شناسهٔ خبر: 54289 - سرویس مسکن و شهرسازی

مظاهریان مطرح کرد:

نیاز به سیاست‌های جدید در حوزه زمین شهری داریم/ استفاده از تجربه‌های پیشین در تدوین سیاست‌های نو

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاثیر کنونی قیمت زمین در قیمت واحدهای مسکونی را غیر قابل قبول توصیف کرد و گفت: باید با کمک اندیشمندان حوزه اقتصاد شهری و مسکن سیاست‌های جدیدی برای موضوع زمین شهری در ایران تدوین شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در جلسه هم‌اندیشی سیاست‌های زمین شهری در ایران ضمن تشکر از اندیشمندان حوزه اقتصاد شهری و مسکن برای حضور در این جلسه گفت: هدف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی برای تدوین سیاست‌های مناسب در حوزه زمین شهری در ایران است.

مظاهریان به تاثیر میزان قیمت زمین در قیمت آپارتمان در ایران اشاره کرد و افزود: در واقع قیمت واحد مسکونی در ایران به شکل غیر قابل قبولی تحت تاثیر قیمت زمین قرار دارد و این نسبت حتی قابل مقایسه با کشورهایی که دارای مشکل کمبود زمین هستند، نیست.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده تاثیر قیمت زمین بر واحد مسکونی در ایران حتی از کشورهای اروپایی نیز بیشتر است.

مظاهریان با اشاره به چالش‌های سیاست‌‌گذاری برای زمین در ایران گفت: سیاست‌های زمین شهری در ایران همیشه وضعیت دوگانه‌ای را تجربه کرده است و  طی دهه‌های گذشته شاهد سیاست‌های متناقضی بوده ایم. به عنوان مثال سیاست‌های این بخش در عمران شهرهای جدید در تضاد با سیاست‌های شهری شهرداری‌ها قرار دارد. در حالی که سیاست گذاری برای ایجاد شهرهای جدید هدف تثبیت یا کاهش تراکم شهرهای مجاور را دنبال می‌کرد، همزمان شهرداری‌ها با افزودن غیر قابل توجیه بر تراکم شهرها سیاست‌های متناقضی را پیگیری می کردند.

وی ادامه داد: به هر حال مشخص است که نمی‌توان در کشور از یک سیاست مشخص درباره زمین صحبت کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی هدف از تشکیل جلسه هم‌اندیشی سیاست‌های زمین شهری در ایران را شروع بحث تدوین سیاست‌های جدید در حوزه زمین دانست و گفت: این جلسه مبنای حرکت جدیدی در حوزه سیاست‌ها و بحث‌های مربوط به زمین محسوب می‌شود لذا امیدوارم در این مورد به یک جمع‌بندی نهایی رسیده تا بتوان در قالب یک سیاست روشن و برنامه برای آینده مسائل مختلف را هماهنگ کنیم.

مظاهریان در پایان بر لزوم استفاده از تجربه‌های پیشین در تدوین سیاست‌های نو نیز تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال سازمان ملی زمین تجربه های مشخصی در این رابطه طی ۴۰ سال گذشته داشته است. بنابراین امروز فرصتی است که در این باره گفت و گو  صورت گیرد.

گفتنی است نشست هم اندیشی درباره سیاست های زمین شهری در ایران با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، نمایندگان سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی و جمعی از اقتصاددانان و اندیشمندان حوزه اقتصاد شهری و مسکن در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.