را وارد کرد.

وی در پایان با تشکر از همه کسانی که درجذب ایده همکاری کردند و از هیات داوری که کار پیچیده‌ای انجام دادند، گفت: امیدوارم همه بتوانیم برای سربلندی ایران و جمهوری اسلامی انچه در توان داریم را انجام دهیم.